פונדקאות ללהט”בים: איפה חוץ מבישראל ניתן לבצע את התהליך?

השבוע התבשרנו בבשורה גדולה, משמחת ואף היסטורית – החל מבעוד חצי שנה, זוגות חד מיניים יוכלו לבצע הליכי פונדקאות בישראל באופן חוקי. באילו מדינות נהגו זוגות גייז וגברים יחידים לבצע את ההליך עד היום?

בשורה היסטורית התקבלה השבוע – החל מבעוד חצי שנה, יאושרו הליכי פונדקאות ללהט”בים בישראל. מאז שנת 2008, הלך וגדל בארץ היקף זוגות הגברים שהפכו לאבות באמצעות תהליכי פונדקאות שנערכו בחו”ל. מדינת ישראל בולטת ויוצאת דופן בכמות הזוגות הלהט”בים שביקשו להפוך להורים, בדרכים כאלו ואחרות, כאשר יותר ויותר זוגות פנו לביצוע הפונדקאות במדינות כמו ארה”ב וקנדה, ושילמו את המחיר הכבד (תרתי משמע) הכרוך בביצוע ההליך מחוץ לגבולות המדינה. לא מדובר רק במחיר כספי, אלא במורכבות בירוקרטית ורגשית, המתווספת לתהליך רגיש במיוחד, שהוא אינו פשוט מלכתחילה.

דרך נוספת להפוך להורים שהיתה נפוצה בעבר בקרב הומוסקסואלים, היתה אימוץ ילדים ממדינות שונות, אך פרוצדורה זו הלכה והפכה למסובכת עד בלתי אפשרית, כאשר מדינות רבות חסמו את שעריהן בהקשר זה. 

בשנים האחרונות, גם האופציה של הבאת ילדים בדרך של הורות משותפת, הופכת ליותר ויותר נפוצה בישראל, אם כי גם כאן טמונים חסרונות ובעיות, כשעיקרן הוא קשירת הקשר עם האם, שלעתים עולה על שרטון, או במקרים אחרים ורבים, זוגות גברים פשוט מעוניינים בילד שיהיה שלהם, ואינם מעוניינים בהוספת גורם נוסף לתא המשפחתי שלהם. 

אך הבשורה שהגיעה השבוע מבג”ץ, עומדת לשנות את פני הדברים, ואף את פני ההיסטוריה – הפסיקה החדשה מדברת על תיקון חוק הפונדקאות משנת 2018, שאינו הותיר לזוגות חד מיניים ולגברים יחידים לבצע הליכי פונדקאות. לפי הפרסומים בנושא, תוך חצי שנה יתוקן החוק, האפליה תיפסק לאלתר, וזוגות מכל מין יוכלו להפוך להורים באמצעות פונדקאות בישראל. 

החשיבות והמשמעות של התיקון בחוק הזה הן מופלגות. בשעה טובה, שראל הופכת למדינה נאורה, המקדמת זכויות אדם מכל מין, מגדר ועם כל נטייה מינית. לאחר שלא פעם הוצגה ככזאת בעולם, לאור מצעדי הגאווה המפורסמים הנערכים כאן בכל שנה, כעת היא הופכת לכזו – הלכה למעשה.

איפה עד כה נהגו זוגות חד מיניים לבצע הליכי פונדקאות?

כאמור, בעבר נהגו זוגות חד מיניים לבצע הליכי פונדקאות בארצות המזרח הרחוק כגון תאילנד, נפאל והודו, אך הדבר כבר לא מתאפשר בשנים האחרונות, והאופציה שנותרה עבור זוגות גייז וגברים יחידנים לביצוע הליכים מסוג זה, היא לפנות למדינות כמו ארה”ב וקנדה. הפונדקאות במדינות אלו היא מומלצת, מאחר ואלו מדינות מערביות ומתקדמות, מה שבא לידי ביטוי גם בכל תחום רפואת הפריון שם. כמו כן, היצע האמהות הפונדקאיות ותרומות הביצית במדינות אלו הוא רחב למדי. עם זאת, החסרונות הבולטים בביצוע ההליך במדינות אלו, הם קודם כל המרחק הרב מהארץ, המאלץ את הזוגות להרבות בטיסות ארוכות, ולנהל את התהליך מרחוק. כמו כן, מדינות אלו מתאפיינות ביוקר מחיה גבוה יחסית, מה שמפיע ישירות גם על יוקר התהליך כולו, שיכול להאמיר לכ-150 אלף דולר.

