מהי מיקרומניפולציה וכיצד היא מסייעת ביצירת הריון?

מיקרומניפולציה היא טכניקה המשמשת בטכנולוגיית רבייה מסייעת (ART) הכוללת מניפולציה של הביציות, הזרע והעוברים ברמה התאית באמצעות מכשירים מיקרוסקופיים על ידי אמבריולוגים. הטכנולוגיה משמשת להזרקת זרע לביצית בוגרת כדי לסייע בהפריה, מסייעת בבקיעה של בלסטוציסט ובאבחון של מומים גנטיים בעובר לפני ההשתלה.

מיקרומניפולציה יכולה לעזור ליחידים או לזוגות עם בעיות פריון ומגדילה את הסיכויים להצלחת הריון שנוצר על ידי הפריה חוץ גופית (IVF).

טכניקת מיקרומניפולציה משתמשת במכשירים עדינים וזעירים ומצריכה שליטה באמצעים מורכבים ובשימוש בקרני לייזר מיקרוסקופיות ליצירת פתחים או חתכים בממברנות התא. בשל רמת התחכום של התהליך, מיקרומניפולציה נקראת גם ניתוח תאים או מיקרוכירורגיה. מיקרומניפולציה משמשת לעתים קרובות בהליכים שנועדו “לעקוף” מצבים קיימים או לא ידועים שעלולים להשפיע על הפוריות.

חלק מההליכים המשתמשים במיקרומניפולציה כוללים:

  • הזרקת זרע תוך-ציטופלזמית (ICSI) – זרע בודד נאסף ומוזרק לציטופלזמה של ביצית בוגרת.
  • Assisted hatching) AZH) – קרום החלבון החיצוני המקיף את העובר או הבלסטוציסט נחלש כדי להקל על הבקיעה וההשתלה של העובר.
  • בדיקה גנטית טרום השרשה (PGT) – מוציאים מספר תאים המקיפים את העובר ועושים להם הקרנות לאיתור מומים גנטיים.

התקדמות בציוד מיקרוסקופי וידע על ביציות, זרע ועוברים הובילו לפיתוח טכניקות חדשות ב-ART. מיקרומניפולציה מתייחסת לטיפול מיקרוסקופי של ביציות בודדות, זרע או עוברים במאמץ לשפר את שיעורי ההפריה ו/או ההריון.

טכניקות אלו דורשות ציוד וכוח אדם מיוחדים. נכון לעכשיו, טכניקות המיקרומניפולציה הנפוצות ביותר בהן נעשה שימוש הן הזרקת זרע תוך ציטופלזמית (ICSI) המשמשת לסיוע בהפריה במקרים של אי פוריות חמורה של גבר, וסיוע להליך הבקיעה המשמש על מנת להקל על השתלת העוברים. לכל מרפאה עשויות להיות הנחיות שונות למטופלים המשתמשים בטכניקות אלו ויש לפעול לפיהן כדי לסייע להצלחת התהליך.

כיצד מסייעת מיקרומניפולציה לתהליכי הפוריות השונים?

למיקרומניפולציה ישנה חשיבות גבוהה להצלחת מספר הליכי פוריות שונים. כך היא מסייעת בכל תהליך:

הזרקת זרע תוך ציטופלזמית

זוהי טכניקת מיקרומניפולציה אשר פותחה לטיפול במקרים של אי פוריות חמורה של גבר. טכניקת המיקרומניפולציה מנסה להשיג הפריה על ידי הזרקת זרע בודד לתוך הציטופלזמה (הפנים) של הביצית. ביציות בוגרות משוחררות מהתאים הסובבים אותן על ידי שילוב של טיפול באנזים ומיקרודיסקציה. באמצעות ציוד מיקרומניפולציה מיוחד (רובוטיקה הנשלטת על ידי ג’ויסטיק), הביציות מוזרקות בנפרד עם זרע בודד. הביציות המוזרקות מוחזרות לחממת המעבדה ומטופלות כמו ב-IVF-ET קונבנציונלי.

