מעוניינת להיות פונדקאית? כל מה שעליך לדעת

בשנים האחרונות נפתחת הדרך לפני עוד אנשים המשתמשים בשירותי אם פונדקאית, ועוד נשים מגלות עניין בהליך זה כפונדקאיות. אם פעם הפונדקאית הישראלית הייתה נדירה למציאה בגלל האווירה הישראלית שאינה מעודדת זאת, היום השתנו הזמנים ויש יותר הבנה להליך כולו. הפיקוח המוקפד על ההליך מצד משרד הבריאות והליווי הצמוד של משפטנים ואנשי מקצוע מבטיחים הליך פשוט יותר וקל לביצוע. נשים שמעוניינות להיות פונדקאיות עושות זאת היום לא רק בשביל כסף אלא בגלל תחושת השליחות ולכן אפיק זה הופך להיות יותר מקובל ופופולרי. להלן כל מה שנחוץ לדעת על התקבלות למסלול זה ועל הקריטריונים שיש לעמוד בהם.

מיהי פונדקאית לפי חוק?

אם פונדקאית היא אם נושאת הריון עבור ההורים שלהם הילד נולד, והיא נבחרת בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. מכיוון שפונדקאות היא הליך מורכב שמעורבים בו ארבעה אנשים – הפונדקאית, היילוד וההורים המיועדים – נעשה כל מאמץ להבטיח שהזכויות של אף אחד מהם לא ייפגע ושלא ייפול פגם בהליך הבחירה של ההורים או הפונדקאית עצמה. כך שאי אפשר לוותר על תנאי הסף שעליה לעמוד בהם לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים ולפי נוהלי הוועדה לאישור הסכמים אלה. חשוב לדעת את ההיבט המשפטי הזה משום שגם אם ייכתב הסכם בין האם הפונדקאית לבין הורים מיועדים הוא לא יאושר בוועדה והיא לא תוכל לשמש בתפקיד זה. זהו הפיקוח הנוקשה שמבטיח שגם האם הפונדקאית, גם היילוד וגם ההורים לא ייפגעו כתוצאה מאי עמידה בנהלים אלה שנועדו לשמור עליהם.

כיצד נעשית פונדקאות בישראל?

הסדרת הפונדקאות בישראל החלה רק בשנות ה-90 ובעקבות זאת נקבעו המגבלות ליישומה. שני הצדדים צריכים להיות כשירים לכך פיזית ונפשית, כאשר הזוג אמור גם לעבור בדיקה פסיכולוגית ולקבל ייעוץ. בישראל האם הפונדקאית צריכה להיות לא נשואה בדרך כלל ורק במקרים יוצאי דופן יינתן אישור לאם נשואה להיות פונדקאית, אם לא נמצאה פונדקאית אחרת מתאימה להם. זה נובע מחשש ממזרות כמובן. הפונדקאות תהיה אך ורק לזוג תושבי ישראל ועל ידי פונדקאית תושבת ישראל.

מה בנוגע להורים המיועדים?

ההורים חייבים להיות זוג נשוי ומותר לשלם לפונדקאית סכומים שמיועדים לפצות אותה על אובדן השתכרות ולכסות את ההוצאות שלה. הפונדקאות חייבת להיות עם אישה שמודעת למעשיה ולהשלכות ההריון שבסופו נמסר התינוק להורים המיועדים, ולכן ההסכם נעשה כחוק כדי למנוע מקרים של הפרת ההסדר וכדי להבטיח שכל הצדדים מודעים לחלקם. זוהי גם הסיבה שלפונדקאות נדרשות נשים שיכולות לעמוד במעמסה הנפשית ולא רק הגופנית, ולהיות מודעות היטב לכך שהתינוק שהן נושאות יועבר להורים לאחר הלידה מבלי להיפגע מכך נפשית.

מהם התנאים שהאם הנושאת חייבת לעמוד בהם?

  • אישה בגירה מעל גיל 18 ותושבת ישראל. היום מקובל לבחור נשים בין הגילים 22-38 בזמן הגשת המסמכים לוועדה.
  • ההסכם לנשיאת עוברים נעשה מרצונה החופשי ללא הפעלת לחץ פסול עליה וללא כפייה מצד כל אדם אחר – לא ההורים המיועדים, לא בני משפחה ולא מתווכים למיניהם.
  • מצבה הבריאותי טוב ולא תהיה סכנה לפגיעה בה או בילד שהיא נושאת כתוצאה מההריון.
  • הפונדקאית אינה נשואה והיא אינה קרובת משפחה של אחד ההורים המיועדים.
  • האם הנושאת כשירה לכך נפשית וגופנית על פי חוות דעת מקצועיות של רופאים ופסיכולוגים.
  • ההליך לא יפגע בזכויות אחד הצדדים או בשלומם ובבריאותם.
  • אם עברה לידות הן היו תקינות ועברה לפחות שנה מאז הלידה האחרונה.
  • היא יהודייה.
  • היא כבר הרתה וילדה לפחות פעם אחת.
  • אין לה רישום פלילי.
  • עברה לא יותר משני הליכי הריון פונדקאי.

מתי לא תאושר מועמדת לפונדקאות?

ההגבלות על אם נושאת הן בעיקר בריאותיות וקשורות למספר הפעמים שילדה ועל מהלך ההריונות והלידות שלה. לא תורשה להיות פונדקאית אם שילדה כבר יותר משלוש פעמים, שתי לידות באמצעות ניתוחים קיסריים, הלידה האחרונה הייתה מוקדמת או שהיילוד נולד במשקל נמוך, עברה הריון חוץ רחמי בעבר, עברה הפלה יזומה, עברה ניתוחים שעלולים להשליך באופן שלילי על מהלך ההריון, סבלה מסוכרת הריונית בהריון האחרון, סובלת מיתר לחץ דם, בעלת עודף משקל ניכר, סבלה מרעלת הריון בעבר, סובלת ממחלות שונות ובהן מחלות מין, משתמשת באלכוהול ובסמים או יש לה מחלה פסיכיאטרית או שהיא עוברת טיפול כזה.

התמודדות עם ההשלכות של הבחירה

פונדקאות היא הפתרון שמביא יחד לעולם לזוגות שלא יכלו לעשות זאת אחרת. מדובר במעשה מרגש וטעון מאוד לשני הצדדים. כל אישה שבוחרת להיות פונדקאית יודעת בדיוק במה כרוך ההליך מבחינה טכנית, אולם עד שלא עוברים זאת ממש לא מבינים לאיזה עומק של מעורבות יכולים להגיע. הדרישה מאם פונדקאית לשמור על עצמה ועל היילוד ולהקדיש את ההריון כולו לזוג אחר היא מובנת מאליה אבל אינה דרישה פשוטה. יש מעורבות גדולה של זוג ההורים המיועדים באורח חייה עד הלידה ולא כל אישה תוכל לשאת התערבות כזאת, גם אם ברור לה שהיא חייבת לשמור על בריאותה בכל מקרה. זה דורש גם כוחות נפשיים ויכולת לשמור על נתק מסוים כדי לעבור בשלום את הלידה והניתוק מהיילוד שנמסר אחר כך להורים. כך שמדובר בתהליך מאוד רגיש ולכן ברור למה רק מי שבאמת נכנסת אליו מתוך תחושת שליחו ולא רק בגלל תשלום כלשהו יכולה לעבור זאת בשלום ובצורה שקולה. כך שכל מי שמעוניינת להיות פונדקאית והיא עומדת בקריטריונים הבריאותיים נכנסת לכך מראש בידיעה שמדובר במעשה אלטרואיסטי מאוד.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...