אופציה נוספת, שהולכת וצוברת פופולריות בקרב זוגות חד-מיניים בשנים האחרונות, היא ביצוע הליכי פונדקאות בקולומביה, שלא מכבר פתחה את שעריה עבורם. מדובר ביעד מומלץ במיוחד, שכן הוא זול משמעותית ביחס למדינות האחרות, ועם זאת – שירותי רפואת הפריון שם הם מתקדמים, יעילים וחדשניים. גם בקולומביה, קל יחסית לאתר אם פונדקאית ואף תרומת ביצית, כך שתוכלו לבצע את כל ההליך במהירות יחסית. 

היתרונות והחסרונות של ביצוע ההליך בארץ

אמנם פונדקאות לזוגות חד מיניים עומדת להתאפשר בקרוב גם בישראל, וזוהי בשורה גדולה, משמחת, חדשנית ואף היסטורית, אך חשוב להכיר גם את הצדדים הפחות טובים של הליכי פונדקאות הנערכים בארץ, ולהיערך בהתאם – כל אחד בהתאם לצרכיו ולסדר העדיפויות האינדיבידואלי שלו. אחד החסרונות הבולטים בביצוע ההליך כאן בישראל, הוא משך התהליך, שעלול להיות ארוך משמעותית, ביחס לאורך ההליך במדינות אחרות, בהם זוגות להט”בים מורשים לבצע אותו. בהנחה שהזמן הוא פקטור משמעותי עבור כל זוג (או אדם יחיד) שמעוניין להביא ילדים, והסבלנות קצרה, חשוב לדעת שבישראל, היצע הנשים המוכנות לשמש כאמהות פונדקאיות, וגם היצע תרומות הביציות הם דלים במיוחד, מה שיכול לעכב את התהליך כולו בסדרי גודל של עוד חצי שנה ואף יותר, כאשר מדובר בשלבים עוד בטרם התחיל ההריון. זהו נתון שחשוב לקחת בחשבון כאשר מתכננים הקמת משפחה, כמובן בהתאם לסטטוס הספציפי של מי שנכנס להתהליך, לרבות גיל ומצב בריאותי. גם נתונים כמו האם זה הילד הראשון שרוצים להביא לעולם, או שכבר יש ילדים במשפחה, ישפיעו על אורך הרוח בהקשר זה. עוד עניין שיש להביא בחשבון, הוא שעל אף שבקרוב זוגות חד מיניים וגברים יחידים יוכלו לבצע הליכי פונדקאות בארץ באופן חוקי, עדיין הבירוקרטיה כאן בישראל מורכבת יותר ביחס למדינות כמו קולומביה או ארה”ב, והשגת האישור המיוחל לצאת לדרך עם התהליך, אותו עליכם לקבל מוועדת האישורים שהקצה משרד הבריאות, עלולה להתארך ולהתיש גם היא.

עם זאת, היתרונות של ביצוע התהליך בישראל הם ברורים. אתם עוברים את התהליך פה בבית, יכולים ללוות את האם הפונדקאית מהרגע הראשון ולאורך כל התהליך, לרבות הבדיקות המרגשות כמו סקירת הריון, מעקבי ההריון ועוד, וכמובן תהיו פה “בהיכון” לרגע השיא של הסיפור הזה – הלידה, ולא תצטרכו לטוס במיוחד ולהיות במתח תמידי, בתהליך שהוא מלכתחילה מורכב ומאתגר רגשית. כמו כן, הסדרת רישומי האזרחות היא כמובן פשוטה יותר לביצוע עבור תינוק שנולד בארץ, לעומת אחד שהוטס לכאן מחו”ל לאחר לידתו.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...