האם פונדקאות לזוגות חד מיניים שונה מפונדקאות לזוגות דו מיניים

עד שנת 2008 זוגות חד מיניים היו רשאים לאמץ ילדים אולם גם כאן גילו קושי מצד לא מעט מדינות. יחד עם זאת, עם הזמן חלה תפנית בנידון. אופציה נוספת לזוגות חד מיניים הייתה ליצור קשר עם אישה המוכנה ללדת ילד לגבר הומוסקסואל, ולעיתים ההורות היא משותפת.

מדוע פונדקאות לזוגות דו – מיניים היא פחות מורכבת?

גם בארץ קיימות מגבלות לזוגות דו מיניים, אך הן כלל אינן מורכבות בהשוואה לסטטוס של זוגות חד מיניים. זוגות שאינם בני אותו מין והם נשואים, רשאים לפנות להליך פונדקאות, אולם החוק מסתייג מזוגות חד – מיניים, ולכן הם נאלצים לפנות למדינות זרות, מה שמקשה על הפרוצדורה. זוגות אלה אינם יכולים לעקוב אחר כל ההליך, ללוות את האם הפונדקאית ולהיות כל העת עם האצבע על הדופק. כמו כן, השירותים הרפואיים הניתנים במדינות הללו, אינם איכותיים כמו אלה הניתנים בישראל.

בירוקרטיה של משרד הפנים

במקרים בהם הפונדקאות בוצעה בחו”ל וגם אם המדינה בה ההליך התבצע תכיר בבני הזוג כהוריו של הילד, בהגיעו לארץ מצבו משתנה. הוא חסר כל זכויות בסיסיות עד שיקבל אזרחות ישראלית. מדינת ישראל איננה מכירה בכל האישורים ומסמכים של מדינות זרות, הם אינם נוגעים לחוק הישראלי.

ניסיון לשינוי המצב

בשנת 2013, שרת הבריאות דאז ניסתה לשנות את החוק, כך שכל אחד המעוניין לפתוח בהליך פונדקאות יוכל לעשות זאת, הן זוגות הטרוסקסואליים, זוגות חד מיניים, חד הוריים, כאשר הצעה זו בסופו של דבר אושרה.

תפנית לרעה

דווקא בית המשפט העליון שאכן החליט להכיר בזכויותיהם של זוגות חד מיניים, וגילה הכרה באפליה הקיימת, החליט לדחות את הבקשה להליך פונדקאות. אין ספק כי מדובר בהחלטה תמוהה, ואכן חברי קהילת הלהט”ב לא השלימו עמה, בטענה שאם כבר הוכח כי זוגות חד מיניים נתונים לאפליה, מדוע לא לאפשר להם הליך פונדקאות?

היעזרות בסוכנות

בהחלט מומלץ לזוגות חד מיניים להיעזר בסוכנות אשר תלווה אותם לאורך כל הדרך, מקום בו מועסקים אנשי צוות המכירים את החוקים, המגבלות, והיכן הכי מומלץ בעבור הורים חד מיניים לפתוח בהליך. הסוכנויות הללו מודעות ומכירות היטב את המגבלות החלות על הזוגות הללו, הן מודעות למורכבות, כאשר המטרה העיקרית היא לסייע להם להיות הורים, ורצוי לבחור סוכנות אשר תציג בפני לקוחותיה הצלחות קודמות.

זאת ועוד, בסוכנויות אלה מעניקים ייעוץ מקיף לזוגות חד מיניים, מאתרים בעבורם פונדקאיות, הן אחראיות על ההיבט הרפואי והבדיקות הנדרשות, ולבסוף, כאשר התינוק מגיע במזל טוב לארץ, ניתן סיוע לאזרחו בישראל.

הנגשת פונדקאות

מכיוון שמוערמים כ”כ הרבה קשיים על זוגות חד מיניים, הסוכנויות המובילות מאפשרות לכל אדם באשר הוא, ללא קשר לסטטוס משפחתי ונטיותיו המיניות, להקים משפחה באמצעות פונדקאות. אולם, אליה וקוץ בה, גם מדינות אחרות לא תמיד מקבלות את הזוגות הללו, ואוסרות עליהם לפתוח בהליך.

מדוע ארה”ב היא בין היעדים המועדפים?

ארה”ב היא בין המדינות המתקדמות בעולם, בין אם מדובר בחקיקה, טיפולים רפואיים, ליברליזם, וגם ההליכים המשפטיים הינם פחות מורכבים. לזוגות החד מיניים קל יותר למצוא פונדקאית בארה”ב, הם יכולים לבחור אותה ולקיים עמה פגישה, להכירה מקרוב, ולאחר מכן הם נדרשים לחתום על חוזה עמה. הכל נעשה בצורה מסודרת, יסודית ומאורגנת ללא כל הפתעות בדרך. דבר זה מקנה לא מעט שקט נפשי, אולם יש לציין כי העלות היא גבוהה יותר בהשוואה למדינות אחרות, כמו אוקראינה, הודו, גיאורגיה וארצות נוספות.

מדינות בארה”ב ופונדקאות

ישנן בארה”ב מדינות ליברליות יותר, אשר אינן מתנגדות לפונדקאות בעבור זוגות חד מיניים, נהפוך הוא, הן מגלות הבנה ותמיכה מלאה, וגם גברים הסובלים ממחלת האיידס, חלקם יכולים להיות מועמדים להליך.

מאין נובעת מורכבות הנושא?

כאשר מדובר בפונדקאות וזוגות חד מיניים, נכנסים לא מעט פרמטרים למשוואה, בין אם משפטיים וחוקתיים, וכמובן שהמפלגות הדתיות בעלות כוח השפעה פוליטי רב, במיוחד אם הן חברות קואליציה, לעולם לא יסכימו לדבר, זאת בשל דת והלכה.

מימוש זכויות הורות

בשל חוסר השוויון המשווע בארץ, בין זוגות דו מיניים עליהם חלות מגבלות מינוריות, לבין הזוגות החד  מיניים, לא נותרת ברירה, אלא למצוא אם פונדקאית במדינה אחרת. בארץ, מי שזכאי לפתוח את ההליך הם אך ורק זוגות נשואים דו – מיניים. קיימת גם מגבלה של גיל, נשים יכולות לפתוח בהליך עד גיל 51 ולא מעבר לכך.

בעיות נוספות

בארץ מוערמים קשיים על זוגות חד מיניים, כמו מתן אזרחות ישראלית לתינוק, ולא תמיד הוא נחשב ליהודי, זאת משום שהאם הפונדקאית איננה יהודייה.

למרות העלות הכספית הגבוהה, חד מיניים אשר בחרו פונדקאית בחו”ל, ובכדי לעקוב אחר ההליך ולוודא שהוא מתבצע כנדרש כולל בדיקות רפואיות והשגחה על היולדת, נאלצים לא פעם לעזוב את המדינה לזמן ממושך, לשהות במדינה זרה, וכך גם להפסיד כסף בשל ההיעדרויות התכופות ממקום עבודתם.

לסיכום

בכל מקרה, פתיחה בהליך פונדקאות הינה נושא מורכב, אולם כאשר מדובר בזוגות חד מיניים, הדרך היא ארוכה ומתישה פי כמה וכמה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...