פונדקאות עם תרומת ביצית

הדרך להורות היא לא תמיד קלה ופשוטה. מה שמובן מאליו עבור 85% מהאנושות, אינו ממש מובן עבור 15% האחרים.

למרבה הצער אחוז ניכר מהזוגות במדינת ישראל סובלים מבעיות פוריות שונות. החלום שלהם לזכות לילדים משלהם מתנפץ שוב ושוב אל סלע המציאות והמסע שלהם הינו מפרך וקשה במיוחד.

זוגות שעברו תקופות קשות מתוך ניסיון להרות באופן טבעי מגיעים לשלב בו הם כמעט מתייאשים ומרימים ידיים. אך חשוב להכיר את האפשרויות הנוספות של פונדקאות עם תרומת ביצית. עבור הורים רבים זוהי הדרך היחידה לזכות בסופו של דבר בילד משלהם.

מי זקוקה לתרומת ביצית?

יש נשים שאין להן ביציות בשחלה או שאיכות הביציות שלהן אינה טובה ועל כן הן לא מאפשרות להשיג היריון תקין. כך גם יש נשים שהן נולדו ללא שחלות כלל או שהן עברו מחלה או סבלו מגידול אשר אילץ לכרות את שחלותיהן.

יש כאלה אשר השחלות שלהן נפגעו בעקבות טיפולים כימותרפיים או הקרנות או שהן כבר עברו את הגיל והשחלות שלהן מייצרות ביציות באיכות ירודה. זה יכול לקרות גם לנשים שגיל המעבר הגיע אליהן מוקדם מידי או שהן סובלות מהפרעה כרומוזומלית, עבור כל אלו מוצע הפתרון של תרומת ביצית. הטיפול מתאים עבור נשים אשר הטיפול השגרתי של הפריה חוץ גופית נכשל בעקבות בעיה בביציות.

מי זקוק לשירותי פונדקאות?

שירותי פונדקאות מיועדים עבור זוגות אשר האישה אינה מסוגלת לשאת היריון בגלל כשלים רפואיים שונים או שאין לה רחם כלל. בעזרת פונדקאות יכולות נשים אלו להשיג היריון אשר יוחזק ברחמה של אישה אחרת.

החוק הישראלי מאפשר כיום את הליכי הפונדקאות כאשר ישנם מקומות רבים בארץ אשר בהם אפשר לעבור את ההליך בצורה מסודרת ועל פי התקנים הכי מחמירים למען הבטיחות של ההיריון והעובר.

תרומת ביציות בארץ – איך זה מתנהל?

נשים בטווח הגילאים שבין 18 ל – 54 שאינן מסוגלות להתעבר באמצעות הביציות שלהן יכולות ליהנות מתרומת ביציות מנשים אחרות. תרומת הביציות יכולה להיות גם מאישה אשר היא עצמה מצויה בטיפולי פוריות או כל אישה בטווח הגילאים 21 עד 35 שהיא מתנדבת לתרום ביציות.

מקבלת התרומה:

זכאות – כאמור, אישה אשר אינה מסוגלת להתעבר באמצעות הביציות שלה, זכאית לקבל תרומת ביצית. כאשר קיימת זכאות בגלל הצדקה רפואית לשימוש בביציות הנתרמות על ידי אישה אחרת, יפנה הרופא המטפל את האישה להגשת בקשה לתרומת ביצית.

הגשת פנייה מסודרת – לאחר שהאישה אכן מחליטה כי זה מה שהיא רוצה לעשות, עליה להגיש בקשה לרופא האחראי ביחידת IVF  (היחידה להפריה חוץ גופית) בבית החולים, היא מגישה את הבקשה באמצעות “טופס בקשה לקבלת תרומת ביציות (לנתרמת)”. היא צריכה לצרף את חוות הדעת של רופא המשפחה ושל רופא הנשים המטפל בה.

