מה הם התנאים שיש לעמוד בהם במסגרת הסכם פונדקאות?

אין זה מפתיע שפרוצדורה כה מורכבת, רגישה, ייחודית ומסובכת, כמו הליך הפונדקאות, תהיה חייבת בבירוקרטיה קפדנית ובבמיוחד בהסכם מסודר, ובו אישורי כל הגורמים הרלוונטיים, והתחייבות כל הצדדים לעמוד בתנאים מסוימים שהוגדרו מראש.

הבאת ילד לעולם, בכל דרך אשר תתרחש, היא לכשעצמה עניין גדול הכרוך בהיבטים רבים וחשובים, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בדרך יוצאת דופן כמו בפונדקאות, כאשר אישה אחרת נושאת את העובר שלכם ברחמה, יולדת אותו ומוסרת לכם אותו מיד לאחר מכן. 

כל הצדדים חייבים להיות כשירים, ערוכים ומתאימים לעבור את ההליך הזה, והסכם פונדקאות נולד כדי להבטיח ולאשר זאת באופן רשמי.

השלבים הראשונים של הליך הפונדקאות בישראל

בשלב הראשון והקריטי ביותר בהליך הפונדקאות, חייב להיערך הסכם כתוב, בין ההורים המיועדים לאם הנושאת, ובו שני הצדדים מתחייבים כי הם עומדים בתנאים שהוגדרו ב”חוק הסכמים לנשיאת עוברים”, וכן מאשרים כי הם מבינים את המשמעויות השונות של ההליך, ואת השלבים החשובים והקריטיים, לרבות הצעד בו האם הנושאת מוסרת את התינוק להורים המיועדים. ההסכם החתום מועבר לאישור הוועדה המיוחדת שגיבש משרד הבריאות לטיפול בנושאים אלו, המכונה “ועדת האישורים”.  

על מה למעשה, חותמת האם הפונדקאית?

ישראל נחשבת לאחת המדינות בהן קשה יותר לאתר אם פונדקאית, ביחס למדינות שונות כמו לדוגמא גיאורגיה ואוקראינה. הסיבות לכך הן שהיצע הנשים המוכנות לתפקד כאמהות פונדקאיות בארץ הוא דל יותר, ולכן, בדרך כלל נדרש מחקר מעמיק וחיפוש ממושך אחר האישה שתישא ברחמה את ילדכם. כמו כן, התנאים שהוגדרו בחוק הסכמים לנשיאת עוברים, לגבי האם הנושאת, הם מחמירים למדי, מה שהופך את איתור האם הפונדקאית למאתגר אפילו יותר.

במסגרת הסכם הפונדקאות, האם הנושאת צריכה להוכיח ולהתחייב כי היא עומדת בתנאים שונים, ביניהם: היא תושבת ישראל שאינה נשואה, היא בין הגילאים 22 ל-38, היא הרתה וילדה תינוק בריא לפחות פעם אחת, אך לא יותר מארבע פעמים, היא משתייכת לאותה דת של האם המיועדת ועוד.

כמו כן, עליה להוכיח באמצעות תוצאות בדיקות שעברה, שהליך הפונדקאות אינו כרוך בסיכון בריאותי עבורה, לא בפן הפיזי ולא בפן הנפשי.

באופן עקרוני, במידה והאישה לא עומדת בתנאים שהוגדרו, לא תוכלו לקבל אישור על ההסכם שביניכם, ההורים המיועדים, לבינה, ולא תוכלו להתחיל בתהליך המיוחל. עם זאת, תשמחו לשמוע שבשנים האחרונות מסתמנת מגמה של הקלה בדרישות ובתנאי הסף מצד ועדת האישורים, זאת מתוך ההבנה שכאמור, קשה מאוד למצוא אם פונדקאית בישראל, וכן יש רצון לאפשר לכמה שיותר זוגות שאינם מצליחים או יכולים להרות, להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה ובית בישראל.

