חוק תרומת ביציות: למי חשוב להכיר את משמעותו?

קבלת תרומת ביצית היא עניין מורכב ורגיש, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתרומה לצורך פונדקאות. לא סתם, נחקק חוק מפורט המגדיר בדיוק את התנאים בהן חייבות לעמוד הן התורמת והן הנתרמת, ומעגן את זכויותיהן באופן ברור. הסיבות לחוק והמשמעות מאחוריו

לא מעט זוגות המגיעים לבצע הליך פונדקאות בישראל פונדקאות בישראל, נדרשים להשיג גם תרומת ביצית לצורך ההפרייה החוץ גופית, ולא רק לאתר אם פונדקאית. הסיבות לכך לרוב סובבות סביב חוסר היכולת של האם המיועדת לייצר ביציות תקינות, לעתים בשל מצב בריאותי לוקה ולעתים בשל גיל מבוגר. 

במקרים כאלו, יהיה צורך להשיג תרומת ביצית של אישה אחרת, שתשמש ברוב המקרים להפריה חוץ גופית עם הזרע של האב המיועד.

מדוע נחקק החוק לתרומת ביציות?

בשנת 2010 הוסדר בישראל חוק תרומת ביציות, שמטרתו לעשות סדר בכל התחום הרגיש הזה, שמטרתו העיקרית לאפשר לנשים שאין באפשרותן להתעבר או להוליד ילדים מהביציות שלהן, לעשות שימוש בתרומה, תוך שהן שומרות על הזכויות הבריאות, הן שלהן עצמן והן של התורמת. כמו כן, החוק נחקק גם כדי לעגן את הזכויות במקרים של שימוש בביציות לצורך מחקר.

מה אומר החוק לגבי התורמות?

עד לשנת 2010, בה נערכו שינויים בחוק, רק נשים שעברו טיפולי פוריות בעצמן, הורשו לתרום ביציות. לפי התיקון, הורחבו התנאים המאפשרים לנשים בישראל לתרום ביציות. כמו כן, החוק מתייחס גם להיבטים הכספיים של התהליך שאומנם מכונה “תרומה”, אך שכרו בצידו, וגם להיבטים ביורוקרטיים כמו שיוך חוקי של היילוד שנולד מתרומת ביצית, לאמו הנתרמת וגם לשימושים אחרים בתרומת ביציות, כגון מחקר. 

התנאים שנשים המעוניינות לתרום ביצית צריכות לעמוד בהם:

  • נשים בגילאי 21-35
  • נשים שתרמו ביצית עד פעמיים במהלך חייהן (אישה מורשית לתרום שלוש פעמים בך הכל)
  • הפרש הזמן המינימלי בין תרומה לתרומה צריך להיות שלושה חודשים.
  • על התורמת להיות רווקה (למעט מקרים חריגים שאושרו)
  • אסור לאישה התורמת להיות קרובת משפחה של מי מההורים המיועדים.
  • התורמת צריכה להוכיח באמצעות בדיקות רפואיות ונפשיות כי התרומה לא מסכנת את בריאותה בשום דרך.

מהם הקריטריונים שהאישה הנתרמת צריכה לעמוד בהם?

האישה הנתרמת צריכה להיות תושבת ישראל, בגיל שהוא מעל לגיל 18, כלומר אסור שתהיה קטינה, ועד גיל 54 – זאת מכיוון שהריון בגילאים כאלו הוא מסוכן (כשמדובר בתרומת ביצית לצורך התעברות של האם המיועדת בעצמה).

על הנתרמת להוכיח באמצעות דו”ח מרופא, שהיא אינה מסוגלת להתעבר מהביציות שבגופה, או שהיא סובלת מבעיה רפואית כלשהי, המצדיקה קבלת תרומת ביציות מאישה אחרת, לצורך הולדה.

על האישה הנתרמת להגיש בקשה רשמית ליחידת ה-IVF (הפריה חוץ גופית), בה היא מצהירה על רצונה לקבל תרומת ביצית.

