היתרונות והחסרונות בפונדקאות בארץ מול חו”ל

הרחבת המשפחה היא חלום שישנם מעט מאד זוגות שאינם שותפים לו. הזכות לחבוק ילד משלהם בזרועותיהם מלווה את מרביתם מרגע הנישואין, ואף לפני כן. אבל, לפעמים, המציאות איננה עולה בקנה אחד עם החלומות, והדרך הרגילה להבאת ילד לעולם הופכת ללא רלוונטית לזוגות הללו, וזוגות החפצים בילד צריכים לפנות לאפיקים אחרים, פחות “טבעיים” ויותר טכנולוגיים, כדי להגשים את חלומם.

הפונדקאות המודרנית, על גרסאותיה השונות, הייתה תוצאה ישירה של פיתוחם של טיפולי ההפריה החוץ-גופית, אשר פתחה בפני הרפואה את האפשרות לשאוב ביציות ולאחסן אותן, להפרות את ביציותיה של האם המיועדת בזרע של בן זוגה בתנאי מעבדה מחמירים ולהחזיר את העוברים שהתקבלו מהפריה זו לרחמה של האם המיועדת או לרחמה של אישה אחרת שנרתמה לצורך כך, “האם הנושאת” או “האם הפונדקאית”. פתרון זה פתח בפני נשים שבשל מגוון סיבות אינן מסוגלות לשאת את הריונן בכוחות עצמן, את האפשרות לחבוק בזרועותיהן ילד ביולוגי שלהן ושל זוגם. במקרים מסוג זה, הוריו המיועדים של התינוק הם שניהם הוריו הביולוגיים/גנטיים שלו, ואילו לאם הפונדקאית אין שום תרומה גנטית לעובר שנמצא ברחמה. עם התפתחותם של הליכי הפונדקאות השונים, הפך תהליך הפונדקאות לנפוץ יותר, ולא רק פונדקאות בארץ עומדת לרשות ההורים המיועדים, אלא גם פונדקאות בחו”ל.

פונדקאות בישראל Vs. פונדקאות בחו”ל

יתרונות פונדקאות בישראל

בין פונדקאות בישראל לבין פונדקאות בחו”ל קיימים מספר הבדלים עקרוניים, אותם יש לקחת בחשבון, בעת הבחירה בין ההליכים השונים. ריכזנו עבורכם כמה מההבדלים הבולטים ביותר:

רמת שירותי הרפואה בה זוכים ההורים המיועדים והאם הפונדקאית – הזוגות המיועדים אשר פונים לשירותי סוכנות פונדקאות בישראל זוכים לרמת שירותי רפואה הנחשבים ברמתם לגבוהים בעולם. זהו דבר שלא כל מדינה בחו”ל יכולה להבטיח לזוגות הנכנסים להליך כזה בתחומה. מאחר ומדובר בהליך שחלקו הגדול הינו תלוי טכנולוגיה ורמת הבדיקות שעוברות האם הפונדקאית ואיכותם של אנשי המקצוע המעורבים בתהליך חיונית להצלחתו, ישנה חשיבות רבה לרמת הכשרתם של כל הנוגעים בדבר, גניקולוגים, עובדי מעבדה, מומחי סקירת מערכות, מומחי ליווי הריון, אמבריולוגים וכן הלאה.

נגישותם של השירותים הרפואיים והאם הפונדקאית – פונדקאות בישראל איננה מצריכה את ההורים לטוס לחו”ל ולהפסיד זמן עבודה יקר (שלא לדבר כל עלויות הטיסות והשהיה בחו”ל), אלא מאפשרת להם בחייהם הרגילים, תוך שילוב ההליך והפונדקאית בתוך השגרה השוטפת.

הסטטוס החוקי והדתי של התינוק שנולד – מאחר והליך הפונדקאות בישראל כפוף לוועדה של משרד הבריאות, לא יינתן אישור מקדמי לאם פונדקאית בעלת דת שונה מהאם המיועדת.

זמן השהיה בחו”ל – בין התרחשותה של הלידה לבין רישומו של הרך הנולד כילדם הביולוגי, חולפים כשלושה שבועות, אותם, כאשר מדובר במדינה רחוקה, יאלצו ההורים המיועדים לשהות במדינה בה התקיים ההליך הפונדקאי, בטרם יוכלו להוציא לתינוק דרכון משלו. שלושה שבועות אלה אינם גורמים רק לחוסר בהכנסה (במיוחד אצל בעלי עסק עצמאיים) אלא אף להוצאות נוספות על עלותו של התהליך.

