חוק תרומת ביציות

“ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה” כבר אמר המשורר, ואכן, ילדים הם הטעם לחיינו והסיבה לכל דבר כמעט שאנחנו עושים. אבל לצערנו, יש זוגות שלא יכולים להביא ילדים לעולם, לא יכולים להגשים את החלום הזה וזה יכול להיות מסיבות שונות. יכול להיות שספירת הזרע של הגבר נמוכה ואין זרעונים שיכולים להפרות את הביצית, ויכול להיות שהבעיה היא אצל האישה ואחת הבעיות אצל נשים יכולה להיות שהן לא יכולות להשתמש בביציות שלהן מסיבות שונות.

אז מה עושים? יש אפשרות לקבל תרומת ביציות או במילים אחרות, לעשות שימוש בביציות של מישהי אחרת. ההליך נועד לאפשר לנשים בין הגילאים 18 ל-54 להרות למרות שהן לא יכולות לעשות את זה באמצעות הביציות שלהן עצמם, וכך, הן יכולות להיכנס להיריון.

חשוב לציין, החוק לא מאפשר לנשים לפני גיל 18 לקבל תרומת ביציות מכיוון שהן קטינות, ולא מאפשר גם לבנות 55 ומעלה לקבל ביציות כתרומה מכיוון שבגילאים האלו כבר מסוכן להיכנס להיריון מה גם שהסיכויים נמוכים מאוד.

מי יכולה להיות האישה התורמת?

האישה התורמת את הביציות חייבת להיות אישה שאינה נשואה, אם כי יש מקרים חריגים בהם ניתן אישור גם לאישה נשואה לתרום ביציות. בנוסף, האישה התורמת לא יכולה להיות קרובת משפחה של האם או האב המיועדים, על מנת למנוע בעיות גנטיות ואישיות. האישה התורמת יכולה להיות אישה שנמצאת בתהליך הפרייה חוץ גופי בעצמה מה שאומר שגם היא עוברת טיפולים וזה הזמן “לנצל” את הביציות שלה ולתת כמה מהן לאישה אחרת כמובן שבמידה ויש הסכמה מלאה מצידה, ויכולה להיות גם מתנדבת בין הגילאים 21 ל-35, אשר לא נמצאת בטיפולי הפרייה אבל מוכנה להתנדב לשאיבת ביציות מגופה בשביל אישה אחרת.

עוד פרמטר חשוב בבחירת האישה התורמת הוא שתרומת הביציות לא תסכן את בריאותה בשום צורה. יש כמובן סיכונים רגילים בהליך כמו בכל הליך רפואי אחר,  אבל מעבר לכך, אסור שבשום צורה האישה התורמת תהיה בסיכון מוגבר ובגלל זה היא עוברת בדיקות פיזיות ופסיכולוגיות על מנת לוודא שהיא כשירה לבצע את התרומה.

ההסכמה לתרום ביציות

תרומת ביציות כשמה כן היא, מעשה אלטרואיסטי של האישה שמעוניינת לסייע למי שלא יכולה לעשות שימוש בביציות שלה עצמה. זו הסיבה שיש ועדת אישורים בבית החולים שכל תפקידה הוא לוודא שהאישה תורמת את הביציות שלה מרצונה בחופשי בלבד. חשוב לציין שלמרות שהאישה נותנת את הסכמתה בכתב לכך שהיא מוכנה לתרום ביציות, היא יכולה לחזור בה בכל זמן לפני ביצוע פעולת השאיבה של הביציות מגופה. חשוב גם לדעת שגם אם נשאבו הביציות מגופה של האישה, היא יכולה לשנות את הייעוד שלהן מה שאומר שהיא יכולה להחליט איזו אישה תקבל את הביציות הללו.

החוק אם כן מכיר בכך שבסופו של דבר מדובר על משהו שהוא חלק מגופה של האישה. משהו שהוא חלק מהותי ממנה והוא צריך להיות אך ורק בהסכמתה. גם אם היא מתחרטת ולא רוצה לתרום או שהיא רוצה לשנות את ייעוד הביציות, היא יכולה לעשות את זה כל עוד לא התבצעו ההליכים עצמם.

תרומה בהתנדבות מלאה

כמו בכל תחום, גם כאן יכולות להיות כל מיני עסקאות אפלות ותשלום על עצם התרומה, אך החוק נאבק בכך בכל כוחו והשאיפה היא שהתרומה תהיה התנדבותית בלבד ללא כל פיצוי כספי. אך בכל זאת, לתורמת יש הוצאות סביב ההליך והחוק מכיר בזה, ויש פיצוי כספי אשר אמור לכסות את העלויות הללו. החוק מגדיר במדויק כמה אישה שאינה נמצאת בהליך הפרייה ותורמת ביציות תקבל, ולעומתה, מי שכן נמצאת בהליך כזה תקבל חצי מהסכום.

מימון הליך התרומה

תרומת ביציות, שאיבה שלהן והחזרה שלהן וגוף האישה הנתרמת כרוכים בלא מעט עלויות, עלויות שנוגעות לאשפוז, לבדיקות השונות ששתי הנשים צריכות לעבור, לכוח האדם, לתרופות ולדברים נוספים. באופן כללי, האישה הנתרמת היא האישה שאמורה לשאת בהוצאות, וכל בה שסביב ההליך הוא על קופת החולים שלה. חשוב לציין שהפיצוי הכספי ניתן לתורמת על ידי הנתרמת עצמה וקופת החולים לא צריכה לשלם את הפיצוי הזה.

במידה ולאחר שנשאבו הביציות ההחזרה התבצעה לכמה נשים וכל אחת מהנשים בקופת חולים אחרת, התשלום על ההוצאות יתחלק בין קופות החולים הרלוונטיות. אם ההחזרה היא לאישה אחת והתורמת הינה אנונימית, התשלום על ההוצאות יהיה על קופת החולים של הנתרמת.

ההליך שהאישה הנתרמת צריכה לעבור

ההליך שהאישה הנתרמת צריכה לעבור הינו ארוך, אבל נסכם אותו כאן בקצרה. ראשית, היא צריכה כפי שציינו לעמוד בקריטריון הגיל, בין הגילאים 18 ל-54 ובלי יכולת להיכנס להיריון עם הביציות שלה עצמה. היא צריכה כמובן להחליט שהיא רוצה לקבל תרומה והיא צריכה להגיש בקשה מסודרת לרופא האחראי ביחידת ה-IVF (יחידת ההפריה החוץ גופית) ולאחר מכן היא ובן זוגה צריכים להיכנס למאגר המידע ומרשם הילודים עם הפרטים האישיים שלהם. בשלב הבא הוועדה צריכה לאשר את ההליך ולאחר מכן האישה הנתרמת תצטרך לשלם אגרה, שנכון לשנת 2016 עמדה על 10,158 ₪. בשלב הבא היא כבר מקבלת את הביציות והן מושתלות בגופה, והיא ובן זוגה צריכים לחתום על טופס אישור הקפאת ביציות במידה ויש עוד ביציות שלא הושתלו בגופה.

אין ספק שהליך תרומת ביציות הוא תהליך מדהים. הוא מדהים בעיקר בשל היכולת של האישה להיכנס להיריון במצבים רפואיים מורכבים, מה שלא היה אפשר בעבר.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...