כל מה שכדאי לדעת על הליך פונדקאות בארץ

הליך פונדקאות עשוי להיות מורכב עבור כל אדם שנזקק לשירותי פונדקאות לשם הולדת ילדים. זוגות ויחידים רבים אשר מעוניינים בהליך פונדקאות, בוחרים לעשות זאת בארץ, במקום הבטוח והמוכר עם שירותי הרפואה הישראלים. אך החוק בישראל אינו מאפשר לכל אדם המעוניין בכך לעבור הליך פונדקאות ומתנה את ביצוע התהליך במספר תנאים.

מי יכול לעבור הליך פונדקאות בארץ? מה התהליך כולל וכיצד ניתן לעבור אותו באופן הטוב והפשוט ביותר? לשם כך הכנו עבורכם את המדריך הבא.

מהו הליך פונדקאות?

פונדקאות היא הסדר שבו אישה מתעברת, נושאת ברחמה עובר ויולדת תינוק עבור אישה או גבר יחידים או זוג שהופכים להורים החוקיים של היילוד ומגדלים אותו. פונדקאות מאפשרת לזוגות הטרוסקסואלים שאינם יכולים ללדת ולגברים הומוסקסואלים להביא לעולם ילדים משלהם.

בישראל החוק מאפשר רק ביצע של פונדקאות הריון – הליך בו הפונדקאית נושאת עובר שאינו קשור אליה גנטית ושהביצית שייכת לאישה אחרת (האם המיועדת או תורמת). פונדקאית הריון מנתקת את קשריה החוקיים לילוד ואינה נחשבת לאם החוקית, וההורים המיועדים הופכים לאפוטרופסים החוקיים היחידים של הילד.

הליך פונדקאות בארץ מוסדר בקפדנות ומאפשר רק לזוגות הטרוסקסואלים (גבר ואישה) שאינם יכולים להרות וללדת, להשתמש באם פונדקאית בישראל.

פונדקאיות חייבות להיות נשים לא נשואות, כלומר רווקות, אלמנות או גרושות, שכבר יש להן ילד משלהן. ניתן ליצור את העובר דרך הביצית של האם המיועדת וזרע האב המיועד באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF).

אם הביציות של האם המיועדת אינן קיימות או תקינות, ניתן ליצור עובר מביצית שנתרמה וזרע של האב המיועד. לאחר מכן העובר מועבר לרחמה של הפונדקאית להריון ועד לידת התינוק.

הפונדקאית לא יכולה להיות קשורה ביולוגית לאף אחד מההורים המיועדים. ההורים המיועדים והאם הפונדקאית חייבים כולם לחלוק את אותה דת כדי שמעמדו הדתי של הילד יהיה ברור. האם צריכה להוכיח שהיא לא יכולה לשאת הריון מבחינה פיזית או שהריון יפגע באופן משמעותי בבריאותה. פונדקאות אינה חוקית בישראל משיקולי נוחות או קריירה.

מהו חוק הסכמים לנשיאת עוברים?

חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד)התשנ”ו-1996 עוסק בהסכם בין ההורים המיועדים לבין האם הפונדקאית. במסגרת החוק הפונדקאית מסכימה לשאת הריון באמצעות השתלת ביצית מופרית בזרע האב המיועד עבור ההורים המיועדים, וכן ללדת את היילוד ולמסור אותו לאחר הלידה להורים המיועדים.

הכירו את תיקון מספר 2 לחוק הסכמים להעברת עוברים

בשנת 2018 נכנס לתוקף תיקון מספר 2 לחוק ההסכמים לנשיאת עוברים. התיקון לחוק כולל מספר תוספות ושינויים עיקריים בחוק:

התיקון לחוק מאפשר גם לאימהות חד הוריות להיעזר באישה פונדקאית כל עוד נעשה שימוש בביציות שלה בלבד ולא של תורמת. שינוי משמעותי נוסף בחוק הוא האפשרות לעבור עד שישה ניסיונות הפריה בתהליך הפונדקאות.

