פונדקאות – הבעיות המוסריות אשר עולות ממנה ומדוע?

פונדקאות היא “המצאה” מדהימה אך יחד עם זאת, עלולות לצוץ במהלך הדרך לא מעט שאלות מוסריות. אם אתם רוצים לקבל מידע מקיף ויעיל, אנחנו בסורמום נשמח לסייע לכם.

פונדקאות הוא הליך אשר מחד, טומן בחובו ערכים רבים וחשובים – הוא למעשה נועד לאפשר לזוגות אשר מתקשים להרות להפוך להורים (וכידוע, עבור רבים ההפיכה להורים היא מהות החיים). אך לצד היתרונות הרבים שלו, עולות בהקשר שלו גם שאלות מוסריות קשות – ולמעשה, בשאלות אלו כבר עוסקים שנים רבות. על פי מקורות, ברומא העתיקה, היה נהוג להשכיר נשים במטרה שיהרו ויילדו עבור זוגות אשר לא הצליחו להשיג היריון בכוחות עצמם – ואותן השאלות המוסריות המעסיקות אותנו כיום לגבי הפונדקאות, עלתה כבר באותה תקופה עתיקה. בכל מקרה, כיום אנחנו חיים בזמנים שונים והתפיסה לגבי אי פוריות השתנתה גם היא באופן מוחלט – מה גם שהרפואה התקדמה וזוגות רבים אשר אינם מצליחים להרות באופן טבעי, משיגים הודות לאותה הרפואה היריון גם ללא צורך בסיוע של פונדקאית. חשוב לציין, שגם כיום יש לא מעט ארגונים דתיים אשר מביעים מורת רוח מטיפולי פונדקאות ופוריות ככלל, אבל למרות המחאות מדובר בהליך אשר דווקא תופס תאוצה בשנים האחרונות. בהליך פונדקאות, מושתל ברחם של האם הפונדקאית עובר אשר נוצר בהליך הפריה חוץ גופית – כך שמבחינה גנטית אין לאם הפונדקאית כל קשר לעובר. תפקידה הוא למעשה לשאת את העובר ברחמה לאורך תקופת הריון שלמה, עד ללידה ואז למסור אותו להורים המיועדים – ומהתהליך הזה כאמור, עולות בעיות מוסריות רבות.

מהן הבעיות המוסריות אשר עולות מהנושא?

הבעיות המוסריות בתחום הפונדקאות נוגעות במספר נקודות והן: הסיכון לפגיעה גופנית ונפשית הן באם הפונדקאית והן בילד (סיכונים אשר עלולים לנבוע כתוצאה מהליך ההפריה, מההיריון עצמו וכמובן גם מהלידה). פגיעה בנפש של ההורים המיועדים (והצורך להתמודד עם תחושת הכישלון בעובדה שהם לא הצליחו להשיג היריון באופן הטבעי). הליך של קנייה ומכירה של ילדים (הנובע מעצם העובדה שהזוג צריך לשלם סכומים גבוהים של כסף בכדי להפוך להורים) והעובדה שקיימת החפצה של האם הפונדקאית אשר מהווה עבור אותו הזוג כסוג של “רחם להשכרה”. טענה מוסרית נוספת היא על כך שהעובדה שהאם הפונדקאית אמורה להיפרד מתינוק אותו ילדה, לאחר שנשאה אותו 9 חודשים ברחמה, מה שעלול לגרום לה טראומה רגשית קשה – לכן, בתהליך האם הפונדקאית אמורה להיות מלווה בסיוע פסיכולוגי אשר זמין עבורה. כאמור, כל הבעיות המוסריות אשר עולות הן כאלו שיש רציונל מאחוריהן, אך כאשר מעמיקים בהן חשוב לקחת בחשבון גם את מה שמנגד.

ומה מנגד?

