שחר של יום חדש: בג”ץ אישר פונדקאות לגייז

לאחר קרוב ל-12 שנים של מאבק, פורסמה הבוקר פסיקה היסטורית, בגינה זוגות חד מיניים יוכלו לבצע בישראל הליכי פונדקאות. מהם היתרונות והחסרונות של ביצוע ההליך בארץ?

לאחר קרוב ל-12 שנים, מאז הוגשה העתירה בנושא, פסיקה היסטורית נתקבלה הבוקר על ידי בג”ץ, בנוגע לפונדקאות לגייז – החל מבעוד חצי שנה, זוגות חד מיניים יורשו לבצע תהליכי פונדקאות בישראל.

עד היום, התקיימה אפלייה קשה בנושא הפונדקאות בארץ. לפי חוק הפונדקאות, רק זוגות הטרוסקסואלים ונשים שביקשו להפוך לאמהות יחידניות, הורשו לבצע הליך פונדקאות בישראל, זאת על אף המחאות והעתירות הרבות שהוגשו במשך למעלה מעשור. מדובר בפסיקה היסטורית, שכן היא עשויה להיות הסנונית הראשונה לשינוי הגישה והזכויות כלפי חברי הקהילה הלהט”בית בנושאים נוספים. 

עד לפסיקה זו, זוגות גברים וגם גברים יחידים, שביקשו להפוך להורים באמצעות הליך פונדקאות, נאלצו לפנות לביצוע התהליך במדינות שונות בחו”ל, המאפשרות לקיים את התהליך בגבולותיהן, דוגמאת קולומביה ומדינות שונות בארה”ב. לא רק שמדובר בתהליכים מורכבים יותר, ולעתים קרובות גם יקרים יותר, לצד הקושי בביצוע ההליך הלכה למעשה, לחוק הפונדקאות שהתאפיין מאפליה מובהקת, היו משמעותיות והשלכות נוספות לגבי הגישה החברתית כלפי חברי הקהילה הלהט”בית, להגברת החריגות שלהם בחברה, לחוסר הקבלה וההכלה שלכם, ופשוטו כמשמעו – לפגיעה בזכויותיהם הבסיסיות, בהן הרצון הטבעי והאנושי להיות הורים ולהקים משפחה.

היתרונות של ביצוע הליך הפונדקאות בישראל

לא סתם התקיימו המאבקים הארוכים והמתישים של זוגות חד מיניים, שהתעקשו על קבלת ההיתר לבצע את הליך הפונדקאות דווקא כאן בארץ. הליך הפונדקאות בישראל, כרוך ביתרונות רבים וחשובים:

קרוב לבית – אפשר ללוות את כל התהליך מקרוב

לא מעט זוגות אשר ביצעו הליך פונדקאות בחו”ל, יעידו כי יותר מהטיסות הארוכות והמחיר הגבוה, הדבר שהיה להם קשה ביותר בביצוע ההליך מחוץ לגבולות המדינה, הוא המרחק הפיזי והגיאוגרפי מהתהליך בכלל, ומהאם הפונדקאית בפרט. עם כל הכבוד לטכנולוגיה ולשיחות סקייפ, פייס-טיים או זום, אין כמו להיות פנים אל מול פנים וללוות את התהליך, שהוא אולי המרגש והחשוב ביותר בחיים – מקרוב. האפשרות להיות לצד האם הנושאת במהלך הבדיקות ומעקבי ההריון, לוודא שהיא בטוב ושיש לה את כל מה שהיא צריכה מבחינת מזון, ביגוד ותרופות, והכי חשוב – לדעת שאתם בטוח בסביבה לקראת הלידה, שלא ניתן לצפות בדיוק מתי היא תתרחש. בין כה וכה מדובר בתהליך ייחודי ומורכב, ועצם העובדה שתוכלו להיות מעורבים בו מקרוב, מגבירה את התחושה שזהו התינוק שלכם, ואתם ההורים שלו, כבר מהרגע הראשון של ההפרייה.

