פונדקאות בישראל 2020

האופציה של פונדקאות היא אופציה שנלקחת בחשבון אצל לא מעט זוגות. זו אופציה שמהווה פתרון עבור נשים שלא יכולות להביא ילדים לעולם בצורה טבעית, הן לא יכולות להיכנס להריון והפונדקאות היא התחליף שלהן לרחם. למה הן לא יכולות להביא ילדים לעולם? זה יכול להיות מסיבות שונות. זה יכול להיות בגלל שאין להן רחם או שחלות, זה יכול להיות בגלל שהריון כול לסכן אותן בצורה משמעותית, זה יכול להיות בגלל שהן עברו איזה שהוא הליך רפואי בעבר שלא מאפשר להן לשאת הריון כמו טיפולים כימותרפיים בחלק מן המקרים, וזה יכול להיות בגלל חוסר יכולת נפשית לזאת הריון. כמובן שיש גם זוגות חד מיניים של גברים שאין להם אופציה להביא ילד לעולם שלא בדרך הזו.

התנאים לפונדקאות בישראל

פונדקאות יכולה להתקיים בישראל או במדינות שונות ברחבי העולם. לכל מדינה יש את הקריטריונים שלה לפונדקאות ובישראל יש קריטריונים נוקשים במיוחד מהסיבה הפשוטה – ישראל היא מדינה יהודית וכמדינה יהודית יש דברים שמאושרים תחת ההלכה. זה אומר שיש מקרים בהם לא תתאפשר פונדקאות ויש מקרים שכן, והנה התנאים לפונדקאות בישראל.

  1. הורים בני אותו המין – הנה הבעיה הראשונה בפונדקאות בישראל. יש היום המון זוגות חד מיניים, זוגות של גברים שרוצים להביא ילד לעולם. הבעיה היא שהם לא יכולים להביא ילד באופן טבעי מכיוון שצריך לזה גבר ואישה, אז הם פונים לפונדקאות על מנת להגשים את החלום. אבל בישראל, בשביל שיהיה אישור להליך פונדקאות ההורים צריכים להיות גבר ואישה. זוג גברים חד מיני שרוצה להביא ילד לעולם, יוכל לעשות את זה במדינות שונות ברחבי העולם אבל לא כאן בישראל.
  2. נישואי האם הפונדקאית – בעבר, אחת הדרישות לאם פונדקאית הייתה שהיא לא תהיה נשואה. אישה שהייתה נשואה לא יכלה להיות אם פונדקאית מה שהוריד את כמות הפונדקאיות הפוטנציאליות בצורה דרמטית. היום לעומת זאת זה כבר אפשרי לאחר שבשנת 2006 התיר הרב שלמה עמאר מי שהיה אז הרב הראשי לישראל, לנשים נשואות להיות גם כן פונדקאיות. אישה כזו צריכה כמובן לעמוד בשאר התנאים אבל התנאי של רווקות, כבר לא קיים.
  3. תנאי חשוב נוסף ביכולת של מי שבחרה בכך להיות פונדקאית הוא שיש לה כבר ילד אחד לפחות. זה לא אומר שהיא חייבת להיות נשואה אבל החוק בישראל מכיר בכך שכל הריון הוא עם סיכון מסוים ואם היא תהרה עבור מישהי אחרת ותהיה איזו שהיא בעיה שתמנע ממנה להביא לעצמה ילדים לעולם בעתיד, זה יהיה אסון. ולכן, אם פונדקאית חייבת להיות כזו שכבר הייתה בהריון וגם ילדה לפחות ילד אחד. בנוסף, היא צריכה להיות כמובן גם בגירה לפי החוק הישראלי.
  4. אך ורק פונדקאות מלאה – פונדקאות היא אם כן “אחסון” של העובר עד לרגע הלידה, הבשלה שלו ואחזקה שלו עד שהוא ייצא לאוויר העולם. אבל יש שני סוגים של פונדקאות, יש פונדקאות חלקית ויש פונדקאות מלאה. מהי פונדקאות חלקית? פונדקאות חלקית היא פונדקאות בה האם הפונדקאית לא רק תורמת את הרחם שלה על מנת שיחזיק הריון אלא גם תורמת את הביציות שלה להליך. זה יכול להיות במידה והאם המיועדת לא יכולה לייצר ביציות או שמדובר על גבר שרוצה להביא ילד לעולם (או זוג גברים) והוא צריך כמובן את הביציות בשביל להשלים את ההפריה. פונדקאות מלאה לעומת זאת היא פונדקאות שהיא אך ורק עוסקת בנשיאת ההיריון. האם הפונדקאית לא תורמת את הביציות שלה להליך ואין לה שום קשר ביולוגי לילד לאחר שהוא ייוולד. בישראל, פונדקאות מלאה היא האופציה היחידה. אין אפשרות לפונדקאות חלקית ומי שרוצה בכל זאת פונדקאות חלקית יצטרך למצוא פתרונות מעבר לים.
  5. דת – ישראל היא כידוע מדינה יהודית, מדינה שבה גם ההלכה היא זו שקובעת לא פעם ויש חשש שאם ההורים המיועדים והאם הפונדקאית יהיו בני דתות שונות תיווצר בעיה בנוגע לזהותו של התינוק. אז מה עושים? פשוט מאוד, החוק בישראל מחייב שבני הזוג (ההורים המיועדים) והאם הפונדקאית יהיו בני אותה הדת. זה אומר שאם הם יהודיים הם יכולים להיעזר רק באם פונדקאית יהודייה וכדומה.
  6. כשירות – בשביל להתחיל בהליך הפונדקאות כל הצדדים צריכים להיות כשירים פיזית ונפשית. פיזית זה אומר שהזרע והביצית של האבא והאימא המיועדים כשירים להפריה וגם הפונדקאית בריאה ויכולה לעבור החזרת עוברים לאחר ההפריה כמו גם בסבירות גבוהה לשאת את ההיריון, ומבחינה נפשית, שכל הצדדים מסוגלים לעבור את ההליך הזה בלי להיפגע.
  7. גיל – אם את ובן זוגך מחפשים פונדקאית, הגיל שאותו אתם צריכים לחפש הוא בין 22 שנה ל-39 שנה, הרף התחתון הוא כדי שהפונדקאית תהיה מספיק בוגרת פיזית ונפשית להליך והרף העליון הוא כדי שההריון שלה לא יהיה בסיכון ולא יהיו בו קשיים מעבר להליך עצמו.

יש לא מעט הבדלים בין פונדקאות בישראל ובין פונדקאות בעולם כשאחד מהם הוא העלות. כשעוברים את הפונדקאות בארץ אין את כל ההוצאות של מגורים של הפונדקאית בסמוך לבתי חולים וההורים לא צריכים לטוס ולהוציא הון תועפות על מחיה, אין צורך באישורים מיוחדים כמו בחו”ל כדי שהילד יקבל אזרחות בישראל, אך מצד שני, העלות הבסיסית בישראל היא יקרה משמעותית. אם את ובן זוגך חושבים על פונדקאות, כדאי שתיקחי בחשבון את כל הפרמטרים הרלוונטיים.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...