איך בוחרים סוכנות פונדקאות

הבחירה בהליך פונדקאות כדרך להבאת ילד לעולם למעשה אינה בחירה כי אם כורח, בעבור זוגות אשר אין באמצעותם האפשרות לעשות זאת כדרך הטבע. בין המבקשים לעשות זאת בעזרתה של אם נושאת- פונדקאות ניתן למצוא:

  • זוגות בעלי בעיית פוריות — זוגות מעורבים נשואים, או במערכת יחסים זוגית ממושכת ורשמית, אשר אינם יכולים להיכנס להיריון בדרך טבעית, בשל אי יכולה של האישה לשאת היריון ברחמה, או בנוסף לזאת לייצר ביציות תקינות.
  • זוגות חד מיניים — זוגות גברים חד מיניים המעוניינים בהקמת משפחה ובהבאת ילד ביולוגי לעולם ייאלצו להיעזר בשירותיה של אם פונדקאית, וזאת לצד שירותי תרומת ביצית.
  • הורים יחידניים — אנשים אשר אינם במערכת יחסית זוגית ומבקשים שלא לוותר גם על חוויית ההורות. כאשר מדובר בגבר יחידני המבקש להביא ילד ביולוגי הוא ייאלץ להיעזר בשירות פונדקאית, כאשר מדובר באישה ללא בעיות פוריות היא תוכל להסתפק בתרומת זרע, אולם במידה וקיימת בעיית פוריות הנוגעת ליכולתה לשאת היריון ברחמה פונדקאות תספק את הפתרון.

חשוב לדעת כי החוק לנשיאת עוברים (חוק הפונדקאות) בישראל מתיר אך ורק לזוגות מעורבים, נשואים או בברית זוגיות, להשתלב בהליך פונדקאות ואילו האחרים ייאלצו לעשות זאת מעבר לים.

לאחר מיצוי כל האפשרויות האחרות וההחלטה על ביצוע הליך פונדקאות יגלו ההורים המיועדים כי הדרך הנכונה, הכלכלית והיעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות סוכנות פונדקאות. במדינת ישראל פועלות מספר סוכנויות כאלה, המספקות מעטפת ומגוון שירותים לפונים, החל מייעוץ ראשוני ועד ניהול וליווי לתהליך כולו. הבחירה בסוכנות פונדקאות היא הבחירה החשובה ביותר שיבצעו ההורים המיועדים, כן אלו מספקות מעטפת שירותים רפואיים, משפטיים ובירוקרטיים אשר ביכולתם להשפיע רבות הן על הצלחת התהליך והן על החוויה של ההורים.

בחירת סוכנות פונדקאות — פרמטרים חשובים לבחינה

וותק ונתוני הצלחה — הליך פונדקאות הוא הליך מורכב המצריך היכרות עם החוק המקומי, החוקים והבירוקרטיה במדינות נוספות בעולם המאפשרות קיום של פונדקאות חוקית, היכרות עם ההליכים הרפואיים והמורכבות שבהם, תמיכה רגשית ונפשית, ליווי של עובדים סוציאליים, התנהלות משפטית ועוד. כל אלו אינם מגיעים מן התיאוריה בלבד ומצריכים התנסות מעשית לצד היכרות עם גורמים שונים בכלל המערכות, בארץ או בחו”ל. חשוב לבחור בסוכנות פונדקאות וותיקה ומנוסה, אשר מציגה אסמכתאות לליווי משפחות וסיפורי הצלחה מוכחים.

מעטפת שירותים מלאה — אל תסתפקו בפחות מסוכנות פונדקאות המעניקה מעטפת שירותים מלאה. לא די באיתור הפונדקאית והחתימה על ההסכם מולה, במסגרת ההליך נדרשת לא מעט עזרה וליווי אל מול הגורמים השונים, החל מהפניה אל הוועדה המאשרת את ההליך מטעם משרד הבריאות הישראלי, יצירת קשר עם גורמים בחו”ל במקרה של פונדקאות בחו”ל, ייעוץ וליווי רפואי, ליווי משפטי. ניסוח וכתיבת הסכם מחייב בין הסוכנות להורים המיועדים ובין ההורים המיועדים לאם הפונדקאית, טיפול במורכבויות תוך כדי התהליך ועוד. פיצול השירותים הללו יגרום לעלויות מופקעות וסחבת בירוקרטית.

