כיצד מתנהל התהליך של הפריה חוץ גופית?

מהם השלבים העיקריים בתהליך ההפריה החוץ גופית, ומהו תפקידו הקריטי של האמבריולוג בתהליך זה? על תחום המחקר שיש לו תרומה בלתי רגילה עבור אנשים חשוכי ילדים, אשר רוצים להקים משפחה 

בעידן הנוכחי, הפריה חוץ גופית (In Vitro Fertilization – IVF) היא כנראה טיפול הפוריות השגור ביותר, וגם המתקדם והמוצלח ביותר.

על מנת לסבר את האוזן, מדובר למעשה בתחליף מלאכותי למפגש בין ביצית לזרע, שבאופן טבעי מתקיים בחצוצרה בגופה של האישה. בתהליך ההפריה החוץ-גופית מפגישים ביניהם באופן יזום בתנאי מעבדה, ומפרים אותם זה עם זו. לאחר שההפריה הסתיימה בהצלחה, מחדירים את העובר אל רחמה של האישה, בזמן שנערכה הכנה של גופה לכך מבעוד מועד, באמצעות מתן הורמונים מתאימים, שיתמכו בתהליך. 

מדוע מלכתחילה פיתחו את שיטת ההפריה החוץ גופית?

טיפולי פוריות הם המענה המתאים ביותר במקרים בהם קיימת בעיה כלשהי עם החצוצרות או הרחם של האישה, כמו בעיות בביוץ והפרעות הקשורות בהורומונים מסוימים בגוף האישה, וגם במקרים בהם הבעיה היא דווקא בזרע של הגבר.

אילו נשים זכאיות למימון קופות החולים בטיפולי הפריה חוץ גופית?

במדינת ישראל, טיפולי הפריה חוץ גופית ממומנים על ידי קופות החולים במקרים הבאים: עבור בני זוג נטולי ילדים משלהם כזוג (מותר במקרה שיש עד שני ילדים מנישואים קודמים), עבור אישה יחידה המעוניינת להרות ולהפוך לאם חד הורית – במקרה כזה הביטוח של קופת החולים מכסה עלות הפריות חוץ גופיות עד לשני ילדים. הנשים אשר מורשות לעבור הפריה חוץ גופית צריכות להיות בין הגילאים 18 ל-45.  

מהו תפקידו של האמבריולוג בתהליך ההפריה החוץ גופית?

אמבריולוגיה היא שם כולל לכל התחום המדעי החוקר את התהליך שעובר העובר מרגע הפריית הביצית עם הזרע. במסגרת התחום, עוקבים אחר כל שלבי ההתפתחות של העובר מהרגע בו הביצית מופרית על ידי הזרע ועד השלב בו נולד התינוק. 

ככל שמרבים בהפריות חוץ גופיות, וככל שמתרבים המחקרים בנושא, תחום האמבריולוגיה הולך ומתקדם ומשתכלל. במסגרת תחום האמבריולוגיה בוחנים שני היבטים מרכזיים – האחד בוחן את ההשפעות החיצוניות אליהן העובר חשוף על אף שהוא נמצא ברחם. תחום מחקר זה מכונה אמבריולוגיה פונקציונלית”.

התחום השני שנחקר, מכונה אמבריולוגיה מורפולוגית, והוא מתמקד בתהליכים שעובר גופו של העובר, החל מרגע הפריית הביצית ועד לשלב התפתחותו המלאה. 

היכן נכנס לתמונה האמבריולוג בתהליך ההפריה החוץ גופית? ובכן, האמבריולוג הוא זה שמנהל את תהליך ההפריה החוץ גופית, הוא זה שמבצע אותו מפקח על כל שלב ושלב. הוא גם הדמות שמתקשרת לבני הזוג או לאישה את כל השלבים, את הממצאים ואת הסטטוס של התהליך בכל עת, וניתן כמובן להתייעץ איתו ולהיעזר בו. 

