קריטריונים לפונדקאות – מה התנאים בהם ניתן לבצע את הליך הפונדקאות?

להליך פונדקאות יש קריטריונים שונים ולא פעם מי שמבקש להתחיל אותו נתקל בלא מעט קשיים ובעיות. אם גם אתם צריכים ייעוץ מקצועי, אנחנו בסורמום נשמח לספק לכם אותו
הליך פונדקאות הוא הליך בו אם פונדקאית נושאת את העובר לכל אורך שלבי ההיריון ומוסרת את התינוק מיד לאחר הלידה להורים. מטרתו של הליך זה הוא לאפשר לזוגות אשר אינם יכולים להרות באופן טבעי, להפוך להורים. בישראל, יש חוק אשר מסדיר את הקריטריונים להליכי פונדקאות במדינה – חוק ההסכמים לנשיאת עוברים. חשוב לציין, שהחוק אינו מתיר לכל אחד לבצע הליך פונדקאות בארץ והקריטריון המרכזי בו הזוג צריך לעמוד בכדי שהחוק יתיר להם הליך פונדקאות הוא הצגת אישור רפואי, כי האישה אינה יכולה להרות באופן טבעי או שהריון עלול לסכן אותה. בכדי לקבל אישור להליך פונדקאות בארץ, יש לעבור וועדה ייעודית אשר אחראית על מתן האישור – ללא אישור מהוועדה לא ניתן להתקדם בתהליך – כאשר, הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע כמו: פסיכולוגים, רופאי נשים עובדים סוציאליים, אנשים מתחום המשפטים ולעיתים גם אנשי מקצוע מתחומים נוספים… אותה הוועדה אמורה גם לאשר את פרטי האם הפונדקאית ואת פרטי ההסכם אשר נחתם בינה לבין בני הזוג. חשוב לציין, שבחלק מהמדינות האחרות הקריטריונים לפונדקאות הינם גמישים יותר, כך שלדוגמא, זוגות חד מיניים, או נשים רווקות אשר אינם עומדים בתנאים בכדי לקבל אישור לעבור את התהליך בארץ, עוברים את התהליך במדינות אשר כן מאפשרות אותו כמו: גיאורגיה, אוקראינה וארצות הברית.

הליך הפונדקאות

במסגרת הליך פונדקאות, במקרים בהם הביציות של האם המיועדת הינן תקינות, יתבצע בשלב הראשון שאיבת ביציות מגופה של האם ולאחר הפריית הביציות עם הזרע של בן הזוג (או של תורם הזרע), העובר יוחדר לרחם של האם הפונדקאית. במקרים בהם השחלות של האם המיועדת אינן מניבות ביציות, יעשה שימוש בביציות של תורמת (שהיא איננה הפונדקאית – החוק לא מאפשר לפונדקאית לתרום ביצית מחשש לקשר לעובר, אשר נושא את המטען הגנטי שלה). זוגות אשר עומדים בקריטריונים לפונדקאות בישראל, יקבלו מימון בתהליכי שאיבת הביציות וההפריה, אך שאר ההוצאות ובראשן, שכרה של הפונדקאית, אמורות להיות ממומנות על ידם. יש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך אשר כרוך בהוצאה כספית גדולה, מהסיבה הזאת, כדאי לבדוק גם את האלטרנטיבות – לעיתים גם זוגות אשר עומדים בקריטריונים של חוק הפונדקאות הישראלי, יגלו כי דווקא עלות התהליך במדינות אחרות כמו גיאורגיה לדוגמא, יכולה להיות יותר משתלמת מהבחינה הכלכלית – וזה בנוסף ליתרונות נוספים הטמונים בפונדקאות בגיאורגיה כמו לדוגמא, העובדה שאין צורך בתהליכים ארוכים או בבירוקרטיה מורכבת בדרך לקבל אישורים, כך שכל התהליך מתקצר במידה משמעותית. כאמור, ככל שאוספים מידע מקדים מקיף יותר לגבי פונדקאות.

