אודות הורות משותפת והקשר שלה להליך פונדקאות מכל סוגיו

 אם אתם חושבים על הורות משותפת אתם חייבים לדעת יותר על פונדקאות. אנחנו ב”סורמום” נשמח לסייע לכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בהקדם.

העולם בו אנו חיים הוא עולם שהולך והופך לשוויוני יותר ויותר. יש יותר ויותר התעוררת של ארגונים פמיניסטיים ונשים בכלל אשר דורשות שוויון בתחומים בהם לא היה בעבר שוויון, ויש הבנה כללית שהחלוקה שהייתה בעבר בין נשים לגברים רלוונטית היום פחות.

גם בכל מה שנוגע לטיפול וגידול ילדים יש כבר הבנה שאם בעבר האישה הייתה נושאת בעיקר הנטל והגבר היה מתעסק רק עם הפרנסה, היום זה כבר אחרת מסיבות שונות שאחת מהן היא יכולת ההשתכרות של האישה והקריירה שנשים רבות מפתחות.

כך נולד לו המונח הורות משותפת שבבסיסו אין לו קשר להליך פונדקאות שעוד ידובר בו במאמר הזה. הורות משותפת מושתתת על שני עקרונות. עיקרון אחד הוא שלילד יש זכות לקשר משמעותי עם שני ההורים באותה המידה. העיקרון השני הוא שיש אחריות הורית שווה לשני ההורים, וזה צריך להתבטא ביום יום.

הורות משותפת מתייחסת לזוגות גרושים או להסכם טרום גירושין, בו שני הצדדים מבינים שגם אם הם נפרדו אין סיבה שהילדים ייפגעו ויותר מזה, הילד צריך שני הורים במידה שווה ובזה מתמקד ההסכם. הוא מתמקד בכך שהילד יראה את ההורים וישהה אצלם בצורה שווה או קרובה להיות שווה, ששני ההורים יהיו אחראיים לנייד אותו ממקום למקום, לתת לו את כל מה שהוא צריך ולטפל בו ללא הבדל. הורות משותפת היא גם בעלת יתרונות רבים להורים כשהעיקרי שבהם הוא היכולת שלהם להתפתח מבחינת קריירה ומשפחה כי גם הצד השני נושא באותו הנטל עם הילד.

הורות משותפת היא תפיסה שהולכת והופכת למובילה בכל מה שנוגע לאחריות הורית. בעקבות זה יש יותר ויותר מדינות שכבר מכניסות חוקים רלוונטיים לספר החוקים שלהן ונראה שככל שיעבור הזמן העניין יהיה עם אחיזה משמעותית יותר.

הסכמים בין שני אנשים

ההורות המשותפת מתייחסת לא רק לבני זוג או לבני זוג גרושים ולכל מה שנוגע לאחריות ההורית של כל אחד מהם. כיום בעולם המודרני, היא מתייחסת גם להסכמים בין שני אנשים על גידול של ילד משותף. אלו יכולים להיות חברים, קומונות או כל דבר אחר שיש בו הסכם בין אנשים על הורות משותפת. כך לדוגמא אנשים שמגיעים לגיל מבוגר יחסית ולא מתחתנים, אם האישה עוד בגיל הפוריות הם מחליטים להביא ילד לעולם, חותמים על הסכם הורות משותפת ושניהם נחשבים להורים שלו (והם אכן ההורים הביולוגיים)

אך כידוע, בשביל להביא ילדים לעולם, צריך שיהיה מפגש של זרע וביצית. אצל זוגות נשואים יש את הדרך הטבעית להביא ילד לעולם אך כששני אנשים שאינם בני זוג מחליטים להביא ילד לעולם בהורות משותפת, הם לא תמיד ירצו להביא אותו בצורה טבעית. וכאן נכנס העניין של פונדקאות, הפתרון עבור רבים שמעוניינים בהורות משותפת ורוצים להביא ביחד ילד לעולם.

פונדקאות והורות משותפת

אז מה הקשר בין הורות משותפת לפונדקאות? פשוט מאוד. פונדקאות היא שימוש ברחם אחר, אליו מוכנסים עוברים מופרים שלא בדרך טבעית. מה זה אומר בפועל? צריך לחלק את זה לשני סוגים, יש פונדקאות מלאה ויש פונדקאות חלקית.

  • פונדקאות מלאה – פונדקאות מלאה משמע שלפונדקאית אין קשר גנטי לעובר. בפועל זה אומר ששני אלו שרוצים הורות משותפת נותנים את הגנים שלהם, או במילים אחרות, הגבר נותן דגימת זרע והאישה עוברת שאיבת ביציות, ובתנאי מעבדה הזרע מפרה את הביצית. לאחר מכן העוברים גדלים כמה ימים בתנאי מעבדה ובשלב הבא הם יועברו לרחמה של האם הפונדקאית. כך, הגבר והאישה לא צריכים להגיע למפגש מיני בשביל שהזרע של הגבר יפרה את הביצית והגנים כולם שלהם.
  • פונדקאות חלקית – יש מקרים בהם אי אפשר לעשות שימוש בביציות של האם המיועדת, או בגלל שאין לה או בגלל שיש איזו שהיא בעיה רפואית או בגלל שהביציות שהיא מספקת פגומות. במקרה כזה יש את הזרע של הגבר וצריך ביציות בשביל להשלים את ההליך, והאם הפונדקאית תורמת את הביציות שלה. זו הסיבה שהפונדקאות הזו נקראת פונדקאות חלקית, האם הפונדקאית לא משמשת רק כ”מחסן” לגידול העוברים אלא היא גם עם קשר גנטי אליהם. מצב זה עלול ליצור לא מעט בעיות אתיות ובמדינת היהודים גם בעיות הלכתיות, וזו הסיבה שבישראל פונדקאות חלקית לא חוקית.

פונדקאות כמענה למצבים שונים

פונדקאות הולכת והופכת לכלי משמעותי בעולם הילודה, בעיקר היום כשיש המון זוגות גאים גברים שרוצים להביא ילד לעולם אבל הם לא יוכלו לעשות את זה ללא פונדקאית. מעבר לזוגות גברים חד מיניים יש גם בעיות שונות שהפונדקאות פותרת, כך לדוגמא נשים שחוו טיפולי פוריות קשים ללא הצלחה והדרך שלהן להביא ילד לעולם יכולה להיות רק בפונדקאות. דוגמא נוספת היא נשים שעוברות הפלות חוזרות ולא מצליחו להחזיק הריון. זה יכול לקרות מסיבות שונות אבל הדרך היחידה כן להביא ילד לעולם במצב כזה היא להיעזר בפונדקאית שהרחם שלה כן יכול לשאת את ההריון.

אין ספק שהפונדקאות שינתה את עולם הילודה. בעבר, לא מעט זוגות לא היו יכולים בכלל לחלום על ילד ואם הייתה להם בעיית פוריות או בעיה אחרת הם היו צריכים להתרגל לעובדה שהאפשרות היחידה שלהם היא לאמץ מה שאומר שהילד לא יהיה עם קשר ביולוגי אליהם. אבל היום כשיש את הפונדקאות, כל גבר ואישה גם אם הם לא בני זוג בפועל יכולים לזכות בילדים.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...