האמבריולוג למעשה פוגש את הביציות שנשאבו מגופה של האישה ואת תאי הזרע של הגבר במעבדה, וכאן מתחילה עבודה חשובה במיוחד, שמהותה לבדוק את איכות הביציות ותאי הזרע, ואת כשירותם להמשך תהליך ההפרייה. האמבריולוג מבצע ניקוי של הביציות וברירת האיכותיות ביותר, ומעביר תהליך דומה גם תאי הזרע, כאשר הוא מסיר מהם תאים לא פעילים. בתום פעולות אלו, האמבריולוג למעשה יפגיש בין הזרע לביצית, כאשר הוא יזריק רת תאי הזרע לתוך הביצית. 

ביום שלמחרת, הביצית המופרית נבדקת ואם רואים כי מדובר בעובר תקין, הוא מועבר לאינקובטור מיוחד למשך כמה ימים, במהלכם בודקים את התפתחותו. במידה והוא מתפתח באופן תקין, הוא יוחדר לרחמה של האישה. 

מדוע במסגרת הפריות חוץ גופיות לעתים נולדים תאומים או שלישיות?

כאשר מוחזרים עוברים לרחמה של האישה, בדרך כלל בוחרים יותר מעובר אחד, על מנת להגביר את הסיכוי שלפחות אחד מהם ישרוד והתהליך יסתיים בלידה מוצלחת. במקרים מסוימים, שניים או אפילו שלושה מהם שורדים את כל תהליך ההריון, ולכן נולים תאומים או שלישיות. 

דרך נוספת שכיחה למזער סיכונים בהליכי הפרייה חוץ גופית, היא לשאוב מראש כמות גדולה של ביציות מגוף האישה, ולהקפיא אותן. כך, במידה והניסיון הראשון לא צלח, ניתן להשתמש בהן להפרייה חוזרת ולהחדיר את העוברים הללו לרחמה של האישה. 

לולא התפתחות תחום האמבריולוגיה – לא היו מתאפשרים הליכי פונדקאות 

האמבריולוגיה, כאמור, היא תחום שהולך ומתפתח, ובלעדיו לא היה ניתן לפתח את ההפריות החוץ גופיות ולאפשר להן להתקיים בהצלחה. הודות לתחום המחקר הזה, אנשים רבים ברחבי העולם, שהיו נותרים חשוכי ילדים, מצליחים להרות ולגדל צאצאים בנחת. כמו כן, ההליך הזה מאפשר לנשים שאינן חיות בזוגיות, להפוך לאמהות יחידניות ולהקים משפחה. בעשורים האחרונים, נרשם תפקיד חשוב נוסף לטיפולי הפוריות ובמיוחד להליכי ההפריות החוץ גופיות – אלו מאפשרים לזוגות אשר אין באפשרותם להתעבר, לפנות להליכי פונדקאות ולהגשים את חלום המשפחה בעזרת אישה הנושאת את העובר הביולוגי שלהם ברחמה, ויולדת אותו עבורם. הליכי פונדקאות פותחים את האפשרות להביא ילדים לעולם עבור זוגות חד מיניים, נשים יחידות וגברים יחידים, וגם עבור נשים שגופן כבר מבוגר בכדי להרות וללדת. 

בקרוב גם זוגות חד מיניים וגברים יחידים יוכלו לבצע הליכי פונדקאות בישראל

בתחילת החודש שעבר (יולי 2021), התבשרנו בבשורה גדולה ומרגשת – החל מבעוד כחצי שנה, גם זוגות חד מיניים וגברים יחידים אשר ירצו להביא ילדים לעולם באמצעות הליכי פונדקאות, יוכלו לעשות זאת בישראל. מדובר בתקדים היסטורי, לא פחות. בהתחשב במערכת רפואת הפריון המתקדמת שבארץ, ובעוד שלל סיבות שהופכות את התהליך בארץ לנוח ופשוט יותר – זוהי בשורה חשובה. הסוף לאפליה והתחלה של שוויון זכויות מתקדם, נאור וראוי, הם חלק חשוב מהמשמעות של מהלך זה, שהולך להיכנס לחקיקה בישראל, ולהשפיע ככל הנראה גם על תחומים נוספים וחשובים. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...