חוק טיפולי פוריות – מהו ומהי השפעתו על פונדקאות?

עוברים טיפולי פוריות וחושבים על פונדקאות? אנחנו ב”סורמום” נשמח ללוות אתכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בהקדם!

יש לא מעט זוגות שלא מצליחים להביא ילד לעולם. הם מנסים שוב ושוב ולאחר שעובר זמן הם מבינים שיש איזו שהיא בעיה וצריך למצוא אותה ולטפל בה. לאחר שמתבצעת בדיקות שונות ונמצא שיש בעיה של אי פוריות, הזוגות אכן עוברים טיפולי פוריות שיכולות להיות מסוגים שונים.

בעיות פוריות אצל הגבר

בעיות הפוריות יכולות להיות אצל הגבר. בדרך כלל זו ספירת זרע נמוכה מה שאומר שאיכות הזרע נמוכה וצריך להשביח אותה ולאתר את הזרעונים האיכותיים יותר. יש אמצעים שונים לשיפור תאי הזרע בהם הכנסת צנתר לאשך בשביל להכניס יותר חמצן מה שישפר את איכות הזרע, או בחירה של זרע באופן יחידני על מנת שהוא זה שיפרה את הביציות. זו כמובן רק נגיעה משלל הבעיות והטיפולים שיכולים להיות אם הגבר אינו פורה.

בעיות פוריות אצל האישה

בעיות פוריות אצל נשים נפוצות יותר מאשר אצל גברים. אלו יכולות להיות בעיות שנובעות בתוצאה מצוואר הרחם, יכולות להיות בעיות כתוצאה מהאגן, כתוצאה מבעיות ביוץ או אחרות. יש גם מקרים בהם יהיה צורך בפונדקאות, במקרים כאלו בהם אין שחלות, אין רחם או אין ביציות ובעיות אחרות.

טיפולי פוריות בישראל

בישראל, טיפולי פורות ניתנים עד לגיל 45 (בעולם עד ל-39) והנתונים מראים שכ-20% מטיפולי הפוריות מצליחים ומסתיימים בלידת תינוק בריא. יש זכויות שונות שהחוק נותן בהקשר של טיפולי פוריות, זכויות כמו היעדרות מהעבודה, איסור על פיטורין וכדומה.

זכויות בעניין טיפולי פוריות

יש זכויות רבות בכל מה שנוגע לטיפולי פוריות והחוק היום הולך לגמרי עם מי שזקוק לו. הנה כמה דוגמאות לכך:

  • השבחת זרע – גברים שיש להם איכות זרע ירודה זכאים לטיפולי השבחת זרע במעבדות שעובדות עם קופות החולים שלהם. מי שזכאי לכך הוא מי שאיכות הזרע הנמוכה שלו מונעת ממנו להביא ילדים לעולם. מימוש הזכות מתבצע על ידי כך שהגבר מביא דגימת זרע למעבדה, היא עוברת השבחה ואם היא תקינה היא מוזרקת לרחם האישה.
  • זריקות הורמונאליות – זריקות הורמונאליות הן חלק מטיפולי פוריות שנשים עוברות בשביל לעודד צמיחת זקיקים בשחלות. מי שזכאי לכך הן נשים שעוברות טיפולי פוריות ובכללן IVF.
  • שימור פריון – החוק מתייחס גם לטיפולי שימור פריון למי שרוצים הריון מאוחר יותר. פרוצדורות של שימור הריון הינן הקפאת שחלות, הקפאת עוברים, הקפאת ביציות או הקפאת זרע.
  • הפריה חוץ גופית – הפריה חוץ גופית כלולה בסל הבריאות והיא מתאימה לצורך הולדת ילד ראשון ושני.
  • פעולות מלאכותיות נוספות להריון – יש פעולות נוספות שגם להן יש זכאות, פעולות כמו הזרעה מלאכותית מזרע של תורם לאישה פנויה או אצל בני זוג, והזרעה מלאכותית מזרע של בן זוג.
  • הנחה בארנונה – טיפולים רפואיים למטרת פוריות אינם זולים והחוק מכיר בכך. אחד מההקלות שהוא מספק הינה הנחה בארנונה.
  • זכויות של עובדים – חוק טיפולי פוריות מתייחס לזכויות של עובדים על מנת להגן עליהם. כך לדוגמא יש איסור הפליה בשליחה לעבודה מטעם משרד התעסוקה, איסור על פיטורי עובד במהלך טיפולי הפוריות, והיעדרות מהעבודה בגין טיפולי הפוריות כמו גם קבלת ימי מחלה.
  • זכויות למשרתי קבע – חל איסור לפטר משרת בקבע במהלך שירותו בשל טיפולי פוריות אותם הוא עובר.
  • זכויות אנשי מילואים – גם לאנשי מילואים יש זכויות שונות שנוגעות לטיפולי פוריות להם או לבת זוגם. כך לדוגמא מי שבת זוגו עוברת טיפולי פוריות יהיה זכאי להשתחרר ממילואים. כמובן שמי שעובר או עוברת טיפולי פוריות במהלך המילואים זכאי לשחרור מהם.
  • זכויות פריון אסירים – החוק אף מתייחס לזכות של אסירים לקבל טיפולי פוריות.

פונדקאות וזכויות

חוק טיפולי פוריות משפיע גם על פונדקאות ויש היום יותר הבנה של המחוקק למצבם של ההורים, וכמובן של הפונדקאית אם היא מישראל. יש לא פעם השקה בין טיפולי פוריות לבין פונדקאות, כך במידה וההורים עוברים טיפולי פוריות על מנת שיוכלו לייצר זרע וביצית איכותיים שניתן יהיה להפרות ולהכניס לרחמה של האם הפונדקאית. החוק מאפשר פונדקאות בראש שקט יותר במקרה כזה, כך לדוגמא הוא מדבר על כך שאסור לפטר הורים מיועדי שנמצאים בטיפולי פוריות מה שמשפיע על היכולת להגיע לישורת האחרונה שהיא הפונדקאות במקרים רבים.

יש זכויות רבות שעוסקות גם באם הפונדקאית. כך לדוגמא מגיעה לה חופשת לידה לאחר שהיא מסיימת את ההריון ונולד ילד, דמי לידה שמגיעים לה לאחר הלידה, איסור של פגישה בהיקף המשרה שלה ובעבודה שלה בכלל במהלך חופשת הלידה ולאחריה, המשך הפרשות לקרן השתלמות ולפנסיה גם במהלך חופשת הלידה, הגבלת שעות עבודה לאחר הלידה ואחרים.

פונדקאות כחלק מטיפולי פוריות

טיפולי פוריות אמורים אם כן לסייע לגבר ולאישה על מנת שיוכלו להביא ילד לעולם בדרך טבעית. דרך טבעית זה אומר כניסה טבעית להריון או באמצעות טיפולים (כמו IVF) אך שמי שיישא את ההריון זו האם המיועדת.

אבל יש מקרים בהם זה לא אפשרי והאישה לא יכולה לשאת את ההריון. במקרה הטוב היא יכולה לתת את הביציות שלה להליך כך שהיא תהיה האם הביולוגית, ואם לא, יש צורך בתורמת ביציות או שהפונדקאית עצמה תתרום ביציות אך זה לא חוקי בישראל.

בסופו של דבר הליך פונדקאות הוא זה שיכול להגשים את חלומם של רבים לילד. החוק מכיר בכך והוא לטובת הפונדקאית וההורים המיועדים, אך עדיין מומלץ למי שלא מכיר את החוקים על בוריים ללמוד אותם על מנת שהוא יקבל את כל הזכויות שמגיעות לו.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...