בנוסף, אישה יכולה לשמש כפונדקאית בתנאי שעברה לא יותר מארבע לידות. כמו כן, אישה יכולה לעבור שלושה הליכי פונדקאות, אולם לא יותר משתי לידות של פונדקאות. 

מהי הוועדה לאישור הסכמי העברת עוברים (פונדקאות)?

הסכם הפונדקאות מובא לאישור בפני הוועדה לאישור הסכמי העברת עוברים הבוחנת את כושרם הגופני והנפשי של כל המעורבים בהליך.

הוועדה בוחנת את המסמכים שהוגשו, מקשיבה לשני הצדדים של ההסכמים כנדרש ומוסמכת, לפי שיקול דעתה, לדרוש כל חומר נוסף משני הצדדים ולשמוע גורם אחר באם יש צורך בכך. הוועדה מאשרת ביצוע הליך פונדקאות לאחר שהביאה בחשבון את מכלול הנתונים הנובעים מההערכה והמסמכים שהובאו בפניה ובהתאם לקיום כל תנאי החוק.

ממה מורכב האישור של הוועדה?

אלו התנאים הנדרשים לשם קבלת אישור לביצוע תהליך פונדקאות:

  • בחינת עמידה בתנאי סף
  • בחינת המסמכים
  • דיון ראשוני בוועדה
  • ראיונות אישיים
  • קבלת ההחלטה על ידי הדירקטוריון
  • הערות הסכמים באם יידרשו
  • חתימה על ההסכם

 מהו מערך הוועדה?

הוועדה לאישור הסכמי העברת עוברים מנוהלת על ידי שר הבריאות ופועלת מכוח חוק ההסכמים מאז כניסת החוק לתוקף.

מערך הוועדה כולל:

  • שני רופאים מומחים בתחומי יילוד וגינקולוגיה
  • רופא מומחה ברפואה פנימית
  • פסיכולוג קליני
  • עובדת סוציאלית
  • איש דת, כדת הצדדים להסכם
  • נציג ציבור משפטן

אילו שירותים מספקת סוכנות פונדקאות ומדוע כדאי להיעזר בסוכנות לאורך כל תהליך הפונדקאות?

אחד הדברים החשובים ביותר שסוכנות פונדקאות עושה כדי לעזור להורים המיועדים ולפונדקאית המיועדת הוא לנהל עבורם את כל תיק הפונדקאות שלהם. המשמעות היא תיאום בין כל שאר אנשי המקצוע המעורבים בתהליך הפונדקאות כגון מרפאות, שירות פסיכולוגי עורכי דין ועוד. בנוסף הסוכנות יוצרת תיווך ותקשורת מיטבית בין ההורים המיועדים לפונדקאית.

פונדקאות היא תהליך מסובך וממושך, אבל סוכנות פונדקאות מסייעת באופן משמעותי להפוך אותו לפשוט ומסודר יותר על ידי צוות מומחים בתחום, פירוק התהליך ומתן סיוע וליווי צמוד להורים המיועדים ולפונדקאית בכל שלב של הדרך.

השירותים של כל סוכנות פונדקאות שונים, אבל הנה כמה שירותים שתוכלו לצפות להם בסוכנות המובילה “סורמום”:

  • שירותי התאמה למציאת פונדקאית או הורה מיועד
  • שירותי מיון כדי לוודא שכל צד מוכן נפשית, פיזית ורגשית לתהליך הפונדקאות
  • קבלת תרומה של ביציות בארץ או בעולם בהתאם להעדפותיהם של ההורים המיועדים
  • תיאום מידע ושירותים בין מרפאות ועורכי דין מומחים לפונדקאות כדי לוודא שכל שלב הושלם כראוי
  • שירותי ייעוץ ומתן תמיכה נפשית לאורך כל התהליך עבור הפונדקאית
  • סיוע בהסדרת המעמד החוקי של ההורים והיילוד לאחר הלידה
  • ועוד

חשוב לדון בפירוט בשירותים המוצעים לכם בסוכנויות השונות כדי לוודא שהצרכים שלכם זוכים למענה מלא ואיכותי ושאתם מרגישים בנוח עם רמת השירותים המוצעים לכם.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...