פונדקאות לזוגות צעירים

זוגות צעירים הנישאים ומקימים בית בישראל, כמעט תמיד כוללים בתכניותיהם גם את הרחבת המשפחה והבאת ילדים לעולם. בעוד שלרוב התהליך המשמח קורה בדרך טבעית, מסיבות כאלו ואחרות ישנם זוגות החווים אכזבה מדי חודש עם ההבנה כי הניסיונות הטבעיים לא צלחו וכי קיימת מגבלה פיזיולוגית להבאת ילד לעולם בדרך הטבע.

פונדקאות לזוגות צעירים אינה מספקת מענה לכל בעיות הפוריות האפשריות, וההגעה אליה מתבצעת לאחר סדרת בדיקות מקיפה של שני בני הזוג, בחינת מרכיבי הפוריות שלהם ואיתור מקור הבעיה.

הליך הפונדקאות מספק מענה לזוגות אשר הבעיה טמונה ביכולתה של האישה לקלוט ו/או להחזיק היריון תקין ברחמה. הליך זה מתאפשר כיום בזכות פריצת הדרך הרפואית והקדמה אשר הביאה את ההפריה החוץ גופית לכדי יישום באחוזי הצלחה יפים בהחלט. בהליך ההפריה נשאבות ביציות בריאות מן האישה, ואלה מופרות בתנאי מעבדה בזרעו של גבר, כאשר העובר שנוצר בהפריה מוחדר בהליך רפואי ייחודי אל רחמה של האישה.

פונדקאות לזוגות צעירים ניתנת בשני מקרים ואופנים:

  • כאשר האישה מגלה יכולת לייצור ביציות בריאות וניתנות להפריה והגבר מסוגל לספק זרע תקין ובריא, והליקוי העיקרי המביא לעקרות הוא רחם חלש או חולה שאינו מאפשר קליטה של ההיריון ונשיאתו (או לחילופין במקרים מסוימים בהם האישה עברה כריתת רחם עקב מחלה).
  • לעתים לצד הקושי של האישה לשאת היריון ברחמה יתגלה גם קושי בייצור ביציות תקינות להפריה. במקרה כזה ההליך יכלול לצד שירותי האם הפונדקאית שתישא את ההיריון ברחמה בעבור בני הזוג- גם את הצורך בתרומת ביציות.

פונדקאות לזוגות צעירים בישראל

פונדקאות לזוגות צעירים בישראל מתאפשרת במספר תנאים:

  • זוגות מעורבים (גבר ואישה) נשואים או ידועים בציבור הנמצאים בזוגיות בתקופה העולה על שנתיים.
  • גיל האישה לא יעלה על 52 שנים וגיל הגבר לא יעלה על 60 שנים.
  • שני בני הזוג יעברו בדיקות רפואיות מקיפות ויגישו אסמכתאות לבריאות טובה המאפשרת להם להביא ולגדל ילד.
  • הסיבה לבקשה לפונדקאות תהה רפואית בלבד: מגבלה של האישה לשאת היריון ברחמה, ותיעוד לכלל הניסיונות והפתרונות שהוצעו ולא צלחו, לרבות ניסיונות להפריה חוץ גופית במידה ואלה בוצעו. סעיף זה מתייחס למעשה לשאלה המוסרית האם אישה שיכולה ואינה מעוניינת לשאת היריון ברחמה משיקולים שונים (נוחות, קריירה) תוכל לעשות שימוש בהליך פונדקאות. נכון להיום החוק בישראל קובע כי לא ניתן.
  • האם הביולוגית והאם הפונדקאית יהיו בנות אותה דת- מה שיבטיח לידה של תינוק יהודי שדתו אינה נתונה לספקות.
  • גיל הפונדקאית יהיה בין 22-38 שנים.
  • הפונדקאית תהיה מי שעברה לפחות היריון תקין אחד והיא אמא לילד/ים.
  • במידה ונדרשת תרומת ביצית ניתן יהיה לקבל את התרומה מכל אישה מלבד מהאם הפונדקאית עצמה.

הליך פונדקאות לזוגות צעירים בישראל הוא הליך יקר, הכולל בתוכו עלויות רפואיות, ליווי משפטי ואת עיקר העלות תשלום לפונדקאית בגין מאמציה לרבות תוספות בגין הוצאות שונות.

