סוכנות פונדקאות – מה זה אומר?

הליך פונדקאות עשוי להוות מוצא אחרון לזוגות וליחידים אשר אינם ברי יכולת להביא ילד לעולם כדרך הטבע, וזאת תוך בחירה בין מספר מסלולים בארץ ובחו”ל. מדובר בהליך מורכב הן משפטית והן רפואית, אשר לעתים משלב פרוצדורות רפואיות נוספות דוגמת תרומת זרע ו/או תרומת ביצית. החוק בישראל מביא בחשבון את טובת הצדדים כולם תוך ראיית הילד המיועד וצרכיו בראש ובראשונה, וזאת לצד התייחסות לשאלה הדתית המלווה את ההליך, מעמד הילד ומעמד ההורים.

על מנת לצאת להליך פונדקאות מומלץ להורים המיועדים להיעזר באנשי מקצוע מנוסים, כאשר סוכנויות לפונדקאות מציעות את שירותיהן תוך הבטחה לליווי מלא, ייעוץ משפטי, עבודה מול גורמים בירוקרטיים, משפטיים ורפואיים ותמיכה. סיוע זה חשוב במיוחד ותורם לקידום התהליך, לחיסכון בעלויות, להימנעות מעריכת חוזים פרוצים ובעייתיים ולקיצור זמני המתנה.

חשוב לומר כי אין חובה חוקית לפנות אל סוכנות פונדקאות ולהיות מלווה על ידה, אולם מורכבות התהליך, ריבוי השלבים, הידע והקשרים הנדרשים לייעול ולהצלחת ההליך, מביאים את מרבית ההורים המיועדים בתהליך פונדקאות לעשות כן.

במידה וההורים המיועדים יבחרו שלא לבצע את ההליך כולו באמצעות סוכנות פונדקאות יצטרכו לאתר בעצמם את האם הפונדקאית, לנהל ולבצע פרוצדורות רפואיות ולשכור את שירותיו של עורך דין מומחה בתחום לעריכת ההסכם מול האם הנושאת- הפונדקאית.

סוכנות פונדקאות מה זה אומר ואיך בוחרים?

סוכנות פונדקאות מקצועית ומנוסה תקדם בעבור לקוחותיה את כל שלבי ההליך, החל מבחינת הזכאות שלהם לאישור, איתור הפונדקאית המיועדת, הגשת הבקשה לרבות כל המסמכים הנדרשים לוועדה הממונית מטעם משרד הבריאות לאישור ההליך, ליווי במקרה של פונדקאות בחו”ל, עריכת הסכם משפטי באמצעות עורך דין ומתן מענה מלא מא’ ועד ת’ עד ללידה בפועל ורישום התינוק תחת הוריו כחוק.

בבחירה של סוכנות פונדקאות יש לתת את הדעת על מספר דגשים:

צוות הסוכנות- הצוות המקצועי של סוכנות פונדקאות יכלול צוות רפואי מתחומי המעבדה, הגניקולוגיה, אחיות, אמבריולוגיה, גנטיקה ואחרים. מלבד הליווי הרפואי המקצועי נדרש גם ליווי של אנשי חוק ומשפט וניהול בירוקרטי, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.  בבחירה של סוכנות פונדקאות חשוב לתת את הדעת על צוות הסוכנות, לשאול ולקבל מידע על הצוות המטפל ואנשי הקשר לכל התהליך, אופן ההתקשרות והזמינות.

טווח פעילות- פונדקאות יכולה להתבצע בישראל בעבור זוגות הטרוגניים תחת מגבלות מסוימות, בעוד שלזוגות חד מיניים ולהורים יחידניים שאינם בזוגיות אין מענה. לפני הכל על הסוכנות להנחות את הפונים בהתאם לנסיבות על האפשרויות העומדות בפניהם, כאשר במידה ונדרש לבצע את התהליך בחו”ל (או לחילופין שזו בחירת הזוג מסיבותיהן שלהם)  יש לבחון את היעדים בחו”ל המאפשרים פונדקאות בכלל ועל פי הצורך והמצב האישי בפרט ולקבל החלטה. חשוב מאוד לבחור בסוכנות בעלת ניסיון וקשרים במדינת היעד המדוברת.

