מה הם הקריטריונים שיש לעמוד בהם כדי להיות אם פונדקאית בישראל?

ועדת אישורים מיוחדת שהקצה משרד הבריאות, הגדירה תנאים שונים שאישה צריכה לעמוד בהם על מנת לשמש כאם פונדקאית. מהם הקריטריונים הללו, ומהו הקושי המרכזי הכרוך באיתור אם פונדקאית בארץ? 

בחודש האחרון התרחש מהלך היסטורי, כאשר בג”ץ פסק כי החל מבעוד חצי שנה, גם זוגות חד מיניים יוכלו לבצע הליכי פונדקאות בארץ, וכי תם עידן ארוך, מתסכל ומעציב של אפליה ואי מתן זכויות לאוכלוסיה גדולה וגדלה של אזרחים.

השילוב של השלכות מגיפת הקורונה על האפשרות לטוס בחופשיות ממדינה למדינה, יחד עם הבשורה הגדולה שהתקבלה לגבי פונדקאות בישראל, הופכות יחד את נושא הפונדקאות בארץ לרלוונטי מתמיד, כאשר הביקוש לבצע כאן בבית את ההליך, רק עולה ועולה.

כמובן שהאפשרויות הנפתחות בפני כולם הן מבורכות, אך עם זאת, חשוב להכיר גם את הצדדים המאתגרים יותר הכרוכים בביצוע ההליך בישראל, ובמיוחד את סוגיית איתור האם הפונדקאית, שהיא מורכבת יותר בארץ.

היצע נמוך וחוקים נוקשים: הקושי באיתור אם פונדקאית בישראל

נפתח בכך שלפני שמקבלים החלטה – היכן לבצע את הליך הפונדקאות, חשוב מאוד לבדוק כמה פרמטרים עיקריים ביניכם לבין עצמכם. אחד הוא – מהו התקציב העומד לרשותכם לביצוע התהליך, והשני הוא – כמה זמן אתם יכולים להקצות לעצמכם למשך התהליך.

כמובן שישנם הבדלים משמעותיים בין העלויות של ההליכים במדינות שונות בהן הם מתבצעים, אך גורם חשוב נוסף, שלא תמיד מודעים אליו בשלבים ההתחלתיים, הוא משך התהליך. אחד הדברים המשפיעים ביותר על אורך ההליך, כלומר מהרגע שהשגתם את האישור לצאת לדרך והתחלתם לחפש אם פונדקאית מתאימה, ועד למעמד הלידה הנכספת, הוא איתור האם הפונדקאית. 

בישראל, השלב הזה מתארך באופן יחסי, יותר מאשר במדינות כמו אוקראינה, גאורגיה, קולומביה או ארה”ב, מאחר והיצע הנשים הישראליות המוכנות לשמש כפונדקאיות – הוא נמוך. כתוצאה מכך, החיפוש אחר האישה שתישא את עוברכם ברחמה, עלול להתארך עד לכדי חודשים ארוכים, וזה עוד לפני שבוצעה ההפרייה והחל ההריון, שגם הוא כידוע – אורך תשעה חודשים. במידה ואתם עומדים לבצע הליך פונדקאות בארץ, יש לקחת בחשבון את פרק הזמן הזה, ולבדוק האם אתם מסוגלים לעמוד בו. יש לא מעט זוגות המגיעים להליך הפונדקאות “עם הלשון בחוץ”, לאחר שעברו אינספור טיפולי פוריות שלא נשאו פרי, חלקם לא צעירים, או במקרים מסוימים, לא נמצאים בקו הבריאות, ולכן חשוב להם למהר עם ההליך הזה ולהגיע בהקדם האפשרי לרגע בו הם הופכים להורים.

גורם נוסף המקשה ומעכב את התחלת התהליך בישראל, הוא הבירוקרטיה הנוקשה בתחום הפונדקאות. על מנת לקבל את האישורים הדרושים כדי לצאת לדרך ולהתחיל בתהליך, יש לקבל אישורים שונים מוועדה מיוחדת שהקצה משרד הבריאות, ספציפית עבור תחום הפונדקאות. על הוועדה הזו לאשר מצד אחד את הכשירות שלכם, ההורים המיועדים, להפוך להורים באמצעות הליך פונדקאות (על מורכבויותיו הרגשיות, הכלכליות והלוגיסטיות), ומהצד השני – את כשירותה של האישה שאיתרתם, לשמש כפונדקאית, במיוחד מבחינות בריאותיות שונות, הן נפשיות והן פיזיות.\

מהם התנאים שאישה צריכה לעמוד בהם על מנת לשמש כפונדקאית בישראל?

