הקשר שבין טיפולי פוריות לבין תהליך פונדקאות

החוק בישראל מקדם מאוד את זכויותיהם של אלו הפונים לקבל טיפולי פוריות. הזכויות כמעט זהות לאלו שנשים בהריון מקבלות, והמדינה אף מסבסדת חלק ניכר מהוצאות הטיפולים. עם זאת, למרבה הצער, אחוז ניכר מתוך טיפולי הפוריות אינם מסתיימים בהריון תקין ולידה, וכאן נכנסת לתמונה האפשרות של פונדקאות

אולי זה אורח החיים הבעייתי, שמלא בכימיקלים וקרינה מסביבנו ואולי זה הניסיון להרות בגיל מבוגר, אבל כך או כך, המציאות מראה שיותר ויותר זוגות מתקשים להביא ילדים לעולם באופן טבעי ופונים לטיפולי פוריות, בניסיון להרות בדרך זו.

נשים רבות חוות קשיים בהתעברות באופן טבעי, כאשר אלו נובעים לא פעם מהפרעה בביוץ, בעיות הקשורות באגן, ברחם או בשחלות ועוד. במקרים מסוימים הבעיות הללו מתגלות רק כאשר מחליטים להביא ילדים לעולם ומנסים לשווא להיכנס להריון, ובמקרים אחרים הבעיות ידועות מראש, כמו למשל בעיות בשחלות שכבר אובחנו בעבר, או בעיות של חוסר בביציות, רחם שעבר מחלה ועוד.

חשוב לדעת שגם אצל הגבר יכולות להסתמן בעיות פוריות כמו דלילות של הזרע או איכות ירודה שלו, וגם עוד בעיות שהן פחות נפוצות, אך בהחלט עלולות לצוץ בנסיבות אלו. בעיות בכמות או באיכות הזרע בדרך כלל מטופלות באמצעות ניסיון להשביח אותו על ידי החדרת חמצן לאשך, אך לא תמיד העניין זוכה להצלחה.

החוק בישראל מעניק שלל זכויות לאנשים אשר פונים לטיפולי פוריות 

כל תחום הפוריות בישראל מטופל ומקודם מאוד, במיוחד כאשר עורכים השוואה למדינות שונות בעולם. מצוות פרו ורבו הינה ערך עליון בארץ, ולכן החוק לא רק מאפשר למגוון רחב של אנשים לעבור טיפולי פוריות, אלא שהוא גם מגן היטב על זכויותיהם בעניין. 

ראשית, ברוב המדינות בעולם המערבי, טיפולי פוריות מותרים עד גיל 39, ואילו אצלנו מותר לקבל אותם עד גיל 45. כמו כן, הזכויות שמקבלות נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות, כמעט זהות לאלו המוענקות לנשים בהריון. לדוגמא, מותר להן להיעדר מהעבודה לצורך הליכים רפואיים, הן זוכות לימי מחלה בגין הטיפולים, ואף אסור לפטר אותן במהלך הטיפולים ועוד.

בנוסף, החוק מתייחס גם לזכויות נוספות הקשורות בטיפולי הפוריות, למשל, נשים זכאיות לקבל זריקות הורמונליות לעידוד צמיחת הזקיקים בשחלות, במסגרת טיפולי הפוריות וגם כמובן כחלק מתהליך של הפריה חוץ גופית.

כמו כן, החוק מאפשר לבצע הקפאות לצורך שימור הפריון, כאשר הפופולרית מביניהן היא כמובן הקפאת ביציות, אך גם הקפאת עוברים, הקפאת זרע ועוד, זוכות לתמיכת החוק.

אנשים המעוניינים להביא לעולם ילד ראשון או שני, יוכלו לבצע הפריה חוץ גופית בסבסוד המדינה, מאחר וזו נכללת בסל הבריאות, בנסיבות אלו. בנוסף, החוק מותיר לבצע הפרייה מלאכותית באמצעות תרומת זרע או תרומת ביצית.

