פונדקאות לזוגות חד מיניים – כל מה שחשוב לדעת

החודש התקבלה פסיקה היסטורית חשובה על יד בג”ץ – זוגות להט”בים יוכלו לבצע הליכי פונדקאות בישראל באופן חוקי. מהם ההבדלים המשמעותיים בין ביצוע ההליך בחו”ל בארץ?

החודש התרחש מאורע היסטורי בישראל, שעומד להשפיע באופן ניכר על חייהם של רבים – בג”ץ התיר ביצוע הליכי פונדקאות לזוגות חד מיניים, כאן בתוך מדינת ישראל. התיקון בחוק ייכנס לתוקף בתוך כחצי שנה, ויאפשר למגוון רחב של בני אדם בישראל, להפוך להורים בגבולות המדינה.

שנים של מאבקים ומחאות, הסתכמו בהודעה המשמחת הזו, שמציבה את ישראל ברשימת המדינות הנאורות וההומניות.

הליכי פונדקאות ללהט”בים התאפשרו עד כה בעיקר במדינות מסוימות בארה”ב, בקנדה, וגם ביעד החדש יחסית – מדינת קולומביה שבדרום אמריקה. עד לפני מספר שנים, נהגו זוגות חד מיניים לבצע תהליכי פונדקאות מוצלחים גם במדינות המזרח הרחוק כמו תאילנד, הודו ונפאל, אך אלו סגרו את שעריהן בפני זרים המעוניינים לבצע בהן את התהליכים הללו, וכך נותרו זוגות גייז וגברים יחידים שביקשו להביא לעולם ילדים, עם האופציות שציינו, שאין ספק שיש בהן יתרונות רבים, אך גם הבדלים ניכרים בין ביצוע ההליך פה בבית, בישראל.

ההבדלים המשמעותיים בין הליכי פונדקאות בחו”ל ובארץ

נכון שהפסיקה החדשה של בג”ץ לגבי התרת הליכי פונדקאות עבור זוגות גייז, מהווה צעד ענק לאנושות החיה בישראל, והיא כר פורה לאופטימיות לגבי השינויים והתמורות שעוד יחולו כאן. עם זאת, חשוב לדעת שהן ביצוע ההליך בארץ והן ביצוע הליכי פונדקאות בחו”ל‎, כרוכים ביתרונות ובחסרונות שונים, שכדאי להכיר ולהבין מבעוד מועד.

איתור אם פונדקאית – קשה יותר בארץ

השלב הראשון, הקריטי והחשוב ביותר בהליך הפונדקאות, הוא כמובן לאתר את האישה שתסכים לשאת עבורכם את העובר ברחמה, ללדת אותו ותוך זמן קצר מאוד, למסור אותו לכם, ההורים המיועדים. לא מדובר בתהליך קל משום בחינה – לא פיזית ובוודאי שלא רגשית. חשוב לדעת, שבניגוד למדינות מסוימות בהן נוהגים זוגות ישראלים לבצע הליכי פונדקאות, בישראל היצע הנשים המוכנות להתגייס למשימה, הוא נמוך יחסית. המשמעות של הדבר במילים פשוטות – ייקח לכם יותר זמן למצוא אם פונדקאית. זמן הוא מרכיב יקר וחשוב, במיוחד כשהרצון להפוך להורים כבר בוער בכם, לאחר שהתבשלתם עם הרעיון והחלטתם ללכת על זה בכל הכוח. בישראל, רק השלב של איתור האם הפונדקאית עלול להתארך לכדי חצי שנה ויותר, ואילו במדינות כמו גיאורגיה, אוקראינה, ארה”ב וקולומביה, תוכלו לאתר את האם הפונדקאית בפחות מחודשיים. זהו פרמטר שיש לקחת בחשבון, במהלך בחירת היעד בו תעברו את התהליך.

