הוצאת דרכון לתינוק שנולד בהליך פונדקאות – מה חשוב לדעת?

אם החלטתם לבצע הליך פונדקאות בחו”ל, חשוב שתכירו את האתגרים העומדים בפניכם, לרבות הפן המשפטי והבירוקרטי, שמבחינות מסוימות – נהיים מורכבים יותר

לא מעט זוגות ישראלים פונים בשנים האחרונות לאופציה של הבאת ילדים לעולם באמצעות הליך פונדקאות. בדרך כלל ההחלטה הזו מגיעה לאחר מסע ארוך וממושך, רצוף בניסיונות כושלים להתעבר באופן טבעי. חשוב לדעת שבנקודה הזו מתחיל מסע חדש, מורכב וארוך למדי, אך בסופו תגשימו את חלום ההורות, וזה בוודאות שווה כל רגע, כל שקל שתשקיעו בכך, ואת כל המשאבים הלוגיסטיים והנפשיים שתשקיעו בדרך.

פונדקאות בארץ או בחו”ל? היתרונות והחסרונות

ההחלטה היכן לבצע את הליך הפונדקאות כרוכה בנסיבות ובנתונים שונים שלכם כזוג. קודם כל, חשוב לדעת שרק זוגות הטרוסקסואלים של גבר ואישה, וגם נשים ישראליות לבדן, מורשים לבצע הליך פונדקאות כאן בארץ. חשוב לדעת שגם אלו מותנים בנתונים מסוימים כמו גיל, דת ועוד. היתרונות המובהקים בביצוע ההליך בישראל הם כמובן התחושה הנוחה והמוכרת, השפה שאנו דוברים, שירותי הרפואה המשוכללים וכמובן, האפשרות ללוות את התהליך על כל שלביו מקרוב קרוב, ללא צורך לטוס ולנהל אותו באמצעים טכנולוגיים בשלט רחוק. עם זאת, גם בבחירה לעבור את התהליך בישראל יש חסרונות, ובעיקר בעניין משך התהליך. בישראל, היצע האמהות הפונדקאיות הוא דל יחסית, ואילו הבירוקרטיה והאישורים הדרושים הם רבים ומורכבים יותר, מה שמאריך את התהליך למינימום של חצי שנה, וזאת עוד לפני שההריון יצא לדרך. מהצד השני, ביצוע ההליך בארץ גם חוסך בבירוקרטיה מסוגים אחרים, לרבות רישומי האזרחות והוצאת הדרכון לתינוק.

בשנים האחרונות, זוגות ישראלים רבים פונים לביצוע תהליך פונדקאות בחו”ל, ובמיוחד במדינות כמו גיאורגיה, אוקראינה, ארה”ב וקולומביה. לביצוע ההליך במדינות אלו יש יתרונות רבים, כאשר קודם כל – הן מתירות לזוגות רבים יותר לבצע הליך פונדקאות במרכזי הפריון שהוקמו בהן. בנוסף, על מנת לבצע תהליך פונדקאות במדינות אלו, נדרשים פחות אישורי ועדות ועוד הליכים בירוקרטים, וגם קל יותר לאתר אם פונדקאית, מאחר וההיצע במרבית היעדים הללו הוא רחב. המשמעות של כל אלו היא קיצור משך הזמן שייקח לכם להגיע לתחילת ההריון ולסיום ההליך כולו. כמו כן, במדינות מזרח אירופה גמו גיאורגיה ואוקראינה, עלות ההליך היא נמוכה יחסית לישראל ולארה”ב ומשוערת בכ-170-230 אלף שקלים.

מהצד השני, כמובן ישנם גם חסרונות ברורים לביצוע ההליך בחו”ל. קודם כל המרחק של היעד בו נערך ההליך ובו שוהה האם הפונדקאית, מאלץ אתכם מחד להיות רחוקים ולתנהל בשלט רחוק, ומאידך להרבות בטיסות למדינה בה ההליך מתבצע, שהן גם עולות לא מעט וגם מצריכות עוד משאבים לוגיסטיים של זמן ואנרגיה. כמו כן, ביצוע ההליך במדינה זרה, בשפה זרה ועם בירוקרטיה שאינכם מתמצאים בה, עלול לעורר מתחים נפשיים וחוסר נוחות, בתהליך שהוא מלכתחילה טעון רגשית ומורכב.