פונדקאות לזוגות צעירים בחו”ל

החיפוש אחר פתרונות פונדקאות בחו”ל נובעת מן המגבלות והשמרנות שמציג החוק הישראלי, אשר אינו נותן מענה לזוגות חד מיניים ולאימהות יחידניות. מאחר ואלה אינם יכולים לבצע הליך פונדקאות בישראל, הם נאלצים לחפש פתרונות אל מעבר לים, במדינות המאפשרות זאת, בהתאם למין והמגדר ולסטאטוס האישי.

סיבה נוספת לשמה פונים זוגות צעירים, בניהם זוגות מעורבים, להליך פונדקאות בחו”ל הוא מימד הזמן. חוק הפונדקאות בישראל הוא חוק מחמיר המחייב את ההורים המיועדים להליך בירוקרטי ארוך.

כחלק מן הדרישות לקיום הליך פונדקאות לזוגות צעירים בישראל ייאלץ הזוג הצעיר לעמוד בפני וועדה מקצועית הממונה על ידי משרד הבריאות הישראלי וכוללת את בעלי התפקידים הבאים:

  • שני רופאים מומחים ביילוד וגניקולוגיה- תפקידם לבחון את המסמכים הרפואיים ולאשר את הצורך בהליך הפונדקאות.
  • רופא בעל תואר מומחה ברפואה פנימית- משלב חוות דעת רפואית המתייחסת בין היתר להיבטים בריאותיים אחרים אצל ההורים המיועדים.
  • פסיכולוג קליני- לבחינה ולאישור מצבם הרגשי של המעורבים בדבר והערכה בדבר יכולתם לעמוד בהצלחה בתהליך.
  • עובד סוציאלי- מומחה בתחום המשפחה.
  • נציג ציבור שהוא משפטן- בחינה של ההיבטים המשפטיים בהסכם ההתקשרות בין הפונדקאית להורים המיועדים ואישור כי אין באישור בכדי לעבור או לפגוע בדיני מדינת ישראל משום היבט.
  • איש דת, לפי דתם של כל הצדדים אשר מטרתו לבחון את ההתקשרות מן ההיבט הדתי.

הדרישה הבירוקרטית לצד הדרישות המחמירות מביא לתהליך ארוך במיוחד העומד על כשמונה חודשים בממוצע מתחילתו ועד לקבלת האישור ותחילת תהליכי ההכנה, השאיבה וההפריה החוץ גופית, שדורשים זמן משלהם.

לעומת זאת ביצוע הליך הפונדקאות באחת ממספר מדינות המאפשרות זאת כחוק בחו”ל ( גיאורגיה, אוקראינה, בריה”מ, ארה”ב וקנדה)עשוי לקצר בצורה ניכרת את התהליך, להפחית את הדרישות הרבות והמחמירות ולהביא לכדי תחילת הניסיונות להפריה בתוך כחודש ימים.

סיבה נוספת לשמה פונים זוגות צעירים להליך פונדקאות בחו”ל הוא נושא העלויות. עלויות תהליך פונדקאות בארץ נאמדות בכ-220000-250000 ₪, בהתאם לצורך ולהוצאות המיוחדות בהליך. לעומת זאת קיום הליך פונדקאות לזוגות צעירים במדינות מזרח אירופה נאמד בכ- 160000 ₪ בזכות כוח אדם זול הבא לידי ביטוי הן בתשלום לאם הפונדקאית והן בעלויות השירותים הרפואיים.

פונדקאות לזוגות צעירים, מעורבים או חד מיניים, אשר אין ביכולתם להביא ילדים לעולם בדרך טבעית, מהווה פתרון של ממש, שמירה על רצף גנטי והבאה של ילד ביולוגי לעולם למרות כל המגבלות. בחלק ממדינות ארה”ב גם ניתן מענה ייחודי לזוגות גברים חד מיניים המבצעים הליך פונדקאות, בהפריה של תאומים כאשר כל אחד מהם מזרעו של אחד מבני הזוג, ובכל למעשה מגשימים שניהם את חלום ההורות הביולוגית, וזאת בהתאם למצב האישי, הרפואי ולסיכונים שבדבר, תוך מודעות מלאה וליווי מקצועי.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...