אתם לא לבד: הדרך הטובה לבצע הליכי פונדקאות ליחידים

החל מבעוד כחצי שנה, החוק בישראל יתיר גם לגברים יחידים לבצע הליכי פונדקאות בארץ. מה צריך לדעת על האתגרים שהתהליך כרוך בהם?

הליכי פונדקאות החלו במקור להתבצע כפתרון עבור זוגות אשר התקשו להתעבר באופן טבעי, ולאחר שחוו אי אילו ניסיונות כושלים ואכזבות, פנו לדרך זו, על מנת שיתאפשר להם להביא לעולם ילדים שיהיו צאצאיהם הביולוגים, לרוב באמצעות הזרע של האב והביצית של האם. 

בישראל, זוגות הטרוסקסואלים של גבר ואישה, מורשים לפי “חוק הסכמים לנשיאת עוברים”, המכונה גם “חוק הפונדקאות”, לבצע הליכי פונדקאות בגבולות המדינה כבר מאז שנת 1996. החוק הזה נחקק במטרה לאפשר לנשים הנמצאות בגיל הפוריות, אך אינן מצליחות להתעבר ו/או לשאת הריון, או שהריון עלול להוות סכנה משמעותית לבריאותן, להפוך לאמהות.

אך מה בנוגע לפונדקאות ליחידים, שאינם נמצאים בזוגיות?

בנוסף להורים מיועדים שהם זוגות של גבר ואישה, החל משנת 2018, הוכנס תיקון לחוק הפונדקאות, אשר מאפשר גם לנשים יחידניות, ללא בני זוג, העומדות בתנאים שהגדירה ועדת האישורים המיוחדת שהקצה משרד הבריאות, לבצע הליכי פונדקאות בישראל. לפי החוק, נשים יחידות המבקשות להביא ילדים לעולם באמצעות הליכי פונדקאות, צריכות לעשות זאת באמצעות הביציות שלהן (ולא להשתמש גם בתרומת זרע וגם בתרומת ביצית, על מנת שתהיה זיקה גנטית ביניהן לבין הצאצא). כמו כן, עליהן להיות אמהות למקסימום שני ילדים גנטיים. בנוסף, על הנשים הללו להוכיח באמצעות חוות דעת רפואית מקצועית שאינן יכולות להתעבר ולשאת הריון, וכן להביא אישור שהן כשירות רגשית לעבור את התהליך המורכב.

עם זאת, לא דובר על הרחבת התנאים כך שגם זוגות גברים או גברים יחידים יוכלו להשתמש בהליכי פונדקאות על מנת להפוך להורים. 

הבשורה הגדולה – גם זוגות גברים וגברים יחידניים יורשו לבצע הליכי פונדקאות

בחודש יולי האחרון (2021), הגיעה בשורה גדולה העומדת לשנות לטובה את ולהרחיב את האופציות בנוגע לפונדקאות ליחידים, גם כאשר מדובר בגברים יחידים.

לאחר שנים ארוכות של מאבקים, אשר הובילו בני הזוג פנקס ארד, בשיתוף עם עמותת “אבות גאים” ועוד אזרחים שהצטרפו לעתירה הנרחבת, הוחלט לפתוח את האפשרות של הליכי פונדקאות בארץ, גם לזוגות הומוסקסואליים וגם לגברים יחידים, החל מבעוד כחצי שנה.

לעבור הליך פונדקאות כהורה יחידני – אתגר משמעותי

בין שמדובר באישה ובין שמדובר בגבר, ההחלטה להפוך להורה יחידני כרוכה בהמון אומץ ותעצומות נפש. להיות הורים זהו מסע מורכב ומאתגר לכשעצמו, ועל אחת כמה וכמה כשהדרך אל ההורות כרוכה בתהליך כה מורכב, הדורש משאבים רבים, הן כשמדובר על ההוצאה הכספית המשמעותית, והן כשמדובר על הפן הלוגיסטי, הבירוקרטי וכמובן – הנפשי. 