קריטריונים לאם פונדקאית

מי שמעוניינת לשמש כאם פונדקאית בישראל, אמורה גם היא לעמוד ברשימה של קריטריונים מסודרים ובין היתר: היא אמורה להיות ישראלית ותושבת הארץ, גילה אמור לנוע בין 22 ל-39 והיא אימא לבין ילד אחד ל-3 ילדים (הילד הקטן ביותר אמור להיות מעל גיל שנה וכל הלידות שלה עברו בצורה תקינה). מצבה הבריאותי חייב להיות תקין וכך גם מצבה הנפשי (בכל זאת, מדובר בתהליך שלא כל אחת תוכל לעמוד בו מהבחינה הרגשית). לגבי מצבה המשפחתי היא יכולה להיות נשואה, רווקה או גרושה. כל מי שמעוניינת לשמש כאם פונדקאית, אמורה להצהיר כי היא עושה זאת מרצונה החופשי מבלי שמופעל עליה לחץ לעשות כן. מעבר לעמידה בקריטריונים הנדרשים, חשוב שכל מי שמעוניינת לשמש כפונדקאית, תבין בצורה מעמיקה את התהליך אליו היא נכנסת – בסופו של דבר, היא אמורה לשאת את העובר בבטנה במשך 9 חודשים, בידיעה שהוא לא שייך לה וברגע שהוא ייוולד היא אמורה למסור אותו להוריו. כאן חשוב לציין, שבכדי לקבל אישור לשמש כפונדקאית יש לעבור שורה ארוכה של בדיקות רפואיות ופסיכוסוציאליות אשר אמורות להעיד שאותה אישה אכן כשירה לתהליך. חשוב לציין שמי שמשמשת כאם פונדקאית זוכה לקבל שכר יפה עבור אותו השירות ורבות מהפונדקאיות אף נרתמות לתהליך מתוך תחושה של שליחות ורצון לעזור לזוגות אשר מתקשים להרות להפוך להורים.

חשיבותו של ייעוץ מקדים

כאמור, יש לא מעט בירוקרטיות אותן צריך לעבור וקריטריונים בהם צריך לעמוד בכדי לעבור הליך פונדקאות וזוגות רבים, אשר מעוניינים לעשות את הצעדים הראשונים בדרך לתהליך שכזה, עלולים למצוא את עצמם חסרי אונים לגבי הפעולות בהן יהיה עליהם לנקוט. אז החדשות הטובות הן שיש כיום לא מעט חברות אשר מעניקות ייעוץ וליווי בכל שלבי הפונדקאות, הן בתהליכים אשר מתקיימים בארץ ובין בתהליכים אשר מתקיימים בחול. כמובן, שחשוב לבחור חברה שכזאת בקפידה תוך דגש על פרמטרים כמו: השירותים אשר מוצעים על ידי אותה החברה, השם והמוניטין שיש לה בתחום (אם יש אפשרות לקבל המלצות על חברה מסוימת אשר מציעה את אותם השירותים, דבר זה בהחלט יכול לסייע במטרה), כמובן, שגם הצעת המחיר תשפיע במידה רבה על הבחירה – כאן חשוב לבדוק מה הצעת המחיר כוללת בתוכה, מכיוון שלעיתים, הצעת המחיר יכולה אולי להיראות גבוהה, אבל למעשה היא כוללת את כל השירותים הנדרשים להשלמת הליך הפונדקאות – להבדיל, הצעת מחיר נמוכה יותר יכולה שלא לכלול את כל השירותים ואז יעלה הצורך להוציא סכומי כסף נוספים. בכל מקרה, חברות שכאלו יאפשרו ליהנות בשלבים הראשונים מייעוץ מקצועי מקדים – כך שזוגות אשר יבחרו לפנות לאחת מאותן חברות עוד לפני שיחלו בתהליך, יוכלו להגיע במוכנות גבוהה לתהליך וידעו בדיוק למה לצפות ממנו.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...