האם הליך פונדקאות מחייב עורך דין בינלאומי?

מוסד הפונדקאות הוא בעל הכרה רשמית ממדינת ישראל כבר 25 שנה. בשנת 1996 נחקק החוק אשר קובע מי זכאי לקיים הליך פונדקאות, מהם התנאים בהם ההורים צריכים לעמוד, מהם התנאים בהם האם הפונדקאית צריכה לעמוד ועוד סעיפים שונים בחוק שמבהירים את זכויות כל הצדדים כמו גם את מניעת הפגיעה בילד שייוולד. יש לא מעט זוגות ואימהות יחידניות שמחליטים לעבור את הליך הפונדקאות כאן בישראל אך יש גם רבים אחרים שמחליטים על פונדקאות בחו”ל מסיבות שונות. הסיבות הללו יכולות להיות קודם כל כלכליות – הרבה יותר זול ברוב המקרים לעבור את ההליך הזה בחו”ל, ויכולות להיות סיבות אחרות, סיבות שלא מאפשרות לקיים את ההליך בארץ אלא רק בחו”ל במצבים ספציפיים.

כמובן שהליך פונדקאות הוא הליך מורכב בכל מקום שהוא ולא רק בישראל (אם כי הוא כנראה פחות מורכב בחו”ל) והוא מחייב בין השאר מעורבות של עורך דין שיוודא שההסכם בין ההורים ובין האם הפונדקאית תקין, או ההסכם בין ההורים למתווך ובין המתווך לאם הפונדקאית תקין. אך האם עורך דין פונדקאות חייב להיות עורך דין בין לאומי או שהוא יכול להיות גם עורך דין ישראל? או אולי הוא צריך להיות עורך דין מקומי של מדינת היעד בה יבוצע ההליך? על שאלה זו נענה בהמשך.

בחו”ל – אפשרית גם פונדקאות חלקית

יש שני סוגים של פונדקאות – פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית. פונדקאות מלאה כשמה כן היא, האם הפונדקאית רק “משכירה” את הרחם שלה ותו לא, והביצית המופרית היא של האם העתידית או של תורמת במידה והאם העתידית לא יכולה לתת ביצית תקינה. פונדקאות חלקית לעומת זאת היא פונדקאות בה האם הפונדקאית גם תורמת את הביצית, מה שהופך אותה לאם הביולוגית מכיוון שהגנים יהיו גם שלה. בישראל אין אפשרות לפונדקאות חלקית לעומת חו”ל שם יש אפשרות כזו. זו אחת הסיבות שרבים בוחרים בפונדקאות בחו”ל, אם כי יש סביב העניין אל מעט שאלות מוסריות כי הרי הילד הוא ביולוגית של האם הפונדקאית והיא צריכה למסור אותו לאחר הלידה.

זוגות חד מיניים

מי עוד פונה להליך פונדקאות בחו”ל? זוגות חד מיניים. בישראל אין אפשרות לזוגות חד מיניים להתחיל הליך פונדקאות אלא רק לזוגות סטרייטים, וזו הסיבה שרבים כל כך מהקהילה מביאים ילדים מהודו, מגיאורגיה וממקומות אחרים. כשמדובר על זוג גברים, הם לא יכולים להביא פיזית ילד ללא פונדקאית וכשמדובר על זוגות נשים, גם הן לא יכולות לעשות שימוש באם פונדקאית שלישית כי החוק בארץ לא מאפשר להם את זה. גם אלו וגם אלו, יצטרכו כמובן ייצוג של עורך דין לכל אורך הדרך והשאלה גם פה היא האם הם צריכים עורך דין בין לאומי, מקומי או האם גם עורך דין ישראל יוכל לייצג אותם.

והתשובה – הליך פונדקאות לא מחייב עורך דין בינלאומי.

לכל מדינה יש את החוקים שלה בנוגע לכל תחום וכמובן גם בנוגע לפונדקאות. צריך להכיר את החורים הללו וצריך לפעול לפיהם, בשביל לא להסתבך ובשביל לא להיפגע במהלך ההליך או אחריו. עורך הדין המטפל בעניין לא חייב להיות עורך דין בין לאומי, אלא הוא צריך להיות עורך דין שמכיר את החוקים במדינה בה מתבצעת הפונדקאות לעומק. אם אתם שוקלים להתחיל הליך פונדקאות בחו”ל עדיף לכם לקחת עורך דין ישראלי עם ניסיון במדינה הספציפית בה יתבצע ההליך כדי שתהיה לכם שפה משותפת איתו ובכדי שתבינו על מה הוא מדבר ובטח את החוזה לפרטיו.

הכרה בהורות

החוק במדינת ישראל מסדיר אם כן באופן חוקי את נושא הפונדקאות בישראל אך הוא לא מסדיר את נושא הפונדקאות בחו”ל. בית המשפט לענייני משפחה הוא זה שבישראל נותן צו הורות במסגרת הליך פונדקאות בישראל מה שאומר שכביכול אי אפשר לקבל הכרה משפטית בהורות של הורים שקיימו את הליך הפונדקאות בחו”ל. אך כמובן שיש פתרון לבעיה הזאת ובשביל להכיר בהורות על הילוד, יש שתי דרכים לעשות את זה.

  1. הוכחת הורות גנטית – ההורים נדרשים לבצע בדיקות גנטיות עוד בטרם הם חוזרים עם הילד לארץ, ואם הבדיקות הגנטיות הללו מאושרות, ניתן יהיה לתת לילד אישור כניסה לארץ כמו גם אזרחות.
  2. צו אימוץ – פנייה לקבלת צו אימוץ מבית המשפט בארץ לאחר הבדיקות הגנטיות.

למה חייבים עורך דין?

עורך דין במקרה של פונדקאות בחו”ל הוא חובה, קודם כל בשל עריכת ההסכמים בשפה משפטית הולמת. ההורים רוצים שיהיה להם קל לאחר הלידה להביא את הילד לישראל והם יצטרכו כפי שציינו להוכיח את ההורות שלהם, אז בשביל לחסוך זמן ולא מעט כאב ראש, כדאי שההסכמים יהיו מנוסחים מראש כמו שצריך בכדי שיהיה ברור שאלו ההורים המיועדים של הילד ושלא תהיה אופציה לפרשנות משפטית אחרת. בנוסף, מעורבים במקרה כזה ההורים המיועדים, האם הפונדקאית ולעיתים משרד תיווך ביניהם, ובשביל שלא יהיו בעיות ושכל אחד יקבל את הזכויות שלו, הכול צריך להיות מסודר מראש וברור לכל הצדדים. כמובן שהכול צריך להיות במסגרת מה שמותר באותה המדינה ובהתאם לחוק בה, ולכן כפי שציינו עורך הדין צריך להכיר את המדינה הספציפית על חוקיה השונים.

הליך פונדקאות הוא הליך מורכב, הליך שמערב לא מעט גורמים כמו גם רגשות וכמובן לא מעט כסף. בשביל שהוא יעבור כמו שצריך ובשביל שההורים יגשימו את החלום שלהם, ההליך צריך להיות מלווה משפטית ברמה גבוהה. רק עורך דין עם ניסיון רב יוכל לבצע את העבודה על הטוב ביותר, יוכל לדאוג למיוצגים שלו ולסייע להם בהליך.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...