משאיבת הביצית ועד ההפריה החוץ גופית – כיצד מתבצע הליך פונדקאות?

הגעתם לשלב בו אתם כבר בטוחים שאתם מוכנים לבצע הליך פונדקאות, בדרך להפוך להורים. ישנם כמה שלבים מרכזיים במסגרת התהליך הזה – החל מהשגת האישור המיוחל מוועדת האישורים ועד להתחלת תהליך ההפריה החוץ גופית. סקירת השלבים החשובים בפונדקאות 

אתם זוג שעבר כבר לא מעט בחיים המשותפים, ואם הגעתם להחלטה הרשמית של הבאת ילדים לעולם באמצעות פונדקאות, אתם ודאי כבר יודעים שמצפה לכם מסע לא קל, אך בסופו תהפכו להורים, ובאחריות – זה שווה הכל.

המונח “הליך פונדקאות” נשמע גדול, ולא בכדי. מדובר בפרוצדורה מורכבת, הכרוכה בכמה שלבים עיקריים שידרשו מכם לא מעט משאבים, הן כלכליים והן רגשיים, ומומלץ להכיר אותם מבעוד מועד ולהיערך לקראתם מבעוד מועד.

בשלב הראשון יש לקבל אישור מוועדת האישורים

במידה ואתם מעוניינים לערוך את הליך הפונדקאות בארץ, תצטרכו בשלב הראשון לקבל אישור מהוועדה המיוחדת שהקצה משרד הבריאות, שתפקידה לאשר את זכאותכם לבצע את ההליך בישראל, וכן לאשר את התאמתה של האם הפונדקאית שבחרתם – לעבור את התהליך. בין חברי הוועדה נמנים רופאים מומחים ביילוד, בגניקולוגיה וברפואה פנימית, פסיכולוג, עובד סוציאלי, משפטן המייצג את הציבור ורב. על מנת לקבל את האישור המיוחל, הן אתם בני הזוג, והן האם הנושאת, צריכים לעמוד במספר תנאים. בין היתר, תצטרכו להוכיח כי אין באפשרותכם להתעבר באופן טבעי (ובמיוחד, שההריון עלול לסכן את בריאותה של האישה), שאתם עונים להגדרות הגיל המתאים, שאתם כשירים מבחינה רגשית לעבור את התהליך ועוד. כמו כן, באותה הזדמנות גם תיבדקת התאמת האם הפונדקאית לביצוע התהליך מבחינת פרמטרים שונים כמו גיל, מצב רפואי, מצב רגשי, מספר הלידות שעברה ועוד. 

אחד התפקידים החשובים של ועדת האישורים היא להחתים את שני הצדדים – אתכם בני הזוג והאם הפונדקאית, על הסכם חתום, בו כולם מתחייבים כי הם מוכנים לביצוע התהליך. 

ביצוע ההפרייה החוץ גופית

שני שלבים מאתגרים למדי מאחוריכם – איתור האם הפונדקאית והשגת כל האישורים הדרושים מייעדת האישורים. כעת, אפשר לצאת לדרך ולהתחיל בפרוצדורה המורכבת, שברוב המקרים תכלול הפרייה חוץ גופית של הביצית של האם המיועדת, יחד עם הזרע של האב המיועד, והשתלת העובר המוכן ברחמה של האם הנושאת.

ההפריה החוץ גופית, פותחה במקור על מנת לספק מענה בקרב נשים שחוו בעיות בחצוצרות, אך לאחרונה מאמצים את ההליך הזה גם במקרים של בעיות בזרע, בעיות שונות ברחם, קשיים בביוץ ועוד, ובשנים האחרונות – גם עבור תהליכי פונדקאות. 

בימינו, הפריה חוץ גופית היא הדרך השכיחה ביותר לביצוע טיפולי פריון, כאשר למעשה, במקום שהמפגש בין הביצית לזרע יתקיים בחצוצרה בגוף האישה, מפגישים ביניהם באופן מלאכותי בתנאי מעבדה. בשלב האחרון מחדירים את העובר לרחמה של האישה – במקרה הזה ברחמה של האם הפונדקאית, שמקבלת מראש גם טיפול הורמונלי שיעודד את הקליטה של העובר בגופה.