המלצות- למרות הדיסקרטיות הקיימת סביב נושא הפונדקאות ישנם לא מעט זוגות הרואים בחשיפת סיפורם האישי ובייעוץ לזוגות במצב דומה שליחות. כדאי ונכון לבקש מהסוכנות עמה אתם מעוניינים להתקשר פרטים של מספר זוגות אשר עברו בעזרתם את התהליך ומוכנים להיחשף. התעניינו הן בקשיים ובאתגרים האובייקטיבים שלהם והן באלה הנוגעים להתנהלות הסוכנות.

הסכם ההתקשרות- לפני הסכם ההתקשרות אל מול האם הפונדקאית ישנו הסכם ההתקשרות בין ההורה/ההורים המיועדים לבין הסוכנות. יש לתת את הדעת על כל סעיפי ההסכם, להתייחס בו אל כל התרחישים האפשריים ולוודא כי ההסכם משרת אתכם. בין הנושאים המצריכים התייחסות: האם ניתן להחליף פונדקאית לאחר התקשרות במידה וניסיון אחד או יותר לא צלחו, מה יקרה במקרה של גילוי מום בעובר המצריך הפלה. מעבר לכך כמובן לוודא מה כולל ההסכם, מה מגדיר את תקופת ההתקשרות ומה הם תנאי התשלום לסוכנות ולפונדקאית.

שירותים רפואיים נלווים- הליך הפונדקאות הבסיסי מתבצע באמצעות הפריה חוץ גופית, מזרעו ומן הביצית של ההורים המיועדים. במקרים בהם אין מדובר בזוג הטרוגני או לחילופין במקרים של קושי רפואי המונע זאת, עשויים ההורים המיועדים להזדקק גם לתרומת ביצית או תרומת זרע. יש לוודא כי הסוכנות תומכת בתהליך הן רפואית והן פרוצדוראלית וכי ההליך המלא נחתם כחלק מן התהליך.

תביעות- הסכם עם סוכנות פונדקאות הוא הסכם ארוך טווח, יקר ומחייב. אל תחששו לבצע בדיקות רקע מקדימות: האם נרשמו תלונות כנגד הסוכנות? האם נתבעה בעבר על ידי לקוחותיה?

מיכשור רפואי והסכמים עם מוסדות רפואיים- חלק מן הסוכנויות יזמינו את ההורים המיועדים ובמקרה הצורך והניתן גם את הפונדקאית לבדיקות ואבחונים בקליניקות פרטיות של הסוכנות. יש לוודא כי מדובר במרפאות מורשות המנוהלות על מידי רופאים מומחים מוכרים ומחזיקות במכשור רפואי מתקדם. כמו כן יש לוודא מול הסוכנות מראש מי המוסדות הרפואיים ובתי החולים העובדים בהסדר עמה.

נקודות יציאה- יש לבחון האם ההסכם כולל נקודות יציאה, לפחות עד לשלב תחילת ההליך הרפואי ותהליכי ההפריה החוץ גופית אל מול אם פונדקאית מוסכמת בהסכם חתום, וזאת על מנת להבטיח כי במידה והסוכנות לא תמצא עבורכם פונדקאית מתאימה בזמן סביר תעמוד האפשרות לפניה וגיוס בדרכים נוספות.

תכניות מימון- תהליך פונדקאות הוא תהליך יקר ובהחלט אינו במחיר השווה לכל נפש. העלות אינה מכוסה על ידי קופות החולים או הביטוחים המשלימים וההורים המיועדים נדרשים לגייס סכומי עתק (הליך פונדקאות בסיסית בארץ נאמד במעל מאתיים אלף שקלים) בעבור הזכות להורות. חלק מן הסוכנויות מציעות מסלול מימון, מלא או חלקי, בתכניות תשלומים ארוכות טווח המסייעים להורים הכמהים לעמוד בהוצאה הכבדה.

יציאה לדרך כה מורכבת ומסועפת, בארץ או בחו”ל מחייבת ליווי ועזרה מקצועית. סוכנות פונדקאות היא הדרך הנכונה ביותר לצאת למסלול בדרך להחזקת תינוק ביולוגי, בריא ומשפחה מאושרת.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...