הפריה חוץ גופית בהליך פונדקאות – מה חשוב לדעת

במקרים רבים נחוץ תהליך של הפריה חוץ גופית על מנת לקיים הריון תקין, לרוב בעקבות בעיות פוריות שעלולות לצוץ בגופם של ההורים המיועדים. כיצד מתבצע ההליך, אילו בדיקות נערכות לפני שיוצאים לדרך, ומהן הדרכים הנפוצות לבצעו בהקשר של פונדקאות

יותר ויותר זוגות אינם מצליחים להתעבר באופן טבעי, כאשר ברוב המקרים העניין טמון בבעיה כלשהי אצל האישה או אצל בן הזוג, וההריון פשוט לא מצליח להיקלט. במקרים רבים, כאשר בני זוג אינם מצליחים לקיים הפריה טבעית, נהוג לפנות לדרך של הפריה חוץ גופית. על מנת לבצע הפריה חוץ גופית, יש לשאוב ביצית מהאישה ולהפרות אותה עם הזרע של הגבר, כאשר תהליך זה מתבצע במעבדה המתחתמה בהפריות. לאחר הפריית הביצית, מכניסים אותה בחזרה לרחמה של האישה באופן מלאכותי, תוך תקווה גדולה שההריון יתפתח כשורה ויסתיים בלידה של תינוק בריא.

באילו מקרים הפרייה חוץ גופית מהווה פתרון אידיאלי?

בעבר היה נהוג לבצע הפריה חוץ גופית במקרים ספציפיים של אי פוריות מכנית שנגרמה כתוצאה מבעיה חצוצרתית. אך כיום הפרייה חוץ גופית מעניקה מענה גם לבעיות נוספות הקשורות בפוריות, הן אצל האישה והן אצל הגבר, וגם במקרים של חוסר הצלחה בלתי מוסבר בהתעברות טבעית.

כמו כן, הפריה חוץ גופית יכולה להוות פתרון להתעברות במקרה שאחד מבני הזוג לוקה במחלת מין כרונית כמו HIV, וגם במקרים של שימוש בביצית מוקפאת מבעוד מועד וכמובן במקרים של הפרייה באמצעות תרומת ביצית והפריה חוץ גופית בהליך פונדקאות.

מה חשוב לעשות לפני שמתחילים בתהליך ההפרייה החוץ גופית?

על אף שבשלב הזה, שמגיע לאחר אינספור ניסיונות כושלים להכינס להריון בדרך טבעית, הזוג הכמה לילדים כבר קצר רוח במידה רבה, רגע לפני שיוצאים לדרך עם תהליך ההפרייה החוץ גופית, ישנן כמה בדיקות שחייבים לבצע. בדומה לבדיקות שיש לבצע לפני שמחליטים להיכנס להריון טבעי, ישנן הבדיקות הגנטיות וכדומה. כמו כן, האישה תעבור בדיקות רחם מקיפות, הכוללות בדיקת אולטראסאונד, ובדיקת שחלות. בנוסף, במקרה של הפרייה חוץ גופית ייערכו גם בדיקות לזרע של בן הזוג, על מנת לוודא שהוא חי ותקין לביצוע הפרייה. לעתים קרובות יבררו את הזרעים האפקטיביים מבין הדגימות שייתנו על ידי האב המיועד. 

הפרמטרים שחייבים להתקיים כדי שתהליך ההפרייה יצליח

כשניגשים לבצע תהליך של הפרייה חוץ גופית, ישנם מספר שלבים קריטיים, אשר הצלחתם מותנית במספר תנאים. ראשית כל, הרחם של האישה יהיה כשיר לשאת הריון, הביציות שלה צריכות להיות תקינות וכשירות, והזרע של בן הזוג צריך להיות חיוני. בשלב הראשון של התהליך, מעודדים את השחלות לייצר כמה שיותר ביציות, בתהליך המכונה “גירוי שחלתי”, על מנת שיווצר מאגר כמה שיותר רחב, ממנו ייבחרו הביציות התקינות. לאחר מכן מתזמנים את הביוץ של האישה באופן מלאכותי, כדי שתתאפשר השאיבה של הביציות. לאחר השאיבה, בוחרים את הביציות התקינות ומבצעים הפרייה שלהן יחד עם הזרע של בן הזוג, ויוצרים עוברים שממשיכים להתפתח במשך זמן מה במעבדה. לבסוף, מחזירים את העוברים המוכנים לרחמה של האישה, תוך תמיכה הורמונלית שתעודד את גופה להחזיק את ההריון.