זכויות הנוגעות יותר לגברים אשר מצויים בתהליך טיפולי פוריות, עוסקות גם בקבלת טיפולים להשבחת הזרע, שגם הם ניתנים בעלות מסובסדת באמצעות מעבדות השייכות לקופות החולים. במרבית המקרים, לאחר השבחת הזרע, הוא יוחדר לרחמה של בת הזוג לצורך הפריה. כמו כן, גבר המועסק בצבא בשירות קבע, ועובר טיפולי פוריות, לא ניתן לפטר לפי חוק, ואלו המשרתים במילואים יוכלו לקבל שחרור לרגל טיפולי הפוריות, גם אם בת הזוג היא זו שמקבלת אותם. החוק בישראל הנוגע לפוריות אפילו לוקח בחשבון את זכויותיהם של אסירים, שגם להם מותר לקבל טיפולי פוריות.

כידוע, טיפולי פוריות כרוכים בהוצאות משמעותיות, וגם כאן נרתם החוק לעזרת אלו שמקבלים אותם, ומעניק להם הנחה בתשלום הארנונה.

רק כ-20 אחוזים מטיפולי הפוריות בישראל זוכים להצלחה

על אף העידוד והרחבת זכויותיהם של אלו הפונים לקבלת טיפולי פוריות בישראל, למרבה הצער, הסטטיסטיקה מראה כי רק 20 אחוזים מהטיפולים הללו זוכים להצלחה ואכן מסתיימים בלידה תקינה. 

אך אין סיבה להתייאש, כי גם כאן ישנו פתרון ודרך להגשים את חלום ההורות ולהביא לעולם תינוק בריא, שיהיה שלכם מבחינה ביולוגית, או לפחות של אחד מבני הזוג. מדובר כמובן בפניה להליך פונדקאות. במקרה שהאם הביולוגית אינה יכולה לשאת הריון, אם פונדקאית תישא ברחמה תינוק שנוצר בהפריה חוץ גופית מהביצית של האם המיועדת וזרע של האב. במקרה שישנה בעיה עם הביצית של האם, ניתן לעשות זאת בישראל באמצעות תרומת ביצית, שנתרמה מאישה שאינה האם הפונדקאית.

הקשר בין טיפולי פוריות ופונדקאות לפי החוק

לא במקרה, קיים קשר הדוק בין טיפולי פוריות להליך פונדקאות. טיפולי פוריות שאינם מובילים להריון תקין וללידה, לא פעם מובילים לבחירה בביצוע הליך פונדקאות, והחוק מתייחס גם להיבטים אלו.

ראשית, זוגות המצויים בתהליך של קבלת טיפולי פוריות, במקרים רבים כבר עוברים שאיבת ביציות, השבחת זרע ועוד, ובמידה והוחלט להמשיך לתהליך פונדקאות, אלו מועברים לשימוש במסגרת תהליך זה, כאשר החוק מאפשר לבצע את הפרוצדורה הזו באופן קל ופשוט יותר. לא פעם במסגרת הטיפולים הביצית של האם המיועדת כבר מופרית עם הזרע של האב המיועד, וכך מעבירים את העובר המוכן לרחמה של האם הפונדקאית.

החוק בישראל מקדם גם את זכויות האם הפונדקאית

החוק מתייחס גם לזכויותיה של האם הפונדקאית עצמה, כאשר הן דומות במידה רבה לאלו של אישה בהריון סטנדרטי, וגם הזכויות שלאחר הלידה כמעט זהות. לדוגמא, היא רשאית לפי החוק לקבל חופשת לידה, וגם מענק לידה מהמדינה, ולמעסיקים שלה אסור לפטר אותה לאורך כל התקופה הזו, ואף אסור לפגוע בהיקף המשרה שלה ואסור להפסיק את הפרשות שמעביר עבורה המעביד לפנסיה ולקרנות ההשתלמות. גם עם חזרתה לעבודה, היא רשאית לעבוד ב”משרת אם”, כלומר לקבל הפחתה בשעות העבודה מבלי שהשכר שלה יפגע.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...