איתור תרומת ביצית – מגוון רחב יותר בחו”ל

זוגות גברים המעוניינים להביא ילדים לעולם, בהכרחי יזדקקו לתרומת ביצית, לשם ביצוע הליך הפונדקאות. בדומה לסעיף הקודם, גם תרומת ביצית היא עניין שקשה יותר להשיג בארץ, מאחר וההיענות, ביחס למדינות אחרות שציינו, היא נמוכה יותר. במדינות כמו ארה”ב וקולומביה קל יותר להשיג תרומת ביצית, מה שגם מקצר את משך החיפוש וגם מאפשר לכם להנות ממגוון רחב יותר של מאפיינים, תכונות ונתונים של מראה חיצוני, מתוכם תוכלו לבחור את אלו שאתם הכי מתחברים אליהם. עם זאת, במידה והיבטים של דת הם משמעותיים עבורכם, בארץ יהיה קל יותר להשיג תרומת ביצית מאישה יהודיה.

השגת אישורים

במידה ואתם מתכננים לבצע הליך פונדקאות בישראל, לאחר איתור האם הפונדקאית, תידרשו להשיג מספר אישורים קריטיים מוועדת האישורים שמונתה על ידי משרד הבריאות, שעיקרה לאשר את כשירותכם ואת כשירות האם הפונדקאית, מבחינות פיזיות ורגשיות, לעבור את התהליך. ללא האישורים הללו, לא תוכלו להתחיל בתהליך. בהליכי פונדקאות בחו”ל, לעומת זאת, לא תצטרכו את אישורי הוועדה הזו, אם כי בהמשך נפרט על היבטים בירוקרטיים אחרים שכן תידרשו להתמודד אם תבחרו באופציה של פונדקאות בחו”ל.

מעורבות בתהליך

אחת הנקודות הרגישות ביותר בהקשר של פונדקאות בארץ VS פונדקאות בחו”ל, היא המרחק הפיזי שלכם מהתהליך והמעורבות בו. כמובן, אחד היתרונות הבולטים ביותר בביצוע ההליך בארץ, טמון בכך שתוכלו ללוות את כל התהליך, כלומר את האם הפונדקאית, בכל שלב. כשהתהליך מתרחש בישראל, תוכלו להיות נוכחים ומעורבים בכל צעד – החל מבדיקות כמו השקיפות העורפית, סקירות המערכות המרגשות כל כך, וגם מעקבי הריון שגרתיים. כמובן, רגע השיא של כל הסיפור הזה – הוא הלידה, שהמועד בו היא תתרחש אינו צפוי במדויק בדרך כלל (אלא אם מדובר בניתוח קיסרי), מה שמותיר אתכם על קוצים, מבלי שתוכלו לדייק את מועד הטיסה שלכם לאיפה שהאם הפונדקאית נמצאת, ולדעת בוודאות שתהיו נוכחים ברגע החשוב הזה. 

בירוקרטיה – הוצאת דרכון, רישום אזרחות וענייני דת

יתרון נוסף הטמון בביצוע ההליך בארץ, הוא שעניינים בירוקרטיים כמו הוצאת דרכון לרך הנולד, רישומי אזרחיות ועניינים דתיים כמו ביצוע ברית המילה וכו’, הם כמובן פשוטים וקלים יותר. חלקם אף קורים באופן אוטומטי, כלומר תינוק הנולד כאן ייחשב לאזרח ישראלי. לעומת זאת, בבחירה לבצע את ההליך בחו”ל, ייתכן שתיתקלו בקשיים ובמחסומים בירוקרטיים בהקשרים אלו.

מחירים

העלות של הליכי פונדקאות מורכבת ממספר גורמים, כאשר העיקרי ביניהם הוא התשלום לאם הפונדקאית, המושפע בין היתר גם מרמות השכר במדינה בה היא חיה ובה מתבצע ההליך. ניתן להסיק מכך, שהמחיר של הליך פונדקאות בישראל יהיה גבוה יותר מאשר במדינות כמו אוקראינה וגאורגיה. עם זאת, אם תבחרו לבצע את הליך הפונדקאות בחו”ל, תצטרכו לשלם גם על טיסות, על שהות במלונות ועוד, כך שלעתים העלות הסופית שתתקבל לא תתאפיין בהבדלים משמעותיים. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...