הוצאת הדרכון לתינוק – פונדקאות בישראל איננה מחייבת אתכם להוציא דרכון לתינוק, כך שהסרבול הביורוקראטי הזה נחסך מכם, ומקנה עוד נקודות זכות לפונדקאות בישראל.

חסרונות פונדקאות בישראל

מאידך, גם לפונדקאות בישראל ישנם חסרונות, וזאת, נקודתית לעומת הפונדקאות בחו”ל ובכלל:

בירוקרטיה וזמן שהולך לאיבוד – הליכי הפונדקאות הישראלים כרוכים בסיבוכים בירוקראטיים שונים, ולכן, אורכים זמן רב יותר מאשר הליכי פונדקאות בחו”ל. לוחות הזמנים המשוערים הממוצעים בישראל כוללים כארבעה חודשים עד ליצירת המפגש עם האם הפונדקאית וכחודשיים נוספים עד לקבלת אישור הוועדה – מינימום שישה חודשים עד לתחילת הטיפולים עצמם. פרקי הזמן בחו”ל קצרים בהרבה (לדוגמה, בגיאורגיה, בסביבות ארבעה שבועות עד לתחילת הטיפול עצמו).

טווחי גילאי האם הפונדקאית – החוק הישראלי פורש את טווח גילאי האם הפונדקאית על טווח רחב יותר מאשר החוקים במדינות אחרות. בישראל, דרישת הגיל היו בין 22 ל-38, כשקצו העליון של הטווח כבר נמצא בגילאים המועדים לסיכונים שונים לסיבוכים בהיריון ובלידה לאם ולעובר. מרבית המדינות מורידות את גיל האם הפונדקאית מתחת לגבול ה-35, ובכך, מצמצמות סיכונים אלה. בנוסף, החוק הישראלי איננו מחייב אמהות פונדקאיות בהפסקת עבודתן (בניגוד לחוקים במדינות אחרות), כך שגם כאן, עלול להיות קיים סיכון כלשהו לשלומו של ההיריון היקר.

הנגישות כחרב פיפיות – ישראל היא מדינה קטנה, וככזו הורים מיועדים עלולים לפגוש את האם הפונדקאית הרבה לאחר סיום ההיריון במקרה ברחוב. רוב ההורים מעדיפים להניח מאחוריהם את הפרק הזה בחייהם עם לידתו של התינוק, ולהמשיך בדרכם כמשפחה, לבד, וללא מעורבותה של האם הפונדקאית בחייהם. פגישה מקרית כזו עלולה להביך את כל אחד משני הצדדים, ומבחינת הסבירות, הסיכוי שהיא תקרה כאשר מדובר בפונדקאות בחו”ל הינו קלוש עד לאפסי.

יתרונות פונדקאות בחו”ל

היתרון הבולט ביותר הוא המחיר שזול בהשוואה למחיר של פונדקאות בארץ, לעיתים פערי המחירים יתבטאו בעשרות עד מאה אלף ₪, גם העובדה שכל ההליך הוא אנונימי חשוב מאוד להרבה אנשים שמעדיפים להתנהל מול אם שנמצאת במדינה מרוחקת ולא כאן בישראל.

חסרונות פונדקאות בחו”ל

רמת שירותי הרפואה לה זוכים ההורים המיועדים והאם הפונדקאית – בעוד שפונדקאות בישראל מבטיחה עמידה בפרוטוקולים הישראליים, פונדקאות בחו”ל איננה, בהכרח, יכולה להבטיח עמידה כזו.

נגישותה של האם הפונדקאית – הליך הפונדקאות המתבצע בחו”ל מציב את כל המתרחש (ההיריון) הרחק מההורים המיועדים. במידה והם רוצים להיות מעורים בהיריון לכל אורכו, יהיה עליהם להשקיע זמן וכסף רב בטיסות ובשהייה.

סטטוס חוקי ודתי של הרך נולד – בפונדקאות בחו”ל, עלול התהליך, בתנאים מסוימים (לדוגמה, תרומת ביצית), לגרום לכך כי הרך הנולד יצטרך לעבור גיור קטינים (הכולל, במקרה של תינוק זכר ברית מילה וטבילה במקווה, ובמקרה של תינוקת – טבילה במקווה).

הוצאת הדרכון לתינוק – פונדקאות בחו”ל תחייב אתכם בהוצאת דרכון לרך הנולד, מה שעלול ליצור סרבול ביורוקראטי משמעותי.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...