באילו מקרים יש צורך בתרומת ביצית לפונדקאות?

ישנם מקרים רבים של זוגות הזקוקים גם לאם פונדקאית שתישא את העובר ברחמה עבורם, וגם לתרומת ביצית לפונדקאות, מאחר והאם המיועדת סובלת מבעיות רפואיות כאלה או אחרות. מהם תנאי הסף לקבלת תרומת ביצית בישראל ומה יכולים לעשות זוגות חד מיניים הזקוקים לתרומת ביצית?

כשחושבים על מצבם של הזוגות הפונים לדרך של הבאת ילד לעולם באמצעות פונדקאות, כולנו מבינים שהאם (במקרה שמדובר בזוג המכיל אישה) מתקשה או אינה יכולה להרות בעצמה, והיא עומדת לבצע תהליך פונדקאות באמצעות הביצית שלה והזרע של הגבר, במקרה שיש אחד כזה בתמונה. אך ישנם גם מקרים רבים של זוגות הזקוקים לא רק לאם פונדקאית שתישא את העובר ברחמה עבורם, אלא גם זקוקים לתרומת ביצית לפונדקאות, מאחר והן סובלות מבעיות רפואיות שהביאו לכריתת השחלות, או שהן כן בעלות שחלות אך אינן מייצרות ביציות תקינות או אינן מייצרות ביציות בכלל ועוד בעיות שמונעות מהן לעשות שימוש בביצית שלהן עצמן, לצורך הבאת ילדים.

נסיבות נוספות המעוררות את הצורך בתרומת ביצית עבור פונדקאות, הן כמובן כאשר מדובר בזוג גברים או בגבר יחיד המעוניין להביא ילד לעולם לבדו. במקרים הללו, תרומת ביצית היא הכרח כדי לצאת לדרך עם התהליך.

מה צריך לדעת על תרומת ביצית בארץ?

כידוע, זוגות חד מיניים וגברים לבדם אינם מורשים לעבור תהליך פונדקאות בארץ, והם אינם יכולים לפי החוק לקבל תרומת ביצית עבור פונדקאות. בנוסף, בישראל ישנם חוקים ברורים ונוקשים לגבי מיהן הנשים הזכאיות לקבל תרומת ביצית. תנאי הסף שהן צריכות לעמוד בהם על מנת לבצע את הפרוצדורה הזו: הראשון וההכרחי הוא שאלו יהיו נשים אשר אינן מסוגלות להתעבר באמצעות הביציות שלהן, והן בטווח הגילאים שבין 18 ל-54.

הפנייה לקבלת אישור לתרומת ביצית, צריכה להיערך באופן מסודר, באמצעות “טופס בקשה לקבלת תרומת ביציות (לנתרמת)” לרופאי יחידת IVF בבית החולים, בצירוף חוות הדעת של הרופא המטפל.

כמו כן, יש לעדכן את הפרטים האישיים של האישה המבקשת את תרומת הביצית ובן זוגה במאגר מידע ומרשם היילודים, וגם לחתום על טופס הסכמה שפרטיהם יכללו במאגר זה. 

חשוב לדעת שלפי החוק, במידה ואין לדבר הצדקה רפואית, אין אפשרות לקבל מידע כלשהו לגבי האישה התורמת.

עלות תרומת ביצית בישראל

תרומת ביצית אמנם מכונה  “תרומה”, אך כידוע, הפרוצדורה הזו כרוכה בתשלום שיש לקחת בחשבון. האישה התורמת מקבלת תגמול בסכום העומד על מינימום של 20,000 שקלים למחזור שאיבה. 

כמו כן, מקבלת התרומה צריכה לשלם אגרה בסך של למעלה מ-10,000 שקלים, כאשר זו משולמת רק לאחר שנקבע מועד לפרוצדורת השתלת הביצית, אם כי בפועל, היא תשולם לפני ביצוע ההשתלה עצמו.