עוד אחד מהאתגרים הניצבים בפני זוגות הבוחרים לבצע תהליך פונדקאות בחו”ל, הוא רישומי האזרחות והוצאת הדרכון הישראלי לרך הנולד, שהרי תינוק שנולך בארץ לאם ישראלית – מקבלם באופן כמעט אוטומטי.

כיצד משיגים דרכון ישראלי לתינוק שנולך בהליך פונדקאות בחו”ל?

כאמור, אם בחרתם לעבור תהליך פונדקאות בחו”ל, תצטרכו להסדיר את מעמדו של היילוד כילדכם החוקי בישראל.

על מנת להוציא דרכון לתינוק שנולד בהליך פונדקאות, ישנם מספר צעדים שצריכים להיעשות.

ראשית, יש להגיש בקשה מסודרת ורשמית לבית המשפט לענייני משפחה, כבר במהלך ההריון. הבקשה הזו נועדה קודם כל  להוכיח שיש ליילוד קשר גנטי לפחות עם אחד מההורים. בפנייה הזו צריכים להופיע מסמכים דוגמאת הסכם פונדקאות, וגם “חוות דעת דין זר”, שמשמעותה שהמדינה בה מתבצע ההליך מאשרת זו באופן חוקי, ומכירה בקשר בין העובר לבין ההורים המיועדים, ואינה או מונעת את הוצאתו מהמדינה לכשיוולד.

כמו כן, תצטרכו לעבור בדיקות ד.נ.א במהלך ההריון, ועם הולדת התינוק לגשת עם התוצאות ועם התינוק לשגרירות הישראלית המקומית. בשגרירות יערכו לתינוק עצמו בדיקת רקמות, על מנת להוכיח את הקשר הגנטי אל לפחות אחד מכם. בתום ההליך תקבלו צו אמהות או אבהות המאשר קשר זה. בשלב הסופי יקבל התינוק דרכון ישראלי, באמצעותו תוכלו לטוס עם התינוק ארצה. 

מדוע מומלץ לשכור את שירותיו של עו”ד מומחה בתחום?

אם החלטתם לצאת לדרך ולהתחיל בהליך פונדקאות, מומלץ כבר בשלב זה לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה בתחום הפונדקאות, ולקבל סיוע משפטי שיסלול לכם את הדרך הביורוקרטית הארוכה והמורכבת הזו, שהיא רצופה באישורים שיש לנפק על מנת להתקדם בתהליך. חשוב לדעת שלא כל עורך דין יכול לבצע את העבודה הזאת, אלא רק כאלו המתמחים בתחום, ומומלץ בחום שאלו יהיו בעלי ניסיון ספציפי ומעשי עם המדינה בה בחרתם לבצע את הליך הפונדקאות. החוקים משתנים באופן ניכר בין מדינה למדינה, וחשוב שמי שמנהל את התהליך עבורכם יהיה בקיא בהם יד כמה שניתן. עורך דין מקצועי מהתחום יסייע לכם לסיים עם ההליך במהירות, שכן הוא יכין עבורכם את המסמכים הדרושים מבעוד מועד.

עם סוכנות פונדקאות – אתם לא לבד בתהליך

ההיבט המשפטי של הליך הפונדקאות הוא רק חלק קטן מהסיבות בגינן כדאי לפנות לסוכנות פונדקאות, אם החלטתם להביא ילד לעולם באופן זה.

סוכנות פונדקאות מקצועית מאגדת תחת מטריה אחת את כל אנשי המקצוע הדרושים להצלחת התהליך המיוחד הזה, שדורש ניסיון והבנה מקצועית מכיוונים רבים, לרבות עורכי דין מתחום הפריון והפונדקאות, רופאי פריון, פסיכולוגים ומנהלים לוגיסטיים שכבר הביאו זוגות רבים להגשמת החלום הגדול. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...