היתרון של מיקרומניפולציה הוא בכך שהיא מספקת דרך לטפל במקרים קיצוניים של אי פוריות של גבר שאחרת היו נשארים בלתי ניתנים לטיפול. הניסיון מלמד שהפריה חוץ גופית דורשת מספר מינימלי של זרע תנועתי בצורה נורמלית. הסיכוי להפריה חוץ גופית הופך נמוך מאוד כאשר המספר המינימלי הזה של זרע אינו קיים. תיאורטית, רק מעט זרעונים נחוצים לביצוע מיקרומניפולציה. החלופות למיקרומניפולציה לטיפול באי פוריות חמורה של גבר מוגבלות. אפשרות אחרת היא תרומת זרע. שימוש בזרע של תורם מסייע להצלחת טיפול IVF-ET בזוגות עם אי פוריות חמורה של הגבר. במקרים בהם בעיית הפוריות היחידה הא בזרעו של הגבר, ניתן להגיע להריון עם זרע של תורם באמצעות הזרעה המהווה טיפול מהיר ופשוט יותר מאשר IVF-ET.

סיוע בבקיעת העוברים טרם השתלתם

העוברים חייבים להמשיך להתפתח לשלב הבלסטוציסט (כדור חלול של כ-100 תאים) לפני שתתאפשר השתלה ברחם. התפתחות זו נמשכת מספר ימים. כדי לסייע בתהליך הבקיעה של העובר, נעשה חור לתוך השק (zona pellucida) המקיף את העוברים המתפתחים ממש לפני העברת העובר. זה כרוך בהמסה של חלק מציפוי הזונה בתמיסת חומצה או חיתוך שלו במחט עדינה או בלייזר. תהליך זה נעשה באמצעות כלי מיקרומניפולציה מיוחדים.

אבחון גנטי טרם השרשה והסרת תאי מומים

אבחון גנטי טרום השרשה (PGD) וסקר גנטי טרום השרשתי (PGS) הן שתי טכניקות שניתן להשתמש בהן במהלך הליכי הפריה חוץ גופית (IVF) לבדיקת העוברים לשם איתור הפרעות גנטיות טרם העברתם לרחם.

PGD ​​ו-PGS מאפשרים לזוגות או יחידים עם הפרעות תורשתיות חמורות להפחית את הסיכון ללדת ילד המושפע מאותה בעיה. שתי הטכניקות הללו כוללות שימוש בכלי מיקרומניפולציה כדי להסיר תא מעובר.

מיקרומניפולציה מהווה כיום חלק ניכר בהליכי פוריות שונים ומורכבים ומשמשת בתהליך של הפריה חוץ גופית (IVF). תהליך זה כרוך במספר שלבים ופעולות אשר בסופם ניתן להשיג הריון הן ברחמה של האם המיועדת והן באמצעות פונדקאית. אלה חלק מהשלבים והפעולות הכרוכים בהליך IVF:

  • טיפולי פוריות לתורמת הביציות 
  • שאיבת הביציות 
  • הפריית הביציות באמצעות זרם של ההורה המיועד או של תורם
  • הקפאת עוברים והעברת עוברים מוקפאים
  • טיפולי פוריות להשתלת העוברים
  • מציאת אם פונדקאית מתאימה
  • בדיקות מעבדה, סקר גנטי והערכה פסיכולוגית

סיכונים הכרוכים בשימוש במיקרומניפולציה

על אף יתרונותיהן של טכניקות מיקרומניפולציה, הן כרוכות בלא מעט סיכונים אשר חשוב לקחת בחשבון טרם שימוש בטכניקות אלו. מחקר אוסטרלי רחב אשר התפרסם בשנת 2012 מראה כי 10% מכלל התינוקות שנולדים באמצעות שימוש במיקרומניפולציה עשויים לסבול ממומים מולדים שונים כגון אוטיזם, שיתוק מוחין, בעיות לבביות, מחלות ריאה ועוד. כמו כן, תינוקות הנולדים באמצעות טכניקה זו סובלים יותר מבעיות כרומוזומליות ושלל בעיות גנטיות. 

אם כך, על אף יתרונותיה הרבים של טכניקת מיקרומניפולציה ולמרות השימוש הנפוץ בה חשוב לקחת בחשבון ולשקול בכובד ראש הליך שכזה משום שאינו חף מסיכונים שונים. חשוב להתייעץ עם רופאים מומחים בתחום לקבל החלטות מושכלות. במקרים בהם קיים אי פריון חמור של הגבר, ניתן לשקול תרומת זרע. במקרים של בעיית פוריות חמורה של האישה, ניתן לשקול תרומת ביציות ואף יצירת הריון באמצעות פונדקאית. יש לשקול היטב את היתרונות והחסרונות בכל שיטה ובכל תהליך.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...