פונדקאות בחו”ל עם תרומת ביצית

יעדים כמו גיאורגיה ואוקראינה הפכו זה מכבר למקומות פופולריים ומבוקשים לבצע בהם הליכי פונדקאות, בקרב זוגות ישראלים. ישנן סיבות רבות להעדיף לערוך שם את התהליך המורכב והיקר הזה, כשבראשן כמובן המחירים הנגישים יותר המוצעים שם, מאחר ואלו הן מדינות בהן יוקר המחייה נמוך מזה שבישראל ובעוד מדינות מערביות. כמו כן, שירותי רפואת הפריון שם מתקדמים ומנוסים, מה שהופך אותם ליעדים אטרקטיביים במיוחד להליכי פונדקאות. בנוסף, תשמחו לשמוע שגם היצע תורמות הביצית במדינות אלו הוא רחב למדי, במיוחד בהשוואה לישראל, ולכן, במידה ואתם זקוקים לתרומת ביצית, כדאי לשקול את הפנייה למדינות אלו לצורך ביצוע התהליך כולו, החל משלב תרומת הביצית ועד להשתלתה והפרייתה ברחם האם הפונדקאית. כמו כן, גם היצע הנשים המוכנות לשמש כאמהות פונדקאיות במדינות אלו הוא גדול בהרבה מזה שבישראל, ואילו הבירוקרטיה נוקשה ומורכבת פחות. כך שאם תבחרו לערוך את כל התהליך במקום אחד, תוכלו ליהנות מקיצור משמעותי בזמני ההמתנה הנדרשים, הן לתהליך איתור האם הפונדקאית והן לאיתור תרומת הביצית.

האפשרויות העומדות בפני זוגות חד מיניים, בהקשר של תרומת ביצית

כידוע, זוגות חד מיניים וגברים יחידים אשר מעוניינים להביא ילד לעולם באמצעות הליך פונדקאות, אינם מורשים לבצעו במדינת ישראל. קל וחומר כשמדובר בזכאות לקבלת תרומת ביצית, אשר מבחינת אלו היא הכרחית ברוב המקרים, על מנת לבצע הפרייה ולהתעבר. כמו כן, זוגות גייז אינם מורשים לבצע הליך פונדקאות במדינות נוספות, ביניהן גם גיאורגיה ואוקראינה. בשנים האחרונות, יותר ויותר זוגות חד מיניים ישראלים פונים לביצוע הליך פונדקאות בחו”ל, ובמיוחד במדינות כמו ארה”ב, קנדה וקולומביה, שם החוק מתיר להם לעשות זאת. תשמחו לשמוע שבמדינות אלו לא רק קיים היצע רחב של אמהות פונדקאיות, אלא שגם תוכלו ליהנות מהיצע רחב מאוד של תורמות ביצית, במיוחד אם פניתם לאופציה של ביצוע הליך פונדקאות בקולומביה. קולומביה הפכה לאחרונה ליעד פופולרי במיוחד בקרב זוגות חד מיניים, מאחר והניסיון בה בתחום הפריון הולך וגובר, והמרכזים הרפואיים שם, בניצוחו של ד”ר פדרו מרטינז, אמבריולוג בכיר, הפכו להיות שם דבר בעולם כולו, מאחר ואלפי זוגות כבר עברו תחת ידיו המיומנות בדרך להגשמת חלום ההורות. יתרון משמעותי בבחירה בביצוע הליך פונדקאות בקולומביה, על פני ארה”ב או קנדה, הוא שהמחיר של ההליך כולו נמוך באופן משמעותי, מאחר ומדובר במדינה שהמחייה בה זולה ביותר. כאמור, בחירה ביעד שיש בו גם היצע של תורמות ביציות וגם היצע של אמהות פונדקאיות, יכולה לקצר ולהקל מאוד על התהליך המורכב והארוך הזה, שעוד בטרם התחיל ההריון, עלול להימשך חודשים ארוכים. זמן הוא כידוע פקטור משמעותי בכל ההליך הזה, וכל דרך שתוכל לייעל ולקצר את משך ההמתנה שלכם להגשמת החלום – היא מבורכת.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...