סיכויי הצלחת מיקרומניפולציה

עבור זוגות שהם לא מצליחים להביא ילדים לעולם או להשיג היריון בצורה הטבעית מוצעים כיום כמה וכמה שיטות של טיפולי הפריה. שיטת המיקרומניפולציה היא אחת השיטות הפופולאריות מאוד בעולם כולו כאשר אחוזים גבוהים מטיפולי ההפריה מתבצעים על פיה. אך לאחרונה התברר כי לא עבור כולם הוא מתאים. כיום יש לנו יותר ויותר עדויות אשר מצביעות כי דווקא שיטת הטיפול הזו עלולה להוביל לפגיעות ולמומחים שונים אצל העובר.

פרופסור הנס אברמס שהוא העורך המדעי של כתב העת המוביל בעולם בכל מה שקשור לנושא הפריון מתריע וממליץ כי יש לבדוק היטב מה עומד מאחורי הטיפול אותו מציעים לזוגות שלא מצליחים להרות באופן טבעי.

הוא כתב כי דווקא טכניקת ההפריה הכי פופולארית בעולם, אינה יעילה עבור הרבה מאוד זוגות. היא גם עלולה להפחית את הסיכויים שלהם להרות שוב ולזכות להביא ילד לעולם.

במאמר אותו פרסם פרופסור הנס אברמס בכתב העת שלו Human Reproduction שזהו אחד מכתבי העת המובילים בתחום של פריון הוא כותב ומבקר תחת הכותרת “סנטה קלאוס במרפאת הפוריות” את הקליניקות בעולם המציעים טיפולי פריון על השימוש המיותר והבלתי נאות כדבריו בשיטת המיקרומניפולציה, גם במקרים אשר בהם ברור כי מדובר בשיטה או טיפול שלא יהיו יעילים. הוא טוען כי המומחים להריון מציעים טיפול יקר שהוא לא יעיל והוא מיותר לגמרי. הוא טוען שהם ”משחקים את סנטה קלאוס כאשר הם מחלקים מתנות יפות ואורזות אך של מוצר מיותר ואף מזיק.

מה זה טיפול מיקרו מניפולציה?

אז לפני הכול חשוב לברר מהו הטיפול הזה?

אז באופן רגיל טיפולי ההפריה הרגילים מתבצעים באופן כזה. מפגישים בצלוחית את הזרע יחד עם הביצית ומאפשרים את המפגש של הזרע עם הביצית כאשר הזרע יחדור באופן טבעי אל תוך הביצית ובאופן טבעי היא יפרה אותו. כאשר הולכים על הטכניקה של מיקרומניפולציה בוחרים זרע תקין בודד ותחת מיקרוסקופ מיוחד מחדירים אל תוכו את הביצית.

טכניקה זו מכונה גם – ICSI (Intra Cytoplasmic Sperm Injection), היא פותחה כבר בשנת 1992 על ידי חוקרים מהעיר בריסל. המטרה שלהם הייתה לסייע ולהגביר את סיכויי ההפריה במקרים אשר בהם יש קושי ואי פריון אצל הגבר על רקע של ספירת זרע נמוכה או תצורה פגומה כמו גם תנועתיות ירודה שלתאי הזרע.

מהר מאוד אומצה השיטה הזו על ידי היחידות השונות להפריה חוץ גופית בכל רחבי העולם והדבר הוביל למהפכה של ממש בכל מה שקשור להפריה חוץ גופית. היות ושיטה זו למעשה אפשרה עבור גברים שיש להם רק תאי זרע ספורים אשר עד כה נאלצו להיעזר בתרומות זרע, להפוך לאבות ביולוגיים באמצעות הזרע שלהם. הדבר הוביל לשיעורי הצלחה גבוהים במיוחד עבור אלו שסבלו מפגמים בתצורת הזרע כמו גם בתנועתיות שלו כאמור.

נפרצו הגבולות

הבעיה היא שתוך זמן קצר גבולות הגזרה של שיטה זו הורחבו בלי צורך או סיבה עד שהשיטה הפכה להיות השיטה המועדפת והיא מוצעת גם עבור זוגות אשר אצלם אין למעשה את הבעיה של פריון גברי. כך מוצע הטיפול גם לזוגות אשר אצלם הבעיה של הפריון הוא בלתי מוסבר או שהגורם של הבעיה היא אצל האישה.

על פי הדו”ח מתברר כי אף על פי שרק 40% מהמקרים אשר בהם זוגות שפונים לביצוע טיפולי פוריות הגורם לבעיה שלהם הוא בפוריות הגבר, הרי שעדיין יותר ממחצית הטיפולים באזור אסיה מתבצעים בשיטת המיקרו מניפולציה. באירופה מדובר במעל 60% של טיפולי ההפריה המתבצעים בשיטה זו ובמזרח התיכון הממצאים גבוהים אף יותר והם למעשה נושקים ל – 100%!

פחות הריונות ויותר מומים

על פי מחקר אוסטרלי רחב היקף אשר התפרסם בשנת 2012 מתברר כי אחד מתוך כל עשרה תינוקות אשר נולדים באמצעות שיטה זו עלולים לסבול ממומים מולדים שונים בעיקר בלב ובריאות. יש כאלה שסובלים משיתוק מוחין או משפה שסועה בעקבות ההפריה בשטה זו.

מתברר כי תינוקות שנולדים בשיטה זו עלולים לסבול יותר מבעיות כרומוזומליות שונות כאשר נמצא כי יש בהחלט קשר בין הריכוז והתנועתיות של הזרע באבות. עובדה זו משפיעה לא פעם ובאחוזים גבוהים למדי על הגברת הסיכון כי התינוק שייוולד יסבול מהפרעות גנטיות.

סיכום

אפשר לסכם ולומר כי ביצוע הטיפול של הפריה באמצעות שיטת מיקרו מניפולציה הוא בהחלט בשורה טובה עבור זוגות אשר אצלם נעוצה הבעיה באי פריון של הגבר כאשר הוא סובל מהפרעה קשה בזרע. הטיפול בהחלט מעניק לזוגות הללו את התקווה הגדולה כאשר אין להם למעשה דרך אחרת להרות. אך אין להתכחש כי מדובר בשיטה אשר נושאת עמה סיכונים וכן תופעות לוואי לא פשוטות. עבור אלו הסובלים מאי פריון גברי, הרי שהסיכונים הללו מתקבלים לא פעם כסבירים בהתחשב במצבם. אך מכאן ועד להמלצה גורפת לבצע את טיפולי ההפריה בשיטה זו עבור כולם, הדבר עדיין בלתי מתקבל על הדעת.

כי הסיכונים הרבים אשר עלולים להוביל לפגמים או מומים בעבר, הסיכון ללידות מוקדמות וכך גם שיעורי תמותת העוברים הם עדיין גבוהים מאוד.

על כן, ההמלצה היא לברר היטב על אודות כל שיטה אשר עליה ממליצים ומציעים לבני הזוג ולא לצעוד כסומא באפילה.

אף פעם אין להיכנס להליך טיפולי כלשהו לפני שבודקים היטב מה עומד מאחוריה ומהם הסיכונים לעומת הסיכויים.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...