פונדקאות – מדריך שלם למתעניין

הליך פונדקאות אינו תהליך קל, הוא דורש משאבים רבים, בדיקות רפואיות, מעקבים ואף ליווי משפטי. עם זאת, כל קושי לא ירתיע בני זוג בדרך להגשים את חלום חייהם – לחבוק ילד משלהם. האושר הגדול הזה הוא כאין וכאפס למול כל אותם קשיים שיש לעבור בדרך אליו.

פונדקאות – כל מה שצריך לדעת

כמו שבוודאי ידוע לכולם, תהליך ההתעברות הינו תהליך שתלוי במערכות גוף בריאות ובתפקוד ביולוגי תקין בגופו של הגבר וכמובן גם בגופה של האישה. לעיתים יכול לקרות מצב בו בני זוג לא מצליחים להרות באופן טבעי למרות ששני בני הזוג בריאים לחלוטין. במצב כזה, פונים לקבלת טיפולי הפריה אשר אחוזי ההצלחה שלהם הינם גבוהים יחסית. אומנם מדובר בטיפולים כואבים אך כל כאב מתגמד לעומת האושר שמחכה בפינה.

בכל זאת, ישנם פעמים שטיפולי ההפריה אינם מועילים ובני הזוג מחפשים תחליף לטיפולים הקשים והכואבים מכיוון שהם לא הצליחו לסייע להם להגיע להיריון. במצב כזה, פונים לבדוק את אופציית הפונדקאות. כאשר בני זוג מבקשים להתחיל הליך פונדקאות, עולים אצלם הרבה שאלות – מה זה? איך זה עובד? כיצד עושים זאת? ועוד. על כן, ננסה מעט לסייע ולענות על השאלות הנפוצות באמצעות המדריך הבא.

מה זה פונדקאות?

כידוע, היריון נוצר באמצעות הפריית הביצית של האישה יחד עם הזרע של הגבר. לאחר ההפריה, צריכה הביצית המופרית מקום בו היא תוכל להמשיך להתפתח ולגדול לכדי היריון תקין. באופן טבעי, מתמקמת הביצית ברחם האישה ושם היא מתפתחת. מכאן מגיעה המילה פונדקאות – פונדק הוא למעשה מקום לחסות בו ולכן, כאשר נוצרת הפריה ואין לביצית אפשרות להתפתח ברחם האישה, יש למצוא לה רחם אחר שבו יוכל להתפתח היריון בצורה תקינה.

מי ישמור על ההיריון שלי?

פונדקאית היא למעשה אישה שנושאת ברחמה היריון של בני זוג כאשר האם המיועדת אינה יכולה לשאת אותו בעצמה. הפונדקאית מכונה בלשון החוק “אם נושאת” והיא למעשה גם תהיה זו שתלד את התינוק בתום תקופת ההיריון. התינוק שייוולד יהיה שייך להוריו הביולוגיים ולכן, הוא יעבור מיד אחרי הלידה בדיקת DNA על מנת לוודא שהוא אכן שייך להורים הטוענים לכתר.

הסכם פונדקאות – מה זה ועל מה זה?

תהליך פונדקאות אינו יכול להתחיל לפני ששני הצדדים – ההורים המיועדים והאם הנושאת – חותמים על הסכם מפורט. בהסכם מוסדרים העניינים השונים שמלווים את ההליך. ההתחייבויות  של בני הזוג כלפי הפונדקאית ואת ההתחייבויות של הפונדקאית כלפיה ההורים המיועדים. להסכם פונדקאות ישנו תוקף חוקי, הוא עובר בדיקה מדוקדקת בוועדת האישורים של משרד הבריאות ורק לאחר שהם מאשרים את ההסכם, ניתן להמשיך בתהליך.

האם ישנם הגבלות על הליך פונדקאות בישראל?

לפני שמתחילים בתהליך הפונדקאות, חשוב לדעת האם בני הזוג עומדים בקריטריונים הישראליים ומהם ההגבלות שקיימות לביצוע התהליך. אך לפני הכול, כדאי לזכור, כי החוק הישראלי אינו תומך בזוגות חד מיניים אלא רק בכאלה שמורכבים מגבר ואישה.

להלן מספר קריטריונים לביצוע הליך הפונדקאות בישראל:

  • תושבות – גם בני הזוג וגם הפונדקאית צריכים להיות תושבי ישראל.
  • דת – האם הפונדקאית והאם המיועדת צריכות להיות בנות אותה דת למעט במקרים יוצאי דופן.
  • גיל – ההורים המיועדים וכמובן גם האם הפונדקאית צריכים להיות מעל גיל 18.
  • מקור הזרע – הזרע שמיועד להפריה חייב להגיע מהאב המיועד בלבד.
  • מקור הביצית – כמו הזרע, אמורה גם הביצית להיות של האם המיועדת. במקרים מיוחדים, ניתן יהיה להיעזר בתרומת ביצית
  • תרומת ביצית – במידה והאם המיועדת אינה פורייה ואין אפשרות להשתמש בביציות שלה, ניתן לקבל תרומת ביציות. חשוב לציין, כי בכל מצב, לא יהיו אלו ביציות של האישה הפונדקאית.

בני זוג שלא עונים על הקריטריונים – מה עושים?

לאור האמור לעיל, ניתן להסיק שלא כל הזוגות עונים על הקריטריונים שנדרשים בוועדת הפונדקאות הישראלית ואין להם אפשרות לבצע אותו בישראל. הפתרון היחיד שעומד לרשותם הוא לבצע את התהליך בחו”ל. האופציה הזו הפכה לפופולארית בשנים האחרונות בקרב אותם זוגות חד מיניים או רבים אחרים שמעוניינים לחבוק ילד באמצעות הליך הפונדקאות. בנוסף, כדאי לדעת כי קיימים פערים גדולים מבחינת עלויות בין מדינות העולם השונות ויש לבדוק היטב כאשר פונים לבצע את התהליך במדינה זו או אחרת.

איך בוחרים את הפונדקאית?

נשים שמבקשות לשמש כפונדקאיות עוברות בדיקות רפואיות שונות על מנת לוודא כי הן מתאימות למשימה מיוחדת כזו. הפונדקאית צריכה להיות אישה בריאה גם פיזית וגם נפשית, לא מעשנת ולא שותה. כמו כן, יש לוודא כי האישה יכולה ללדת ולכן, תיבחרנה לתפקיד רק נשים שחוו לידה אחת או יותר. האם הנושאת תהיה על פי רוב אישה בוגרת בגילאי 22 עד 38.

כמה זמן אורך התהליך?

בין השאלות הראשונות שעולות היא השאלה של “כמה זמן זה ייקח?”, אז התשובה היא לא חד משמעית. כלומר, גם כאשר התקבל האישור לביצוע התהליך, יכול לקחת עוד זמן מה עד שההיריון נקלט בהצלחה ונמצא תקין. וגם כאשר הכול כבר נראה ורוד, חשוב לזכור כי גם אם תשעה חודשים אינם נצח, זה עדיין הרבה מאוד זמן. ההורים המיועדים מהווים כמובן שותפים רצויים למעקב אחר ההיריון הזה ואף יכולים לבקש להיות נוכחים בבדיקות שונות.

ההורים המיועדים בהחלט אמורים להיות נוכחים גם בעת הלידה ומיד כאשר יגיח התינוק לאוויר העולם הוא יועבר לידיהם, הם יקבלו תעודת לידה על שמם והוא אף יירשם בתעודת הזהות שלהם.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...