על פונדקאות והפרייה חוץ גופית

חוסר ההצלחה להתעבר באופן טבעי עשוי לנבוע מסיבות שונות, וכך גם חוסר ההצלחה של גוף האישה לשאת את ההריון. במקרים רבים האישה דווקא מתעברת בקלות, אך למרבה הצער, גופה לא מצליח להחזיק אותו, והיא חווה הפלות חוזרות ונשנות. כמו כן, במקרים רבים עצם ההריון הממושך עלול לסכן את בריאותה של האישה, למשל כשמדובר בהריון בגיל מבוגר או הריון בצל מחלה ועוד.

כמובן, אחד הפתרונות הבולטים עבור הנשים שגופן אינו מסוגל לשאת הריון או שההמלצה המפורשת שהן מקבלות מהרופא היא שלא לשאת הריון, שעלול לסכן את בריאותה – היא להביא ילד לעולם באמצעות הליך פונדקאות

כמו כן, זוגות חד מיניים המעוניינים להפוך להורים באמצעות תהליך פונדקאות, יזדקקו כמובן לתהליך של הפרייה חוץ גופית עם הזרע של אחד מהם, יחד עם ביצית, שבמקרים רבים מגיעה מתרומה.

בראשית תהליך הפונדקאות, תתבצע הפרייה חוץ גופית, ולאחר מכן יוחדר העובר לרחמה של האם הפונדקאית, שבתום ההריון ומיד לאחר הלידה, תמסור את הרך הנולד להורים המיועדים. 

לפי החוק בישראל, אין היתר לבצע הליך של פונדקאות חלקית, בה הביצית נתרמת על ידי האם הפונדקאית, ובכך הופכת הפונדקאית לאם הביולוגית של העובר. במרבית המקרים זוהי דרך שאינה מומלצת ועלולה ליצור תסבוכת רגשית קשה בין ההורים המיועדים והאם.
הדרך המקובלת יותר היא לבצע פונדקאות מלאה, במסגרתה האם הפונדקאית נושאת עובר שנוצר מביצית שנתרמה מאישה אחרת, ואין לה קשר גנטי לתינוק. בשני המקרים, העובר יוחדר לגופה לאחר תהליך של הפריה חוץ גופית כמובן.

הליך הפונדקאות הוא עניין מורכב שיש להיערך לקראתו

זוגות המגיעים להחלטה לפנות להליך פונדקאות, צריכים להיערך למסע מורכב, שהליך ההפרייה החוץ גופית הוא רק שלב אחד מני רבים בו. יש להיערך גם להוצאה כספית משמעותית, להתמודדות נפשית מורכבת וגם לתהליך טכני ולוגיסטי לא פשוט. כמו כן, תהליך הפונדקאות מצריך גם לא מעט בירוקרטיה שעלולה להסתבך.

עבור כל אלו מומלץ להסתייע באנשי מקצוע משלל תחומים, לרבות עורכי דין המתמחים בתחום הפריון, פסיכולוגים לליווי רגשי, רופאים מתחום הפריון ועוד אנשי מקצוע מתחום הפונדקאות, שיידעו להנחות אתכם בכל שלב, לרבות איתור האם הפונדקאית, מילוי הטפסים השונים וקבלת האישורים הדרושים להתחלת התהליך. סיוע של סוכנות פונדקאות, שבמסגרת השירותים שהיא מציעה תקבלו ליווי של מגוון אנשי המקצוע הרלוונטיים, מומלץ בחום להקלת המסע המיוחד הזה. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...