סיכונים בתרומת ביציות

תרומת ביציות מיועדת עבור נשים בעלות אי ספיקה שחלתית – אשר למעשה מסיבות שונות שחלותיהן אינן מסוגלות לייצר ביציות תקינות לצורך הפריה (טבעית או מלאכותית) ולהביא לכדי היריון טבעי.

אי ספיקה שחלתית עשויה להיגרם כתוצאה ממחלה, טיפולים כימותרפיים, הקרנות, ניתוחים, תוצאה של גיל, נתונים גנטיים וסיבות נוספות. בטרם הפניה אל תרומת ביציות כפתרון, מתבצעות באישה לא מעט בדיקות וטיפולים, במטרה לנסות ולהפיק ממנה ביציות טריות ותקינות לצרכי הפריה, גם אם זו אינה קורית בדרך הטבעית. כמו בכל הליך רפואי מורכב קיימים גם סיכונים בתרומת ביציות אשר הופכות את האפשרות לפתרון אחרון בסדרת פתרונות, טיפולים וניסיונות, וזאת כמובן לצד הכמיהה של האישה לילד ביולוגי אשר יישא את המטען הגנטי שלה.

תרומת ביציות בישראל בוצעה עד לפני כעשור רק באמצעות תרומת ביציות מוקפאות מחו”ל, בשל קושי להגיע להסדר חוקי בעניין. בשנת 2010 הוסדר בישראל חוק תרומת ביציות המאפשר לנשים ישראליות לתרום ביציות למאגר חסוי, בו פרטי התורמת ופרטי הנתרמת נותרים אנונימיים. יחד עם זאת המאגר מנוהל בקפדנות לרבות ביצוע ההתאמות בפועל, במטרה למנוע תרומה בקרב בני משפחה.

מרבית תרומות הביצית בישראל ניתנות דווקא על ידי מאותגרות פוריות, אשר במסגרת הטיפולים נשאבות מגופן ביציות עודפות, במטרה שלא להשמיד את הביציות היקרות ולסייע באמצעותן לאחרות. ניתן גם לתרום באופן עצמאי ויזום על פי מגבלות החוק הנוגעות לגיל התורמת, מצבה הבריאותי וכמות הפעמים המותרת לתרומה. התרומה מתבצעת בהליך רפואי מורכב הכולל הזרקת הורמונים במהלך התקופה שקודמת לתרומה, והליך שאיבת ביציות המתבצע בהרדמה מקומית או כללית. תרומת ביציות מזכה בפיצוי כספי.

למרות כל אלה, סיכונים בתרומת ביציות וחששות אישיים או דתיים מביאים לכך שבמדינת ישראל קיים חוסר מהותי בביציות הניתנות לתרומה ומרבית הנשים הנזקקות לכך פונות לתרומת ביציות מחו”ל.

סיכונים בתרומת ביציות – התורמת

אישה אשר בחרה לתרום ביציות תעבור טיפול הורמונלי מוקדם בטרם התהליך. הטיפול נועד להכין את גופה לתהליך המורכב ולהגביר את הסיכויים לשאיבת כמות גדולה של ביציות איכותיות.

הסיכונים הקיימים עבור התורמת הם מזעריים ונוגעים לשאיבת ביציות בהרדמה מלאה – בדומה לכל הליך רפואי ו/או כירורגי המצריך הרדמה מלאה, כמו גם סיכון לגירוי יתר שחלתי אשר עשוי להתרחש במהלך ההכנה והשאיבה. ייתכן גם דימום תוך בטני תוך כדי תהליך השאיבה כמו גם סיכוני זיהומים.

על מנת להפחית את הסיכון מקבלת התורמת טיפול תרופתי מוקדם המונע חדירה של זיהומים וחיידקים, ומונחית להימנעות מאלכוהול, עישון וצריכת סמים בתקופה זו.

סיכונים בתרומת ביציות – מקבלת התרומה

תהליך החדרת העוברים לרחם של מקבלת התרומה מתבצעת באמצעות החדרת צינורית דקיקה במיוחד  (קטטר) דרך צוואר הרחם אל תוך חלל הרחם. התהליך מתבצע בהרדמה מקומית בלבד ומדובר בהליך רפואי פולשני ומורכב הגורם גם לכאב ולחוסר נוחות.

