איך להוציא דרכון לתינוק שנולד בהליך פונדקאות

יש לא מעט נשים שלא יכולות להחזיק הריון וכדי להגשים את החלום שיהיה להן ילד, הן פונות לפונדקאות. אם גם את מאלו, את בוודאי מכירה את הקושי הנפשי הכרוך בהחלטה כזו, אך מצד שני, זו גם הדרך שלך להיות אמא, להקים משפחה כמו שתמיד רצית.

פונדקאות היא הליך שאת יכולה לעבור בארץ או בחו”ל, ולכל אחת מהאופציות יש את היתרונות והחסרונות שלה. כמובן שלא רק את כאישה יכולה לעשות שימוש באופציה הזו אם את לא יכולה להחזיק הריון מכל סיבה שהיא, אלא גם זוגות של גברים שלא יכולים להביא לעולם ילד בדרך טבעית, וזקוקים לתרומת ביציות ולפונדקאית. במקרה שלהם אגב, הם לא יוכלו בשום דרך לעשות את זה בארץ, מכיוון שחלק מהקריטריונים לפונדקאות בישראל מדברים על זוג הורים, גבר ואישה שיכולים לפנות להליך הזה.

אז מה את צריכה, פונדקאות מלאה או חלקית?

יכולות להיות סיבות רבות לכך שאת לא יכולה להחזיק הריון או להיכנס להריון, סיבות פיזיות או נפשיות. הסיבות הפיזיות יכולות להיות הפלות חוזרות ונשנות שגם הן יכולות להיות מסיבות שונות כמו סיבות הורמונאליות, גידולים ברחם, שרירנים, בעיות מבניות חמורות של הרחם ואחרות. אי כניסה להריון יכולה להיות גם בגלל בעיה מולדת של חצוצרות, רחם או שחלות שאינן קיימות. יש גם נשים שעברו טיפולים כימותרפיים ולא יכולות להיכנס להריון, יש נשים שכניסה להריון עלולה לסכן אותן, ויש נשים שלא יכולות לשאת הריון בשל קשיים נפשיים חמורים. זה נדיר אבל זה קיים.

פונדקאות מתחלקת לשני סוגים ואת צריכה להכיר את שתי האופציות. יש פונדקאות מלאה שהיא פונדקאות כזו שלאם הפונדקאית אין שום קשר ביולוגי לילד. היא רק תורמת את גופה להליך ולאחר שבמעבדה מתבצעת הפריה של הזרע והביצית, העוברים מוחזרים לרחמה של האם הפונדקאית והיא מחזיקה בהריון עד ללידה. פונדקאות מלאה אפשרית כל עוד הביציות שהאם המיועדת מייצרת הן ביציות באיכות גבוהה, אם הן לא, יכול להיות שאפשר לעשות שימוש באופציה השנייה שהיא פונדקאות חלקית.

מה זה אומר פונדקאות חלקית? פונדקאות חלקית היא פונדקאות שבה האם הפונדקאית גם תורמת את הביציות. במקרה כזה, יהיה לאם הפונדקאית קשר גנטי עם הילד, וזה לא מאושר בישראל. בישראל, לא קיימת האופציה של פונדקאות חלקית.

בין פונדקאות בישראל ובחו”ל

רגע לפני שניגע בכל מה שנוגע להוצאת דרכון לתינוק שנולד בפונדקאות בחו”ל, נבין מהם ההבדלים באופן כללי בין פונדקאות בישראל ובין פונדקאות בחו”ל. אם נשווה פונדקאות בישראל לגיאורגיה שזו אחת המדינות שפופולארית במיוחד על ישראלים שמחפשים שירותי פונדקאות, נראה קודם כל שההליך הוא מהיר יותר בחו”ל עד להתחלת הבדיקות והליך הפונדקאות עצמו, והוא לוקח כ-4 חודשים ובישראל לא פחות מחצי שנה.

בנוסף, תינוק שנולד לאם יהודייה בישראל לא צריך לעבור גיור, ובגיאורגיה כמו גם בכל מקום אחר בחו”ל, הוא צריך גיור קטינים מה שאומר אצל בנים ברית וטבילה ואצל בנות רק טבילה.

עוד הבדל בין ישראל לגיאורגיה בכל מה שנוגע לפונדקאות הוא הגיל האפשרי של ההורים המיועדים, שבישראל הוא תחום לגיל 52 אצל נשים ואצל גברים 60 כשהם צריכים להיות נשואים, ובגיאורגיה, אין הגבלה של גיל ההורים המיועדים.

אבל לעניינינו, יש הבדל אחד משמעותי בין שתי האופציות, הבדל שנוגע לכל מה שקורה לאחר שהילד נולד במזל טוב. ההבדל הוא באזרחות הישראלית, כשאם התינוק שלך נולד בישראל לאמא יהודייה הוא מיד מקבל תעודת זהות ישראלית ואם הוא נולד בחו”ל, בגיאורגיה או בכל מקום אחר, יש פרוצדורה שלמה עד שהוא מקבל דרכון ישראלי.

הליך קבלת דרכון ישראלי

יש לך אתגר לא פשוט שעומד בפנייך, אך כמו כולם, גם את תצלחי אותו. ילדים שנולדים בפונדקאות בחו”ל צריכים הסדרה של מעמדם כילדים חוקיים של ההורים המיועדים, ובשביל שהילד או הילדה שלך יקבלו מעמד חוקי, את צריכה להוכיח קודם כל קשר גנטי לפחות לאחד ההורים.

בשביל שזה יקרה, את צריכה להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה וכדאי שתעשי את זה כבר במהלך ההיריון. תצטרכי להציג מסמכים שונים כמו למשל הסכם פונדקאות, חוות דעת דין זר מה שאומר שהפונדקאות במדינה בה היא מתבצעת חוקית ואינה מנתקת את הקשר בין היילוד לבין ההורים המיועדים או מונעת את הוצאתו מהמדינה.

לאחר שיש צו של בית המשפט הישראלי, ההורים נדרשים לעשות בדיקת דנ”א, בדיקות שישמרו עד לאחר הולדת התינוק וכשהוא נולד, צריך לפנות לשגרירות המקומית הישראלית על מנת לקחת גם מהתינוק בדיקת רקמות כדי להוכיח את הקשר ההורי לפחות לאחד מהצדדים. אחרי שכל ההליך יסתיים יינתן צו אבהות או אימהות שמאשר את הקשר, ולאחר מכן יינתן דרכון ישראלי שיבשר על כך שניתן להוציא את התינוק ולהביאו לישראל.

חשוב להיעזר בעו”ד מנוסה!

אם את מתחילה הליך פונדקאות, כדאי שתפני כמה שיותר מהר לסיוע משפטי בכדי שבשלב מאוחר יותר יהיה לך ולבן זוגך קל ומהיר יותר לקבל את האישורים הרלוונטיים. חשוב שעורך הדין יהיה בעל ניסיון במדינה הספציפית ולא רק בעל ניסיון כללי בכל מה שנוגע לפונדקאות, מכיוון שלכל מדינה יש את החוקים שלה וחשוב שהוא יכיר אותם.

עורך דין כזה יכול לקצר את שהותכם בחו”ל לאחר הלידה בצורה משמעותית מכיוון שהוא יכין את הכול כבר מראש, את כל המסמכים והניירת הרלוונטית ויסייע לכם לגמור את ההליך כמה שיותר מהר.

 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...