פונדקאות בישראל – כיצד נכון לבצע הליך פונדקאות?

חושבים על פונדקאות בישראל ולא יודעים מאיפה להתחיל? אנחנו ב”סורמום” נשמח לסייע לכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולקבל את כל המידע הרלוונטי לכם על מנת להתחיל את ההליך במהירות!

בכל הנוגע לפונדקאות, יש שתי אפשרויות. יש את האפשרות של פונדקאות בישראל ויש את האפשרות של פונדקאות בחו”ל. יש לא מעט מדינות שאפשר לעשות בהן הליך פונדקאות, מדינות שיש להן חוקים רלוונטיים שחייבים לעמוד בהן וצריך בגלל זה בין השאר, ליווי משפטי, של מי שמכיר את החוקים הללו על בוריים.

אבל האופציה הראשונה של פונדקאות בישראל היא זו שלא מעט בוחרים בה. לפונדקאות בישראל יש את החסרונות בעיקר היתרונות שלה, כשהראשון שבהם הוא הקירבה הגיאוגרפית. חשוב לדעת שיש הבדלי מחירים בין פונדקאות בישראל ובחו”ל ולא פעם אלו הפרשים משמעותיים.

קצת על פונדקאות

בתחילת 1991 הוגשה עתירה של בני זוג שלא אפשרו להם פונדקאות מה שגרם לכך שיהיה בכלל דיון בעניין. הועדה שמונתה על ידי שר המשפטים בדקה את נושא ההפריה החוץ גופית ואת ההשלכות שלה, ובין השאר הוחלט שלא לאסור פונדקאות בישראל תחת נהלים וחוקים שונים. בין החוקים והנהלים הללו:

  • פונדקאות מלאה – בשביל להבין למה מותרת רק פונדקאות מלאה בישראל צריך להבין מהן שתי האופציות בפונדקאות. האופציה הראשונה היא פונדקאות מלאה, מה שאומר שהאם הפונדקאית תורמת רק את גופה לתהליך ולא יותר מזה, מה שאומר שהזרע הוא כמובן של האב המיועד והביציות הן של האם המיועדת או של תורמת חיצונית. לאם הפונדקאית אין שום קשר גנטי לילד והיא מסיימת את תפקידה רגע אחרי ההריון. פונדקאות חלקית לעומת זאת היא פונדקאות בה האם הפונדקאית גם תורמת את הביציות שלה לתהליך.  בפועל, היא גם האם הביולוגית של הילד על כל המשתמע מכך. בישראל אסורה פונדקאות חלקית ומותרת רק פונדקאות מלאה.
  • נישואי הפונדקאית – בעבר, האם הפונדקאית לא היתה יכולה להיות אישה נשואה. זה היה אסור בשל החשש ממזרות, מה שהרב הראשי לישראל שלמה עמאר התיר בשנת 2006. היום גם אישה נשואה יכולה להיות אם פונדקאית.
  • ילדים – האם הפונדקאית צריכה להיות אישה שכבר יש לה ילד אחד לפחות. היא צריכה להיות תושבת ישראל וצריכה להיות כמובן בגירה על פי החוק.
  • ההורים המיועדים – בחו”ל יכולים בני הזוג שרוצים פונדקאות להיות גם בני זוג חד מיניים. בישראל בני זוג חד מיניים (זוגות גברים) לא יכולים להיות הורים בהליך פונדקאות, ורק הורים שהם תושבי ישראל, בגירים ובני זוג יכולים להיות הורים בפונדקאות.
  • ויתור סודיות רפואית – ההורים המיועדים חייבים לחתום על הסכם ויתור סודיות רפואית כך שניתן להגיע לכל פרט רפואי עליהם.
  • מקסימום גיל – האם המיועדת יכולה להיות בת 52 לכל היותר. יותר מזה לא אפשרי בישראל.
  • האם המיועדת – האם המיועדת יכולה להיות עם שני ילדים ביולוגיים לכל היותר. אם יש לה שלושה או יותר, היא לא יכולה לפנות לשירותי פונדקאות בישראל.
  • דת – בישראל, שני בני הזוג (ההורים המיועדים) כמו גם האם הפונדקאית חייבים להיות בני אותה הדת. שלא כמו בחו”ל, שם האם הפונדקאית היא ברוב המקרים לא יהודייה גם אם בניה זוג שמבקשים את הפונדקאות הם יהודיים.

הליך פונדקאות בליווי חברה מקצועית

אז איך הכי נכון לבצע הליך פונדקאות בישראל? כמו פונדקאות בחו”ל, ממש לא מומלץ לעשות את זה לבד אלא לקחת חברה מקצועית עם ניסיון בתחום שתוכל לסייע לכם. היא קודם כל מכירה את הנהלים והחוקים בישראל והיא יודעת מה אפשרי ומה לא. היא גם תדע לכוון למקומות הנכונים, למרפאות הרלוונטיות ולכל מי שצריך בשביל שההליך יעבור בצורה מהירה כמה שיותר ופשוטה (בישראל יש לא מעט בירוקרטיה סביב עניין הפונדקאות וצריך חברה ש”תדחוף” את הדברים קדימה)

בישראל גם קשה יחסית למצוא אם פונדקאית. הסיבה העיקרית היא כי לרוב אמהות פונדקאיות בחו”ל הן כאלו שעושות את זה בשביל כסף. הן נמצאות במצב סוציואקונומי נמוך מאוד וזה לא פעם מה שמציל אותם ואת משפחת מבחינה כלכלית. 

בישראל לשמחתנו המצב הסוציואקונומי הכללי הוא גבוה יחסית. אין הרבה נשים שמחפשות לעשות את זה בתמורה לתשלום ובישראל מסתמכים בעיקר על מתנדבות. זו הסיבה שאיתור אם פונדקאית בישראל הוא קשה ומורכב, וחברה מקצועית תוכל לסייע למצוא במהירות יחסית אם פונדקאית.

ליווי משפטי

עוד משהו שצריך לתת עליו את הדעת בכל מה שנוגע בפונדקאות בישראל (וגם בחו”ל כמובן) הוא הליווי המשפטי. פונדקאות היא הליך מורכב שדורש ליווי משפטי מהרגע הראשון, ולכן הכי נכון זהה לפנות למשרד עורכי דין שמתמחה בכך או לפנות למשרד כזה באמצעות חברה מלווה אם יש כבר. לא כדאי לחכות עם ליווי משפטי לשלב מתקדם אלא כדאי לפנות אליו כמה שיותר מהר, מה שיסייע לצלוח בעיות שונות.

ניסיון לפני הכול

אז איך מוצאים חברה שמומחית בפונדקאות בישראל? מה הדבר החשוב ביותר שצריך לוודא לפני שסוגרים עם חברה כזו? 

איתור חברה כזו יתבצע לרוב באמצעות האינטרנט, כש”סורמום” היא החברה המובילה בישראל וקל למצוא אותה ברשת. הדבר החשוב ביותר כשמחפשים חברה לפונדקאות הוא הניסיון שלה, ולסורמום יש את כל הניסיון הדרוש כדי ללוות אתכם. חשוב לוודא כמה ניסיון יש לחברה וכמה שנים היא קיימת, למי היא סייעה וגם לדבר עם מי שהסתייע בשירותיה. חשוב לבדוק מהם הקשרים שיש לחברה ואיך היא יכולה לקדם את ההליך, אילו כלים יש לה כדי לסייע ובשורה התחתונה, האם יש עליה המלצות. כדאי לשמוע עליה כמה שיותר בשביל להבין גם על האינטראקציה איתה.

 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...