התמחות על פי מיקום — סוכנויות מסוימות לפונדקאות יציגו התמחות וניסיון עיקרי בהליכי פונדקאות בישראל, בעוד שאחרות ימקדו את עיקר משאביהן בהליכי פונדקאות מעבר לים, לרוב במדינה אחת או שתיים מתוך מספר האפשרויות הרלוונטיות. בבחירה של סוכנות פונדקאות יש לתת את הדעת על ניסיונה של הסוכנות ביחס לצרכי וכוונת ההורים המיועדים. בעיקר במקרה של פונדקאות בחו”ל חשוב להכיר את המדינות השונות המאפשרות זאת (ארה”ב, קנדה, אוקרינה, גיאורגיה, בריה”מ), לצד ההבדלים בניהן הן בהיבט ההתנהלות הבירוקרטית והן בהיבט של העלויות. חשוב לבחור סוכנות לפונדקאות על פי הבחירה בארץ היעד לתהליך ולא מדינת יעד על פי הסוכנות.

הסכם רחב המכסה את כלל האפשרויות — הליך של פונדקאות כאמור הוא מורכב ושלבים רבים לו. בחתימה על הסכם עם סוכנות פונדקאות יש לוודא כי ההסכם כולל מידע רב ומפורט אודות ההתקשרות, לרבות תרחישים שונים במהלך הדרך. הפלה טבעית אצל הפונדקאית, מימון ניסיונות נוספים להפריה חוץ גופית, האפשרות להחלפת פונדקאית במהלך הטיפולים וטרם הקליטה, מימון השהות בחו”ל ותנאי האירוח, היקף ומימון הייעוץ המשפטי ועוד. סוכנות פונדקאות מנוסה ומקצועית תדע לחשוף בפני ההורים המיועדים את כל האפשרויות ותגלה שקיפות מלאה בנוגע לכל שלבי התהליך.

מאגר פונדקאיות — ככל שהסוכנות וותיקה ומנוסה יותר היא תציג מאגר של אמהות פונדקאיות אפשריות רחב ואיכותי יותר. בתהליכי פונדקאות בישראל החוק מחייב קשר עם האם הפונדקאית וליווי של תהליך ההיריון (מה שמבטא גם את רצונם של זוגות רבים), בעוד שבפונדקאות בחו”ל הבחירה מתבצעת על סמך נתונים טכניים בלבד ללא צורך בקשר ישיר ורציף בין הצדדים. במידה והסוכנות לא סיפקה אם פונדקאית שהוסכמה על ההורים המיועדים, חשוב שתהיה האפשרות לביטול ההתקשרות מול הסוכנות.

מימון — הליך פונדקאות הוא הליך יקר ומחירו אינו שווה לכל נפש. הכמיהה לילד ביולוגי ולמשפחה מתקלת בתו מחיר אימתני שאין ביכולתם של כל ההורים לעמוד בו. לשם כך חלק מן הסוכנויות לפונדקאות מציעות לצד מעטפת השירותים והליווי האישי גם תכניות מימון, הלוואות ואפשרויות למימון העסקה בתשלומים, בהתאם ליכולת ההחזר של בני הזוג/ ההורים המיועדים. חשוב לדעת כי מדובר בהלוואה לכל דבר ועניין אותה יש להחזיר על פי תנאי החוזה, אולם מדובר בהלוואה נוחה, בריביות נמוכות יחסית ובהסדר תשלומים נוח ומתחשב.

סוכנות פונדקאות מנוסה מחזיקה מעבר לידע הרחב, לקשרים וחיבורים הרפואיים והמשפטיים גם צוות עובדים מכל תחומי הקשת הנדרשים לתהליך, המביאים עמם תחושת שליחות ורצון לסייע לעוד זוגות וליחידים להפוך להורים ומשפחות במדינת ישראל. מעבר לכל הפרמטרים שהוזכרו לתחושת הבטן ולחיבור האישי בין ההורים המיועדים לצוות הסוכנות ישנה חשיבות שאינה פחותה, הן בבחירת סוכנות פונדקאות והן בהצלחת התהליך.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...