שאיבת הביציות, דגימת הזרע ותהליך ההפרייה – הכל מתבצע במקום אחד

מרבית תהליכי הפונדקאות נערכים באמצעות הפרייה חוץ גופית של הביצית ו/או הזרע של ההורים המיועדים, ואז משתילים את העובר המוכן ברחמה של האם הנושאת. במידה ואתם מבצעים את ההליך בישראל, תוכלו לערוך את כל השלבים במרכז פריון אחד, ובכל לחסוך הרבה זמן, בירוקרטיה, כסף וסבלנות.

קיצור תהליך הוצאת הדרכון ורישום האזרחות של התינוק

הליכי פונדקאות הם עניין גדוש בבירוקרטיה בתחומים ומסוגים שונים. במידה והתינוק נולד בארץ, תוכלו להנות מקיצור ואף ייתור של שלבים בירוקרטיים שונים, ובמיוחד אלו הקשורים בהוצאת הדרכון ורישומי האזרחות והדת של הרך הנולד. 

פחות הוצאות על טיסות ומלונות

מעבר לכך שביצוע הליך הפונדקאות בישראל מאפשר לכם לערוך אותו איפה שאתם מרגישים הכי בבית בעולם וללוות את התהליך מקרוב קרוב, העניין גם חוסך לכם הוצאות משמעותיות בגין טיסות יקרות ושהות במלונות בחו”ל. זהו עניין משמעותי, כשמדובר בתהליך יקר מלכתחילה.  

שירותי הרפואה מתקדמים במיוחד

כיאה למדינה מערבית, אומת ההייטק, ישראל היא אחת המדינות המתקדמות גם בכל הנוגע לשירותי הרפואה בכלל ולרפואת הפריון בפרט. יש בארץ לא מעט מרכזים המתמחים בפונדקאות ובהליכי הפרייה חוץ גופית, שכבר צברו ניסיון רב ואינספור הליכים שהסתיימו בלידות תקינות של תינוקות בריאים והורים מאושרים.

חשוב להכיר: יש גם חסרונות בביצוע ההליך בישראל

כמובן שהשמחה וההקלה לאור הכרעת בג”ץ, הן רבות, וההשלכות של פסיקה זו הן משמעותיות וחשובות מאין כמותן, בנוגע לזכויות אדם בישראל וזכויותיהם של חד מיניים בפרט. עם זאת, חשוב לדעת שביצוע הליך הפונדקאות בישראל כרוך גם בכמה חסרונות, שהביאו גם לא מעט זוגות שכן הורשו לבצע את התהליך בארץ – לבחור בכל זאת לעבור אותו בחו”ל. חשוב להבין ולהכיר את הצדדים הללו מבעוד מועד, ולקבל בסופו של דבר החלטה מושכלת, לאחר שהבאתם את כל ההיבטים בחשבון.

ראשית, עניין הזמן בקרב זוגות המעוניינים להפוך להורים, עשוי להיות קריטי. מרבית הזוגות מעוניינים להתקדם עם התהליך כמה שיותר מהר, וכשתשעת חודשי ההריון עומדים לנגד עיניהם, ברוב המקרים אין להם זמן מיותר לבזבז. חשוב לדעת שביצוע הליך הפונדקאות בארץ עשוי להתארך לפרקי זמן ארוכים יותר מאשר במדינות שונות בחו”ל. הסיבה העיקרית לכך היא הקושי לאתר אם פונדקאית בישראל, מאחר והיצע הנשים המוכנות להתגייס לעניין – הוא דל מאוד באופן יחסי. אם במדינות כמו גיאורגיה ואוקראינה, איתור האם הפונדקאית יכול להסתכם בחודשיים, כאן הוא עלול להתארך לחצי שנה ואף יותר. באותו אופן, גם השגת תרומת ביצית, במקרה הצורך, עלולה לגרור עיכובים, מסיבות דומות של חוסר בהיצע, מול ביקוש גדול.

עוד נתון שחשוב לקחת בחשבון, הוא שמאחר ויוקר המחיה בארץ הוא גבוה ביחס למדינות אחרות בהן נוהגים זוגות לבצע תהליכי פונדקאות, ההליך פה הוא יקר יחסית, הן בגין התשלום לאם הפונדקאית והן בגין מחירי השירותים הרפואיים להם תזדקקו במסגרת התהליך. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...