הוועדה שעוסקת בהליכי פונדקאות, מטעם משרד הבריאות, הגדירה קריטריונים מסוימים ונוקשים, לפיהם נקבע אילו נשים מסוגלות ומורשות לשמש כאמהות פונדקאיות. תשמחו לשמוע שעל אף שעדיין ישנם תנאים מוגדרים, הוועדה הקלה והגמישה מעט את הקריטריונים הללו בשנים האחרונות, זאתם במטרה להרחיב את מאגר הפונדקאיות בישראל, ובכך להקל על זוגות המעוניינים בכך, לאתר אם פונדקאית.

בשלב הראשון, המועמדת שאיתרתם תידרש לעבור סדרת בדיקות שיוכיחו כי כשירה, הן בגופה והן בנפשה, לעבור את התהליך המורכב והמאתגר שהפונדקאות כרוכה בו, לרבות נשיאת עובר של אנשים אחרים ברחמה, ולבסוף מסירתו להורים. 

עוד בודקים בשלב זה, באמצעות בדיקות פסיכ-סוציולוגיות, שהיא מבינה לעומק את משמעות ההליך והשלכותיו, וכי אורח חייה מאפשר זאת. 

הקריטריונים ה”יבשים” שהאם הפונדקאית צריכה לעמוד בהם:

  • אישה בגילאים שבין 22-38
  • מצב בריאותי תקין – הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית 
  • אישה שעברה לפחות הריון תקין אחד
  • אישה שלא עברה יותר משני ניתוחים קיסריים
  • אישה המתגייסת לתהליך מרצונה החופשי בלבד

באילו ארצות קל יותר לאתר אם פונדקאית? 

בשנים האחרונות, מדינות כמו גיאורגיה, אוקראינה, קולומביה שבדרום אמריקה ומדינות שונות בארה”ב ובקנדה, הפכו להיות פופולריות בקרב זוגות ישראלים המעוניינים לבצע הליך פונדקאות מחוץ לישראל, או כאלה שלא הורשו לבצע בארץ את התהליך, בכפוף לחוקים, שכאמור עומדים להשתנות לטובה. 

אחד היתרונות המשמעותיים בבחירת אחת המדינות הנ”ל לשם ביצוע הליך פונדקאות, טמון בכך שבארצות אלו כמעט באופן גורף, מאגרי הנשים המוכנות לשמש כאמהות פונדקאיות הם גדולים בהרבה, כך שמשך הזמן הדרוש לאיתור האם הפונדקאית עשוי להתקצר מאוד. 

נתון שעשוי להרגיע אתכם, הוא שבאוקראינה ובגיאורגיה, הקריטריונים שנשים הרוצות לשמש כאמהות פונדקאיות צריכות לעמוד בהם, הם זהים לאלו שהגדיר משרד הבריאות בישראל, ועל כך התהליכים המתבצעים במדינות אלו מוכרים ומאושרים בישראל.

היבט חשוב נוסף, הוא שעלות ההליך כולו, מושפעת מאוד משכרה של האם הפונדקאית, כלומר, התשלום לאם הפונדקאית הוא המרכיב העיקרי בעלות הכוללת של הליך הפונדקאות, שכידוע, כרוכה בהוצאה כלכלית משמעותית.
שכרה של האם הפונדקאית מושפע באופן ניכר מיוקר המחייה ומגובה השכר המקובל במדינה בה היא חיה ובה מתבצע התהליך, ולכן, במדינת ישראל ההליך עלול להיות יקר יותר מאשר במדינות כמו קולומביה, אוקראינה או גיאורגיה, ואילו במדינות כמו ארה”ב וקנדה, המחירים עשויים להיות גבוהים יותר מאשר בישראל. בנוסף, במידה ומבצעים את ההליך בחו”ל, יש לקחת בחשבון את עלות הטיסות. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...