לעבור את התהליך הזה לצד פרטנר, בן או בת הזוג, כמובן מקל מאוד, בדומה לכל אתגר או מסע מפרך שאנחנו עוברים וצולחים בחיים, גם בתהליך הפונדקאות כמובן קל יותר לעבור יחד עם מישהו אהוב, תומך ומוכר, שמחזיק לך את היד. 

אבל אין דבר העומד בפני הרצון, ואם גבר או אישה, לבדם, מחליטים להגשים את חלום ההורות ומוכנים לשלם את המחיר שגובה הליך הפונדקאות – הם יצליחו לעשות זאת ויגיעו לרגע הנכסף בו הם אוחזים בידיהם את התינוק שלהם, ולא משנה עם מה יצטרכו להתמודד בדרך. 

כך או כך, חשוב לדעת ולהכיר את השלבים המאתגרים והקשיים בעיקריים העומדים בפניכם, במיוחד אם אתם עומדים לעבור אותם לבד.

1 – המחיר הכספי

הליכי פונדקאות, כידוע, כרוכים בהוצאה כספית לא מבוטלת, שיש להיערך לקראתה. כעת, כשהאפשרות לבצע את הליך הפונדקאות בישראל, כדאי להכיר את העלויות של הליכי פונדקאות בארץ. המחירים של הליכי הפונדקאות מושפעים מגורמים שונים, אך ההערכה הגסה היא שתידרשו לשלם בסך הכל, על התהליך מתחילתו ועד סופו, כ-250,000 שקלים. גורמים שיכולים להתווסף למחיר הם למשל תרומת ביצית ועוד. 

2 – הזמן והסבלנות שהוא מצריך

במרבית המקרים, אנשים המגיעים לבצע הליך פונדקאות, מצויים בשלב בחיים בו עברו לא מעט, והסבלנות הדרושה עד לעת בה יאחזו בידיהם את הרך הנולד, היא רבה מאוד. כדאי להבין כבר מההתחלה, שלא מדובר ב”קסם”, וגם כאן נדרש לא מעט זמן, קודם כל כדי לאתר את האם הנושאת המתאימה, אחריו הזמן שלוקח עד שההפרייה והשתלת העובר ברחמה של האם הפונדקאית מצליחות, ואז כמובן – תשעת חודשי ההריון. אם כן, חשוב לאזור הרבה אורך רוח לפני שיוצאים לדרך.

3- המוכנות הרגשית לתהליך לא שגרתי

כאמור, הליך פונדקאות הוא אינו תהליך שגרתי, ובנוסף, הוא הליך המתבצע באופן מלאכותי, ולכן רובנו לא “נולדנו מוכנים” אליו. אם כן, כדאי להתכונן ולהיערך גם מהבחינה הזו, ומומלץ להיעזר באנשי מקצוע ובמיוחד פסיכולוגים בעלי ניסיון בתחום הספציפי של פריון ופונדקאות.

4 – הבירוקרטיה

דיברנו בתחילת הכתבה על חוק הפונדקאות, ואיפה שיש חוקים – יש בירוקרטיה. במקרה של פונדקאות, נדרשות הרבה פרוצדורות בירוקרטיות, הדורשות לא מעט סבלנות, לצד הבנה מעמיקה של “האותיות הקטנות”. גם כאן, מומלץ בחום להיעזר באנשי מקצוע מהתחום, לרבות עורכי דין, שיוכלו לסייע בהאצת התהליך, ולחסוך לכם הרבה זמן, וגם לא מעט עצבים.

מומלץ בחום – להיעזר בסוכנות פונדקאות

כאמור, קל יותר לעבור את התהליך לצד מישהו ש”יחזיק לכם את היד”, וגם אם אתם בדרך להפוך להורים יחידניים, אתם לא חייבים לצעוד לבדכם. ניתן וכדאי להיעזר בשירותיה של סוכנות פונדקאות מקצועית, שתעמיד לרשותכם את כל אנשי המקצוע הרלוונטיים, לרבות עורכי דין, רופאי פריון ופסיכולוגים מתחום הפונדקאות. לגורמים אלו ניסיון נרחב בכל השלבים שתהליך הפונדקאות כרוך בהם, והם ילוו אתכם לאורך כל הדרך להורות. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...