איך מחפשים פונדקאית?

בחירת האם הפונדקאית היא השאלה המרכזית שעולה אצל כל זוג שפונה להליך זה, עם כל הקשיים והתהיות בנוגע לצלע השלישית במאמץ להביא ילד לעולם. להלן כל מה שצריך לדעת על כך:

מדינת ישראל מתירה את הליך הפונדקאות לזוגות וליחידים מסוימים, אולם מקשה מאוד על כל מי שפונה להליך זה אלו עובדות היסוד שכולם מכירים ומבינים, אבל לא מבינים עד תום את ההשלכות עד שנכנסים ממש לתוך הסיפור ומתחילים להתייחס לכל המרכיבים של התמונה הגדולה. מצד אחד, זה מצוין לראות את המטרה ולא להרפות ממנה לרגע, כי רק כך מצליחים להגשים חלום.

מצד שני, הכרת הקשיים וגישה מפוכחת למהמורות ולשלבים השונים תקל עליכם להבין את מה שעומד בפניכם, יכין אתכם לקראת המשימה והמרתון שצפוי לכם, ויגביר את הסיכויים שתבינו שאפשר לצלוח כל קושי בסופו של דבר. מצוידים בגישה מפוכחת זאת ניגשים לבחירת הפונדקאית, כדי להבטיח בחירה נכונה לכל הדדים.

למה חשוב לדעת מהם הקריטריונים לבחירת פונדקאית?

כדי לדעת אם לבחור בהליך פונדקאות בישראל או במדינה אחרת, רצוי לדעת למי מותר להיות פונדקאית, ומה המצב בישראל לעומת מדינות אחרות. יכול להיות שבמדינות אחרות יהיה קל יותר למצוא פונדקאית משום ששם יש פחות מגבלות, אבל עדיין מומלץ לבחון את רשימת הקריטריונים הישראליים, משום שהם יכולים להיות אבני דרך וכלי עזר לבחירת הפונדקאית שלכם במקומות אחרים.

גם במקרה שאתם נעזרים באנשי מקצוע שבוחרים למענכם את הפונדקאית, שאלו אותם את השאלות האלה וקבלו מהם כמה שיותר מידע כיצד הם בוחרים את הפונדקאיות שלהם. כך תדעו מהי איכות השירות שאתם מקבלים ולמה לצפות. במקרים שבהם החוק אינו מחייב את הדגשים האלה, לפחות תדעו גם מהם הסיכונים וכיצד לבחור טוב יותר.

כיצד נבחרת פונדקאית בישראל?

הקריטריונים העדכניים להיות אם פונדקאית מעוגנים בחוק והם נבחנים על ידי ועדה מיוחדת במשרד הבריאות שפקידה לאשר כל הסכם נשיאת עוברים, כל מועמדות של זוג וכל מועמדות של אם נושאת עוברים. לתהליך מצרפים את המסמכים הנדרשים ועוברים בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות, ולכן אין אפשרות לעקוף זאת. מומלץ מאוד גם לא לנסות לעקוף הליכים חשובים אלה משום שהם נועדו בסופו של דבר לבחירה בריאה ונכונה של אם פונדקאית, שגם לא תסבול נזק רפואי, גם לא יינזק העובר ולידתו תעבור בשלום, וגם לא יקרו מקרים שבהם תיתקלו בסירוב למסירת העובר. אלה הקריטריונים לבחירת פונדקאית:

  • גיל הפונדקאית נע בין 38-22 בלבד.
  • עברה רק שני ניסיונות לנשיאת עוברים, כולל הליך שהסתיים בהפלה.
  • מצב בריאותי תקין, גופני ונפשי.
  • הרתה בעבר, עד שלוש לידות, יש לה לפחות ילד אחד.
  • כל ההריונות היו תקינים ולא מחוץ לרחם, לא עברה גרידה או יש לה חלל רחם פגום שלא תוקן, הלידות היו תקינות ומשקל היילודים היה תקין. הלידה האחרונה הייתה לפחות לפני שנה.
  • לא ילדה בניתוח קיסרי.
  • אינה נמצאת במצב משברי אישי כמו אובדן, גירושין, מחלה של בן משפחה.
  • לא עברה ניתוחים או מצבים רפואיים שיסכנו אותה בזמן הריון.
  • אינה סובלת מהשמנת יתר, לחץ דם גבוה וכדומה.
  • אינה מעשנת כבדה או צורכת סמים ואלכוהול.
  • ללא עבר של טיפולים פסיכיאטריים ואינה מטופלת כעת נפשית.
  • אינה נשואה. בישראל יש מקרים נדירים לפי היתר של הוועדה והיתר הלכתי לאישה נשואה להיות פונדקאית.
  • צריכה להיות בת הדת של האם המיועדת, אלא אם כן כולם אינם יהודים.

האם קרובת משפחה או חברה יכולות להיות פונדקאית?

רק כעת, כאשר עוברים על כל הקריטריונים, מתחילים לחפש פונדקאית ומבינים לקראת מה הולכים. עם זאת, ועוד לפני שהתחלתם, כדאי מאוד להכיר גם את הצדדים הנוספים של הבחירה, ובמקרה זה את ההיקשרות הרגשית. במקרים מסוימים, בהם חברים ומשפחה שומעים על כך, יכול להיות שהם יהיו הכתובת הראשונה שלכם, ולכן תפנו הצעות שונות לאנשים כאלה שמלווים אתכם בדרככם ויתקשו לסרב לכם. אלה יכולות להיות קרובות משפחה או חברות טובות, שעונות על הקריטריונים של בריאות גופנית ונפשית, והן אולי רוצות לעשות את המעשה האלטרואיסטי שלהן ולעזור.

מבחינתכם זה נראה לכאורה שאם אנשים הם קרובים מאוד, ההליך יכול להיות בטוח משום שאתם מכירים אותן ויודעים בדיוק מיהן ומה הן עברו, ולכן לא קונים חתול בשק. לכאורה, גם מבחינה רגשית עשוי להיות קל יותר משום שהן באמת רוצות לעזור, אז מה יכול להשתבש. הכל, למעשה. דווקא כאן ודווקא משום שהכל רגשי כל כך, עלולים להיווצר קשיים. כבר ידוע שבמקרים כאלה נשים התקשו לסרב ועשו זאת לא בלב שלם, וזה בדיוק מה שרוצים למנוע. לא רוצים מצב שבו הפונדקאית שלכם, אם בישראל ואם בחו”ל, תעשה זאת מהנימוקים הלא נכונים, ולכן בחירתה על ידי אנשי מקצוע חשובה מאוד. זה עונה על כל הקריטריונים המוסריים והחוקיים רק כאשר זה נעשה מבחירה חופשית, וזה מה שמוודאים במקרה של בחירה על ידי אנשי מקצוע – שאין קרבת משפחה, שהכל נעשה מבחירה ומרצון חופשי וללא לחץ כספי או סחיטה רגשית.

דגשים לבחירת אם פונדקאית

אם כך, מרגע שאתם נעזרים באנשי מקצוע לבחור פונדקאית, ודאו כי האם הפונדקאית צעירה מספיק ולא עברה יותר מדי הריונות ולידות, שכולם עברו בשלום ובצורה תקינה, שהיא בריאה נפשית וגופנית וגם יכולה להציג מסמכים ולעבור בדיקות שמאשרות זאת על יד רופאים מטעמכם, כולל צילומי רחם ובדיקות דם, והיא עצמה מודעת לכל ההליך, למסירת התינוק ולכך שהיא אינה האם שתגדל אותו.

זהו שלב חיוני בהליך משום שבזמן ההיריון, כאשר תהיו עמה בקשר ותלוו אותו, אתם עדיין מקבלים החלטות ביחד לשמירת שלומה ושלום התינוק, ולכן במידה מסוימת חווים הורות משולשת. עם זאת, הורות זאת לא נמשכת לאחר הלידה, ולכן חשוב מאוד לוודא שהאם הנושאת יכולה לעשות את הניתוק הנדרש בזמן, מבלי שייגרם לה נזק נפשי.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...