במקרים רבים, זוגות מגיעים לתהליך הפונדקאות לאחר שכבר עברו טיפולי פוריות, בניסיון להרות בעצמם, אך אלו לא נשאו פרי. אחד היתרונות במקרים אלו, הוא שהאם המיועדת כבר עברה תהליך של שאיבת ביציות והקפאתן. במקרה כזה, התהליך עשוי להתקצר ולהתייעל, שכן ייתכן שאף ישנם כבר עוברים מוקפאים, או לפחות ביצית זמינה לשימוש. 

כיצד מתבצעת ההפריה החוץ גופית, הלכה למעשה?

בשלב הראשון, יעבירו את הביציות של האם למעבדה ואלו יונחו על מצע הדגרה. לאחר מכן, תילקח דגימת הזרע של האב, אותה יעבירו תהליך שיקדם את סיכוייו של הזרע להפרות את הביצית, ואז, יפגישו בין הביצית לזרע בתוך נוזל ההדגרה לשם יצירת העובר.

בשלב זה, השלב האחרון, יוחדר העובר לגופה של האם הפונדקאית, באמצעות צינורית, דרכה יוזרקו העוברים לחלל הרחם. בתקופה שלאחר מכן, מומלץ שהאם הנושאת תרבה במנוחה בשכיבה ותימנע מפעילות מאומצת.

כיצד להיערך כלכלית להוצאות שההליך כרוך בהן?

עלות פונדקאות איננה עניין של מה בכך, וכפי שההליך הזה הוא מורכב, מאתגר ורב שלוחות שצריכות לפעול כדי להביא להצלחתו, הוא גם עולה בהתאם.המרכיב היקר ביותר בהליך הזה, הוא כמובן שכרה של האם הפונדקאית, שצריכה לקבל תגמול גם על המאמץ, הקשיים, הכאבים והסיכונים הפיזיים הכרוכים בהריון ולידה, וגם על המשאבים הרגשיים שהתהליך הייחודי הזה עלול לגבות ממנה. אין זה עניין שבשגרה, לשאת במשך תשעת חודשי הריון את העובר של הורים אחרים, ובסופו של דבר, מיד לאחר הלידה, למסור להם אותו. כמובן שהעניין חייב להיערך בהסכמה (בכך עוסקים גם לא מעט סעיפים בהסכם ששני הצדדים חתומים עליו), אך עדיין מדובר באתגר לא קטן, ועל האם הנושאת להיות מתוגמלת בהתאם. כמו כן, ברוב המקרים תצטרכו גם לשלם לאם הפונדקאית שכר שיהווה תחליף להכנסה החודשית הרגילה שלה, מה שיאפשר לה להתגייס לתהליך ולהתרכז רק בו. עוד הוצאות שיתווספו לעלות הסופית, הן כל הפרוצדורות הרפואיות הנחוצות להצלחת התהליך, לרבות בדיקות מקדימות, טיפולי פריון, מעקבי הריון, תרופות ותוספי תזונה ועוד. בנוסף, במסגרת הליך הפונדקאות, תזדקקו לא פעם לשירותיהם של עורכי דין מהתחום ועוד אנשי מקצוע ספציפיים, בלעדיהם התהליך עלול לעלות על שרטון, או במקרה הטוב – להתעכב.

כמו כן, פרוצדורות כמו תרומת ביצית, עלולות לייקר את ההליך באופן משמעותי למדי, וחשוב לקחת גם אותן בחשבון, במקרה שהדבר רלוונטי לגביכם. 

חשוב להעריך מראש, ולפחות בהערכה גסה, מהו הסכום הנדרש לכם על מנת לממן את ההליך הזה, ולהבין כיצד אתם הולכים לעשות זאת. בין שמדובר בהלוואה, בעזרה מהמשפחה, בפרעון של תוכנית חיסכון או קרן כלשהי, חשוב לדעת שמדובר בהוצאה בסדר גודל של 200-300 אלף שקלים, ולהתכונן בהתאם. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...