על מה אתם, ההורים המיועדים, חותמים בהסכם?

לא רק האם הנושאת, אלא שגם על ההורים המיועדים לעמוד במספר תנאים נוקשים למדי, ואף להציג אישורים מקצועיים לכך. אלו הם הקריטריונים העיקריים שעליכם לעמוד בהם, על מנת שתוכלו להיקשר בהסכם עם האם הנושאת:

  • הקריטריון הראשון והחשוב ביותר, שלמרבה השמחה עומד להשתנות ולהתרחב בחודשים הקרובים גם לבני זוג מאותו המין, הוא שאתם בני זוג, איש ואישה, או אישה לבדה, ללא בן זוג.

  • אין לכם יותר משני ילדים.
    – הנכם בגירים, אך גיל האישה אינו גבוה מ-53 במועד החתימה על ההסכם.
    – עליכם להתחייב כי הזרע שיישמש להפריה הוא של האב המיועד.

  • עליכם לחתום על כך שאין באפשרותכם להיכנס להריון בדרך אחרת ו/או שהריון עלול לסכן את בריאותה של האם המיועדת באופן משמעותי, וכן להציד הוכחה רפואית מקצועית להצהרה זו. 
  • כמו כן, תצטרכו להתחייב על כך שאין חשש שהליך הפונדקאות עלול לסכן את בריאותכם הנפשית או בבריאותו של הרך הנולד, ועוד.

מה יכולים לעשות זוגות אשר אינם עומדים בתנאים?

כאמור, הליך הפונדקאות בישראל הוא מורכב וקשה יותר להשגה, מאשר במדינות אחרות כמו אוקראינה או גאורגיה, ובמיוחד בשל הקושי לאתר אם פונדקאית בארץ. לא די בכך שהיצע הנשים המוכנות להתגייס לתהליך הוא דל, גם התנאים המחמירים שיש לעמוד בהם על מנת לזכות באישור להתחיל בתהליך.

עד לאחרונה, גם התנאים לגבי מי שיכולים להיות ההורים המיועדים היו מחמירים מאוד, אך בחודש שעבר נרשם צעד היסטורי בנושא זה, ובג”צ אישר כי החל מבעוד חצי שנה, גם זוגות גייז וגברים יחידים, יוכלו להביא ילדים לעולם באמצעות הליכי פונדקאות שיתבצעו בישראל.

אלו הן אכן בשורות משמחות, אך חשוב לדעת שעדיין איתור האם הפונדקאית הוא תהליך ממושך בהרבה, ביחס למדינות אחרות, ועלול להתארך עד לכדי קרוב לשנה. שימו לב שמדובר רק במציאת האם הנושאת, עוד בטרם הגענו לשלב ההפרייה החוץ גופית וההריון, שגם הוא אורך במשך תשעה חודשים. במילים אחרות, זוגות שעומדים לבצע בישראל הליך פונדקאות, צריכים להתכונן לפרק זמן לא מבוטל של המתנה עד לרגע בו יהפכו להורים.

כדאי לדעת שבמדינות כמו קולומביה וארה”ב, שגם בהן זוגות חד מיניים מורשים כבר כעת לבצע הליכי פונדקאות, שלב איתור האם הפונדקאית הוא קצר באופן משמעותי, ויכול להסתכם בחודשים ספורים ואף בפחות. גם במדינות כמו גיאורגיה ואוקראינה ישנו היצע רחב של נשים המוכנות לשמש כאמהות פונדקאיות, ולכן תוכלו לזרז את התהליך הזה באופן דרמטי. לכן, גם בעידן בו יותר ויותר זוגות ויחידים מורשים לבצע הליכי פונדקאות בארץ, כדאי לראות את התמונה המלאה, להבין מה חשוב לכם והיכן אתם יכולים להתגמש, ולבחור את היעד המתאים לכם ביותר לביצוע התהליך. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...