ראשית כל, חשוב לציין שאף אחד לא מכריח או כופה על האם הפונדקאית לשמש ככזאת ולמעשה, בהליך הגשת הבקשה לשמש כאם פונדקאית עליה להגיש תצהיר המעיד על כך שהיא עושה את התהליך על דעת עצמה, מבלי שהופעל עליה כל לחץ חיצוני. כמובן, שהאם הפונדקאית מקבלת סכום כסף גבוה עבור השירות שלה – עבור רבות מהאימהות הפונדקאיות מדובר בדרך נוחה להשתכר סכום גבוה של כסף בתקופת זמן קצר – יש כאלו שבוחרות לשמש כפונדקאיות בעקבות צורך בכסף למטרות כאלו ואחרות. רבות מהנשים אשר מעוניינות לשמש כאימהות פונדקאיות מצהירות שהן עושות זאת מתוך תחושה של שליחות ורצון לעזור לזוגות אשר מתקשים להרות, להביא ילדים לעולם – אותן הנשים עושות זאת בשמחה ומרגישות שניתנה להן סוג של זכות לעזור לזוגות להפוך להורים. דבר נוסף שחשוב להדגיש הוא את העובדה שההורים המיועדים, היו מעדיפים להרות לבד אם דבר זה היה מתאפשר להם ולכן, הפנייה שלהם לפונדקאית היא לא לצורך ניצולה, אלא מכיוון שזאת הדרך היחידה שלהם להפוך להורים (ברוב המקרים הפנייה לפונדקאות מתבצעת אחרי שנשללו כל האלטרנטיבות באמצעותן ניתן להביא ילד לעולם). כמובן, שדברים אלו לא מבטלים באופן מוחלט את הבעיות המוסריות, אבל, הם מהווים את הסיבה שפונדקאות הוא תהליך חוקי בישראל ובמדינות רבות נוספות – כמובן, שכל התהליך מוסדר בחוק וכחלק מאותו החוק, לא כל אישה נחשבת ככשירה לשמש כאם פונדקאית.

לסיכום

ישראל היא אחת ממספר מדינות אשר מאפשרות פונדקאות בשטחן – בין המדינות הנוספות אשר מאשרות הליכי פונדקאות: אוסטרליה, בלגיה, הולנד, גיאורגיה, ארמניה, חלק ממדינות ארצות הברית ועוד.. חשוב לציין שנכון לשנת 2020 רוב מדינות העולם המערבי אינן מותירות את התהליך והסיבות לכן הן הדילמות המוסריות אשר צוינו. כאן חשוב להדגיש כי ישראל נחשבת לאחת מהמדינות אשר מציעות פונדקאות ממניעים אלטרואיסטיים (הזכות להורות) וחלק אחר מהמדינות אשר צוינו מתירות את נושא הפונדקאות דווקא משיקולים מסחריים. חלק מהמדינות אשר מציעות פונדקאות, מאפשרות את התהליך רק לתושבי המדינה וחלקן גם לתושבי חוץ (ברוב המקרים, המדינות אשר מאפשרות פונדקאות למטרה מסחרית, מאפשרות גם לזרים לעבור את התהליך בשטחן). כאמור, לפונדקאות יש לא מעט מתנגדים ומתנגדות, אבל כאמור, ללא תהליך זה, זוגות רבים, לא יוכלו להרות (ובמדינה כמו ישראל אשר מעודדת תהליכי יילודה, מדובר בבעיה קשה). בסופו של דבר, כיום, כל אחד יכול לקבל את ההחלטות שלו בהתבסס על השיקולים שלו: לדוגמא, זוג אשר אינו מצליח להורות יכול להחליט אם לעבור הליך פונדקאות ואם לעשות זאת בארץ (במידה ומתאפשר לו) או בחו”ל – ומצד שני הוא גם יכול לוותר על התהליך ועל חלום ההורות. אם פונדקאית יכולה להחליט אם היא רוצה ומוכנה לשמש ככזאת (למעשה, היא גם זאת שאמורה ליזום את התהליך) – בכל מקרה, מומלץ שכל מי ששוקלת לשמש כאם פונדקאית תבין בצורה מעמיקה את התהליך אליו היא נכנסת בטרם קבלת ההחלטה ואת הקשר בין פונדקאות והלכה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...