תמיכה רגשית בהליך פונדקאות – מדוע זה כל כך חשוב?

אם אתם חושבים על הליך פונדקאות הגעתם אל המקום הנכון. אצלנו ב”סורמום” תקבלו את כל המידע שתצטרכו, הן על הפן הפיזי והן על הפן הנפשי. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!

הבאת ילד לעולם היא דבר מדהים, ואין מי שלא רוצה שהיא תתבצע בצורה טבעית. אך לצערנו לא כל זוג יכול להביא ילד בצורה טבעית, והפתרון האחרון למצב כזה הוא הבאת ילד לעולם בהליך פונדקאות.

פונדקאות היא תהליך שמתקיים אם האם לא יכולה להיכנס להיריון או לא יכולה לשאת הריון. האם הפונדקאית מחליפה אותה ולאחר הפריה חוץ גופית, העוברים מוחזרים לרחמה ושם הם גדלים ומתפתחים עד ללידה.

אין ספק שמצב כזה יכול להוליד לא מעט רגשות מעורבים, הן כלפי האם הפונדקאית, הן כלפי בן או בת הזוג והן אל מול ההליך כולו. הליך פונדקאות חייב תמיכה רגשית ובלעדיה יהיה קשה מאוד לצלוח את המסע הארוך והמפרך הזה.

מה מביא אנשים לפנות לפונדקאות?

אולי כדאי ללכת קצת אחורה ולהבין מה מביא אנשים לפנות לפונדקאית, מה גורם להם להתחיל את ההליך הזה ובאיזה מצב הם נמצאים פיזית או נפשית. הפנייה להליך פונדקאות יכולה להיות בשל בעיה רפואית חמורה כמו חוסר יכולת להרות מסיבה שאינה ידועה, נשים ללא רחם, שחלות או ביציות, בעיה נפשית שלא מאפשרת לאישה להחזיק הריון, נשים שעברו הפלות חוזרות וכמובן, במידה ואין בת זוג להליך כמו אצל זוגות הומוסקסואליים.

גם כך מצבם הנפשי של מי שפונים להליך פונדקאות יכול להיות לא פשוט. עצם זה שאין אפשרות ללדת ילד בדרך טבעית היא לכשעצמה גורמת למעמסה נפשית שלא תמיד אפשר להתמודד איתה. להגיע מנקודת מוצא כזו ועוד להתמודד עם הטלטלות שהליך פונדקאות מביא עימו יכול להיות מאוד לא פשוט. זו הסיבה שתמיכה רגשית היא חובה ונפרט במה היא יכוה לסייע:

הבדיקות המקדימות

על מנת להיעזר בשירותי פונדקאות צריך לעבור כל מיני מבחנים ומבדקים פסיכולוגיים. לא כל אחד יכול לפנות למישהי שתהיה אם פונדקאית ולעבור איתה את ההליך אלא צריך להימצא כשירים לכך. צריך להביא אישורים שונים וצריך למלא טפסים רבים, צריך לעבור וועדות מעקב וצריך להשתתף בבדיקות פסיכולוגיות ורפואיות. כל אלו מצריכים ליווי נפשי מקצועי.

התמודדות האם עם ההליך

אין הכוונה כאן לאם הפונדקאית אלא לאם המיועדת של התינוק. במקרים בהם פונים להליך פונדקאות, הוא יכול להתקיים בשני אופנים. דרך אחת נקראת “פונדקאות מלאה” מה שאומר שהאם הפונדקאית רק “מארחת” את ההיריון והזרע והביצית שמופרים הם משני בני הזוג, כשהבעיה היא שהאם המיועדת לא יכולה להיכנס להריון, סובלת מהפלות חוזרות וכדומה.

מקרה כזה הוא יותר פשוט נפשית עבור בני הזוג ובעיקר האם המיועדת. הם אלו ההורים הביולוגיים של הילד מכיוון שהגנים הם שלהם. אך יש מקרים בהם הליך הפונדקאות הוא הליך של “פונדקאות חלקית” מה שאומר שהאם המיועדת לא יכולה לתת את הביציות שלה מסיבה כזו או אחרת והביציות בהן נעשה שימוש הן של האם הפונדקאית, במידה כמובן שהיא מעוניינת לתרום אותן (יש מצבים בהם יש תורמת חיצונית של ביציות)

כמובן שבמקרה כזה האם המיועדת עוברת תהליך נפשי לא פשוט. תהליך זה יכול לכלול קנאה באם הפונדקאית וקושי נפשי באופן כללי, מכיוון שהילד העתידי לא יהיה ביולוגית שלה. אין ספק שגם במקרה כזה תמיכה רגשית היא חובה וכדאי שהיא תתבצע בליווי של אנשי מקצוע בתחום.

התמודדות בני הזוג עם ההליך

כפי שציינו, עצם ההגעה של שני בני הזוג להליך פונדקאות היא לא פשוטה מכיוון שהם מגיעים אליו בשל קשיים פיזיים שלא מאפשרים להם ללדת בדרך טבעית. הבעיה היא אצל האם המיועדת מה שיכול לגרור לא מעט קשיים בין בני הזוג, והם צריכים ליווי מקצועי שייתן להם כלים איך להתמודד עם המצב. הפן הרגשי דומיננטי כאן מאוד מכיוון שהאם המיועדת עלולה להרגיש “פגומה” בטח ביחס לאם הפונדקאית, וחשוב לתת על כך את הדעת כבר מההתחלה.

התמודדות עם ההוצאה הכספית

עוד היבט שיש לתת עליו את הדעת בהליך פונדקאות בפן הרגשי הוא ההוצאות הכרוכות בהליך מעין זה. לא פעם מגיעים להליך זוגות ממעמד הביניים, כאלו שבשבילם הוצאה כזו תהיה דרמטית, ולמעשה הבחירה להביא ילד לעולם בכל מחיר היא על חשבון איכות החיים העתידית שלהם, תכנונים עתידיים כאלו ואחרים כמו רכישת בית וכדומה.

הוויתור של בני זוג בשביל להביא ילד לעולם יכול להיות עצום בכל מה שנוגע להיבט הכלכלי. לא פעם לא מקדישים לכך מספיק אך חשוב מאוד כן להתייחס לעניין וכן לתת את התמיכה הרגשית גם בכל מה שנוגע להיבט הכלכלי.

התמודדות האם הפונדקאית

בהליך פונדקאות יש שני צדדים. יש את בני הזוג שרוצים להביא ילד לעולם ויש את האם הפונדקאית שלמעשה אמורה לצאת מן הסיפור לאחר הלידה.

תמיכה רגשית בהליך פונדקאות זה אומר גם דאגה לאם הפונדקאית, גם אם היא לא מישהי מוכרת לבני הזוג. היא זו שעושה את הצעד הגדול ביותר בעניין והיא זו שצריכה להתמודד עם לא מעט קשיים נפשיים גם לאחר שההליך מסתיים. היא למעשה יולדת ילד שגם אם הוא לא שלה ביולוגית, מכיוון שהוא בילה אצלה בגוף 9 חודשים יש לה רגשות אליו. ברגע האמת היא צריכה להתנתק וחשוב לעשות לה את ההכנה הנפשית הדרושה כמו גם לתת לה את התמיכה הרגשית.

אין ספק שעם חברה שמלווה מקצועית את ההליך ודואגת גם לפן הזה, אפשר לעבור אותו בצורה טובה ובריאה יותר.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...