עדכון פרטים אישיים במאגר מידע ומרשם היילודים – האישה ובן זוגה צריכים לחתום על “טופס הסכמה להכללת פרטיהם האישיים במאגר המידע ומרשם הילודים”.

ועדת חריגים – במקרים אשר בהם האישה מבקשת לקבל את תרומת הביצית מאישה נשואה או מאשיה שהיא אינה בת דתה, עליה להגיש בקשה לוועדת חריגים. זאת על ידי מילוי ”טופס פנייה לוועדת חריגים”.

אנונימיות התורמת – עקרונית, לא יכולה האישה הנתרמת לקבל מידע על האישה התורמת לה מביציותיה. אלא אם כן מדובר בביציות אשר נתרמו לאחר אישור מוועדת חריגים. כל מידע אחר אשר אינו מזהה את התורמת עשויים להימסר לאישה הנתרמת במידה והרופא יראה בכך הצדקה רפואית או טעמים אחרים אשר מצדיקים את הדבר.

תשלום עבור הטיפול – אישה המקבלת תרומת ביצית צריכה לשלם על כך אגרה. האגרה משולמת לאחר שנקבע מועד לביצוע הטיפול הרפואי של השתלת הביציות אך היא משולמת לפני ביצוע ההשתלה בפועל. הסכום עומד על מעל 10,000 ₪.

השתלת הביציות – לאחר שהתקבלו הביציות מהתורמת והן הופרו בהפריה חוץ גופית, יושתלו העוברים המופרים ברחמה של האישה.

ביציות מופרות עודפות – אם נשארות ביציות מופרות לאחר השתלתן, אפשר להקפיא אותן אך רק לאחר אישור של מקבלת התרומה ובן זוגה.

עקרונות כלליים לאישה התורמת

מי יכולה לתרום? כאמור כל אישה בטווח הגילאים 21-35 לרבות אשיה אשר היא עצמה נמצאת בתהליך של הפריה חוץ גופית.

הסכמה לתרום ביציות מתוך רצון חופשי – ועדת האישורים בבית החולים שם רוצה האישה לתרום ביציות, בוחנת האם התרומה נעשית מתוך רצון חופשי, לא מתוך לחץ כלכלי, לחץ משפחתי או לחץ חברתי. כמו כן נבדק העניין האם התרומה ניתנת מתוך דעה צלולה.

תנאי סף

  • התורמת המתנדבת היא אישה שאינה נשואה למעט מקרים אשר בהם מתקבל אישור חריג.
  • התורמת היא לא קרובת משפחה של האם או האב המיועדים.

בריאות התורמת – לפני שהאישה תתרום ביציות מוודאים כי הפעולה של שאיבת הביצות לא תפגע בבריאותה ולא תהווה סיכון רפואי עבורה, זאת מעבר לסיכונים הרגילים הכרוכים בפרוצדורה מעין זו.

התורמת אף נדרשת לעבור בדיקות רפואיות שונות וכן קבלת חוות דעת פסיכולוגית לפני ביצוע ההליך.

הכללת פרטים אישיים במאגר המידע ומרשם יילודים – האישה התורמת צריכה לתת את הסכמתה כי הפרטים האישיים שלה יירשמו במאגר המידע במשרד הבריאות וכן במרשם היילודים בבית המשפט.

הגבלה על שאיבת ביציות – כל תורמת יכולה לעבור שלושה מחזורים של שאיבת ביציות כאשר יש להקפיד על הפסקה של 180 יום בין מחזורי השאיבה.

חזרה מהסכמה – האישה יכולה לחזור בה מהסכמתה לביצוע שימוש בביציותיה לפני ההפריה של הביציות.

שמירה על אנונימיות – האישה התורמת לא תוכל לקבל מידע על האישה הנתרמת אלא אם כן ניתן אישור חריג.

פיצוי כספי – התשלום אותו מקבלת האישה התורמת עומד על מעל 20,000 ₪ למחזור שאיבה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...