לאחר ביצוע התהליך תמתין האישה כ- 12-14 ימים בטרם ביצוע בדיקת היריון.

בין הסיכונים הידועים לרפואה למקבלת תרומת ביציות:

  • הידבקות במחלה זיהומית או אחרת שנושאת התורמת – סיכון הנמנע ברובו באמצעות בדיקות מקדימות מקיפות לתורמת הביציות.
  • סיכויים גבוהים יותר לקליטת היריון מרובה עוברים – על הסיכונים הטבעיים הקיימים בהיריון כזה. סיכון כזה נובע משיטת הפעולה הבאה להגביר את סיכויי ההפריה באמצעות החדרת מספר עוברים בתהליך הפריה חוץ גופית.
  • זיהומים – כמו בכל הליך רפואי פולשני ומורכב קיים סיכוי לחדירה או התפתחות של זיהומים ברחם, סיכון הנמנע באמצעות הקפדה על הנחיות קפדניות הנוגעות לשיטת העבודה, הבדיקות, שימוש במכשירים ואלמנטים נוספים.
  • מחלות גנטיות – מחלות גנטיות מתקיימות ומתפרצות כתוצאה מקיום נשאות למחלה בקרב שני ההורים. כאשר מדובר בהיריון המתקיים באמצעות תרומת ביצית לא תמיד ידוע אילו מחלות יש לבדוק בטרם עת ומאילו מחלות להיזהר. במדינת ישראל קיימת סדרת בדיקות גנטיות בסיסית המתקיימת במעמד התרומה ובטרם ההפריה.

הסיכונים הקיימים בתרומת ביציות הם סיכונים סבירים ביחס לפעולה הרפואית המורכבת ולתהליך הארוך במסגרתו היא מתבצעת, כאשר נשים העומדות במקום בו הן נאלצות לבצע הליך זה בוחנות לצד הסיכונים הרבים גם את אחוזי ההצלחה לתהליך.

תרומת ביצית מתאפשרת בשל קדמת הטכנולוגיה והרפואה אשר הביאו את תהליכי ההפריה החוץ גופית. תהליכי הפריה חוץ גופית מאפשרים שימוש בביציות ובזרע בתנאי מעבדה ליצירת עובר חי והחדרתו אל רחם האישה. התהליך מתאים הן לנשים הזקוקות לתרומת ביצית והן לנשים אשר מסוגלות לייצר ביציות תקינות אולם מסיבות שונות לא הצליחו לייצר היריון בדרך הטבעית.

מקרים נוספים בהם הפריה חוץ גופית מספקת מענה הוא הליך פונדקאות, בו מוחדר העובר אשר נוצר מן הביצית והזרע של הוריו- לרחמה של אם נושאת- פונדקאית, המוכנה לשאת את ההיריון עבורם.

הצורך העמוק והכמיהה לילד מביאה זוגות ואף יחידים להתמודדות עם נבכי הבירוקרטיה לצד מאמצים רפואיים עילאיים והשקעה כלכלית גבוהה במיוחד.

בטרם הבחירה בהליך רפואי מורכב, המצריך גם התייחסות משפטית ואף דתית, עוברת האישה הליכים רבים מורכבים פיזית ורגשית, וקיימת חשיבות גדולה לבחינת אופן הטיפול הנכון, המדויק ובעל סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר.

הליכי תרומת ביציות והליכי הפריה חוץ גופית מתבצעים על ידי רופאים מומחים ובעלי ניסיון רב, באופן פרטי ובמוסדות הרפואיים הידועים בישראל.

בכל הנוגע לבעיות פריון ובחירת דרכי הטיפול והפתרונות, ובין היתר בשל הסיכונים הקיימים בכל הליך כזה, מומלץ להיוועץ במיטב הרופאים, ולא להסתפק בחוות דעת אחת לבעיה. חשוב לדעת כי למרות שעולם הרפואה נולד מתוך המדע, אין מדובר במדע מדויק וכצלחתו של כל הליך רפואי בתחום הפריון (ובכלל) טמונה בגורמים רבים, בניהם גוף האישה ויכולותיו, ולא תמיד ניתן לחזות מראש את ההצלחה או כישלון הטיפול.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...