כמו כן, על ההורים המיועדים להזין את פרטיהם במאגר המידע ומרשם הילודים.  בנוסף, לאחר קבלת אישור הוועדה הרלוונטית, יש לשלם אגרה של כ-10,000 שקלים . 

כאשר מדובר בתרומת ביצית לצורך פונדקאות, בני זוג בלבד יקבלו את האישור לתרומה (אם יחידנית לעומת זאת, לא תוכל להרות מתרומת ביצית בישראל), כאשר ייעשה שימוש בזרע של האב המיועד לצורך ההפרייה, ואילו חל איסור לעשות שימוש בביצית של האם הפונדקאית.

החוק נועד גם לוודא שהתרומה נעשית בהסכמה מלאה

תרומת ביציות היא עניין רגיש ומורכב, ובמיוחד יש לשים דגש על כך שהיא נעשית מתוך רצון חופשי ולא מסיבה אחרת. מסיבות אלו, הוקמה ועדה מיוחדת שתפקידה לוודא שההליך מתבצע מתוך רצונה החופשי של התורמת. במסגרת התהליך, לתורמת ניתנת הזכות לחזור בה בכל עת בטרם התבצעה שאיבת הביציות. זאת גם אם כבר חתמה על הסכמתה לתרום ביציות.

לאחר ביצוע השאיבה, התורמת יכולה להתחרט ולשנות את ההחלטה לגבי – למי מיועדת התרומה, כל עוד התהליך נעצר שם.

עלויות נוספות שהנתרמת צריכה לשאת בהן

מעבר לתשלום האגרה, העומד על כ-10,000 שקלים, על הנתרמת לשאת בעלויות נוספות, כאשר ביניהן נרשמות הבדיקות שהן התורמת והן הנתרמת צריכות לעבור, שאיבת הביציות, תרופות, טיפולים ואשפוזים הכרוכים בתהליך.

את החזרת הביציות המופרות לגופה של האישה, לעומת זאת, נוטלות קופות החולים על עצמן ברוב המקרים. אפילו במקרים בהן הביציות של תורמת אחת מוחזרות לגופן של כמה נשים שונות, קופות החולים השונות שלהן יקחו על עצמן את ההוצאות. כך או כך, קופת החולים של הנתרמת תישא בהוצאות.

חשוב לדעת שגם אם תרומת הביצית נעשתה בהתנדבות מלאה, ולא נדרש כל פיצוי כספי, ההליך עדיין כרוך בהוצאות שונות, אשר לפי החוק, על קופות החולים לשאת. כמו כן, לפי החוק יש הבדל ניכר בסכומים שתקבל תורמת שנמצאת מלכתחילה בהליך הפרייה (וכבר עוברת שאיבת ביציות כחלק מההליך) ובין אישה שהתגייסה לתהליך שאיבת הביציות לצורך תרומה בלבד. 

תרומת ביצית עבור פונדקאות – בחו”ל האפשרויות רחבות יותר

כדאי לדעת שבמידה ואינכם עומדים בתנאים שמגדיר החוק בישראל בנוגע לזכות לקבל תרומת ביצית, ואתם מעוניינים לבצע הליך פונדקאות, פנייה לביצוע ההליך בחו”ל פותחת אפשרויות רבות ומגוונות גם עבור זוגות חד מיניים ואנשים המעוניינים להפוך להורים יחידנים. במדינות כמו גאורגיה, אוקראינה, ארה”ב וקולומביה, מאגר תרומות הביציות הוא רחב ומגוון, והחוק בהן מתיר לאנשים בעלי קריטריונים שונים לעשות שימוש בתרומת ביצית. זהו יתרון מובהק במיוחד אם אתם עומדים לבצע באחת מהמדינות הללו תהליך פונדקאות, שכן כך תוכלו לבצע את כל התהליך – משלב שאיבת הביצית, ועד ליווי ההריון והלידה, באותה המדינה ובאותו המרכז הרפואי. עניין העשוי לקצר את התהליך ולהקל עליכם מאוד, גם מבחינה לוגיסטית ובירוקרטית, וגם מבחינה נפשית. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...