פונדקאות בהלכה – מהם התנאים שיש לעמוד בהם על מנת לצאת לדרך בישראל?

בישראל ישנם חוקים ברורים המגדירים מיהם הזוגות המורשים לבצע תהליך פונדקאות, ומיהן הנשים היכולות לשמש כאמהות פונדקאיות. כיצד נכנסים היבטים של דת והלכה לסיפור?

הליך פונדקאות הוא כידוע, אינו עניין של מה בכך, בכל היבט דרכו נבחן אותו. הוא מצריך קודם כל מוכנות נפשית למסע מורכב וארוך למדי, וגם כמובן היערכות כלכלית ולוגיסטית מתאימה. זוגות או יחידים המקבלים החלטה להביא ילד לעולם באמצעות תהליך מיוחד ומורכב שכזה, חייבים להבין מבעוד מועד את כל האספקטים שלו, ולהתעמק במה שהוא דורש מהם. למרבה המזל, ניתן להשיג הרבה מידע חיוני ומעניין באינטרנט כיום, ולהגיע לתהליך עם מוכנות גבוהה וכלים חשובים.

אחד האספקטים הייחודיים לביצוע פונדקאות בישראל, הוא הקשר ההלכתי הדתי לתהליך, וחשוב להכיר את הגישה, את החוקים והזכויות הנוגעות לו, בהקשר זה.

גם אם אתם זוג חילוני לחלוטין, חשוב להכיר את המשמעות של ההלכה והדת, ולדעת אילו אישורים נדרשים לכם מהוועדה שללא החתימה שלה, לא תוכלו לצאת לדרך להגשמת חלום ההורות בישראל.

סיבה לאופטימיות – הדת מקדמת את מצוות פרו ורבו ולכן נוטה לאשר הליכי פונדקאות

על אף שבמדינת ישראל ישנם כמה זרמים דתיים והלכתיים שונים, דווקא כשזה נוגע לפונדקאות, כולם תמימי דעים ותומכים בהליך, שכן הוא מקדם את מצוות פרו ורבו. במקרים בהם אין אפשרות להביא ילדים בדרך אחרת, ההלכה מותירה ומאשרת לפנות להליך פונדקאות.

בוועדת האישורים לפונדקאות נכלל גם רב

משרד הבריאות מינה זה מכבר ועדה מיוחדת שתפקידה הוא לבחון את כל ההיבטים הרלוונטיים אצל זוגות המגישים פנייה לבצע הליך פונדקאות, ולנפק אישור אשר בלעדיו הם אינם מורשים לצאת לדרך. בין היתר, נכלל באנשי המקצוע של הוועדה גם רב, שתפקידו לטפל בנושאים של דת והלכה בתהליך הפונדקאות. חשוב להיות ערוכים לכך, ולצפות לפגוש גם אותו במסגרת ההליך המורכב והרגיש הזה, ולדעת שהוא עמוד לקחת חלק בדיון לגבי הליך הפונדקאות שלכם, גם אם כאמור, אתם חילוניים גמורים. כמו כן, ראוי לציין שהדת בישראל תומכת בהליכי פונדקאות עד כדי כך שישנן לא מעט נשים דתיות המשמשות כאמהות פונדקאיות.

מה נדרש מאישה, על פי ההלכה, על מנת שתוכל לשמש כאם פונדקאית?

בעבר, סוגיות הפונדקאות בהלכה היו שנויות במחלוקת בקרב גורמים דתיים הלכתיים ועוררו לא מעט ויכוחים ואי הסכמות, שהובילו לבעיות במתן האישורים הדרושים עבור זוגות שונים וכן עבור נשים המעוניינות לשמש כאמהות פונדקאיות.

החדשות הטובות הן שכיום המצב שונה, כאשר כאמור, כולם מסכימים על הרצון לקיים ולממש את מצוות פרו ורבו, ומרבית הפניות זוכות לאישור מטעם הפוסקים.

סעיפיו של חוק הפונדקאות אשר נחקק בישראל ב-1996, מושפעים מאוד מסוגיות והגבלות דתיות והלכתיות. 

התנאים העיקריים שהוגדרו בהתאם להלכה, הם שזוג ההורים המיועדים חייב להיות מורכב מאישה וגבר, כאשר ההפריה תתבצע מזרעו של האב ולא מתרומת זרע.

כמו כן, חל איסור על האם הפונדקאית להיות נשואה (במקרה שהיא גרושה ישנה סבירות גבוהה שתורשה לעבור את התהליך), ועליה להיות בת אותה הדת של האם המיועדת. כמובן, אסור שתהיה קרבה משפחתית כלשהי בין האם הפונדקאית למי מההורים המיועדים. בנוסף, על כל הצדדים להתחייב ולחתום על כך שההריון יושג באמצעות הפריה חוץ גופית ולא באמצעות יחסי אישות בין הפונדקאית לאב המיועד. 

הרב הנכלל בוועדת האישורים, בודק בקפידה כל זוג המבקש אישור לביצוע הליך פונדקאות, תוך שהוא בוחן את עמידת כל הצדדים בתנאים שהוגדרו, והוא לוקח חלק בהחלטה – האם לאשר לזוג כזה או אחר, ולאם פונדקאית כזו או אחרת, להתחיל בתהליך. 

מה ניתן לעשות במקרה שהאם הפונדקאית נשואה?

בישראל לא פשוט לאתר אם פונדקאית, מאחר ומאגר הנשים המוכנות לשמש כאמהות פונדקאיות הוא מצומצם במיוחד. החיפוש אחר האם הפונדקאית, עלול להתארך מאוד לעכב את התהליך כולו, ולגרום לתסכולים רבים מצד בני הזוג המבקשים להפוך להורים. אם מוסיפים לכך את החוקים הנוקשים שהיו בתוקף עד לפני כשנתיים, לגבי – מי יכולה לשמש כאם פונדקאית, הדבר עלול לחבל עוד יותר בהתנעת התהליך.

מסיבה זו, רבנים רבים שנכללו בוועדת האישורים, כבר נאותו לספק אישורים מיוחדים שיקלו על התנאים בהם האם הפונדקאית צריכה לעמוד, ונתנו את ברכתם גם בלא מעט מקרים בהם היא היתה נשואה. 

בעקבות סוגיה זו, חלו תמורות בהנחיות ועדת האישורים, שנאותה לפתוח בפני זוגות מסוימים, ובמיוחד אלו המתקשים לאתר אם פונדקאית לאורך זמן, את האופציה לבצע את התהליך יחד עם אישה נשואה, שתשמש כפונדקאית.

חשוב לדעת שבכל זאת מדובר במקרים חריגים, והחוק עדיין לא עודכן באופן רשמי, אך כן פשוט יותר להשיג היום הקלות ואישורים, שיאפשרו גם לזוגות ולאמהות פונדקאיות שאינם עומדים בתנאים במדויק,

סיוע של סוכנות פונדקאות יכול לקדם את קבלת האישור המיוחל

ישנן סיבות רבות, מדוע כדאי להיעזר בליווי של סוכנות פונדקאות מקצועית, כבר בתחילת הדרך בביצוע הליך שלו פנים רבות ותחומים רבים הדורשים טיפול. אחד מההיבטים החשובים הדורשים לא פעם עזרה של אנשי מקצוע על מנת לקדמם, הוא איתור האם הפונדקאית והשגת האישורים הדרושים לגביה, הכוללים גם את אישור הרב שמסכים כי היא עומדת בתנאים הדתיים וההלכתיים שהוגדרו בחוק. בסוכנות פונדקאות נמנים אנשי מקצוע כמו עורכי דין המתמחים בתחום הפונדקאות, שביכולתם לקדם ולהאיץ בתהליך שעלול להתארך מעבר לסבלנות שלכם, בני הזוג, שסביר להניח שעברתם כבר לא מעט בדרך להבאת ילדים לעולם, והגשמת חלום המשפחה. כיום, אין סיבה לעבור את זה לבד, ויש מי שיכול להקל ולקצר את הדרך, במהלך כה משמעותי בחייכם. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...