אודות תהליך הפריה חוץ גופית והקשר להליך פונדקאות

במצב רגיל, גבר ואישה מביאים לעולם ילד בדרך טבעית. למזלנו אצל רוב הזוגות זה ככה, וההריון מגיע בדרך כלל בתקופה לאחר שמחליטים להרחיב את המשפחה.

אבל הרוב זה לא כולם, ויש גם לא מעט זוגות שלא מצליחים להיכנס להיריון. הם מנסים פעם אחר פעם אך בשל בעיה אצל הגבר או האישה או שניהם, אין הפריה בדרך טבעית. במקרה שאין הצלחה טבעית, יש אפשרות להפריה חוץ גופית שכשמה כן היא. לבורנט במעבדה מפרה את הזרע של הגבר עם הביצית של האישה, וכשהביצית מופרית היא מוכנסת בצורה מלאכותית לרחם של האישה. השלב הבא אם הכול עובר כמו שצריך הוא הריון שמתפתח כרגיל, הריון שמסתיים בשעה טובה בלידת בן, בת או תאומים.

שלבי הטיפול

בסופו של דבר, מה שצריך בשביל שתהליך כזה יצליח הוא שהביציות יהיו תקינות, שהזרע יהיה חי ושהרחם יהיה תקין ויהיה מסוגל להחזיק הריון. בשלב הראשון של תהליך ההפריה, צריך לדאוג לכך שיהיו כמה שיותר ביציות שמהן יבחרו אלו התקינות, ולשם כך מתבצע גירוי שחלתי על מנת שייוצרו כמה שיותר ביציות. בשלב הבא צריך להשיג שליטה על הביוץ כדי שהוא יתרחש מתי שצריך ולא באופן ספונטני, ולשם כך מבצעים דיכוי של ביוץ ספונטני ומצד שני, גורמים לביוץ מתוזמן. אחר כך שואבים את הביציות מגוף האישה ומפרים אותן במעבדה עם הזרע שניתן על ידי הבעל, מגדלים קצת את העוברים במעבדה ומחזירים אותם לגוף האישה. במהלך ההיריון ניתנת תמיכה הורמונאלית על מנת שהאישה תצליח להחזיק את ההיריון, שכאמור אינו טבעי.

הבדיקות שנעשות טרם ההפריה

יש שלל בדיקות שאישה צריכה לעבור לפני התחלת תהליך הפריה חוץ גופי, הכול בהתאם כמובן למה שהרופא מחליט. יש את הבדיקות הרגילות שהיא יכולה לעבור לפני כניסה להיריון, בדיוק כמו אישה שרוצה להיכנס להיריון באופן טבעי. בנוסף, יש בדיקות גנטיות שונות על מנת שניתן יהיה לשלול מחלות תורשתיות שונות. בשלב הבא יש בדיקה שמאתרת מחלות מין ולאחר מכן מצעים בדיקות זרע. למה? כי בלי זרע חי לא יהיה הריון, וצריך לפעמים למצוא זרעונים אפקטיביים מתוך דגימות שניתנות על ידי הגבר.

צריך גם לבדוק את הרחם שהוא תקין, במידות הנכונות ויכול לקבל הריון, ואת זה עושים באמצעות אולטרסאונד, צילום רחם וכדומה כמו גם בדיקת רזרבה שחלתית.

המצבים בהם יכולה להתבצע הפריה חוץ גופית

פעם, הפריה חוץ גופית הייתה מענה למצב אחד בלבד – בעיה חצוצרתית שגורמת לאי פוריות מכנית. עם ההפריה החוץ גופית היה ניתן לעקוף את הבעיה, וכך לאפשר הריון גם למי שסובלת מהבעיה הספציפית הזו. היום כבר יודעים שהפריה חוץ גופית יעילה גם בבעיות פוריות אחרות. כך לדוגמא אפשר לעשות בה שימוש כשיש רזרבה שחלתית נמוכה, כשיש בעיות זרע, כשאי אפשר להיכנס להיריון ואין לכך סיבה מוסברת.

הפריה חוץ גופית היא גם פתרון לנשים שרוצות להיכנס להיריון אך לא יכולות לעשות את זה בצורה טבעית מכיוון שהבעל הוא נשא HIV וכל מגע מיני עלול להיגמר בהדבקה, היא גם הדרך היחידה להפריה בתרומת ביציות, כשרוצים להקפיא ביציות ולשמור אותן (נשים שחוששות להגיע לגיל בו הן לא ייצרו ביציות ומקפיאות לפני שהן מתבגרות מידי) כשרוצים לבחור את מין הילוד ואם רוצים לעשות אבחון טרום עוברי על מנת למנוע העברה של מחלות גנטיות.

אבל יש עוד אפשרות אחת שהפריה חוץ גופית מספקת, היא מאפשרת היריון בהליך של פונדקאות ולמעשה, אין דרך אחרת מכיוון שהריון פונדקאי בהגדרה לא יכול להיות ממגע מיני אלא רק בדרך הזו.

קצת על פונדקאות

יש נשים שלא יכולות לשאת הריון. הן לא יכולות להיכנס להיריון או שלא יכולות להחזיק אחד כזה עד הלידה. יכולות להיות לכך סיבות שונות פיזיות או נפשיות. לדוגמא, יש נשים שכבר נכנסו להיריון כמה וכמה פעמים ובכל פעם ההריון נגמר בהפלה טבעית מוקדמת. יש גם נשים שנפשית לא יכולות להחזיק הריון, יש נשים שאין להם רחם, שחלות או ביציות, נשים שהיריון יכול לסכן אותן,  כאלו שחוו טיפולי פוריות שלא הצליחו, וכמובן, יש זוגות גברים שהדרך היחידה שלהם להביא ילד לעולם היא באמצעות פונדקאות.

מהי פונדקאות? פונדקאות היא נשיאה של עובר על ידי אישה עד שהוא נולד, ולאחר מכן היא מוסרת אותו להורים הביולוגיים שלו. יש לא מעט ויכוחים בעניין ולא מעט שאלות מוסריות, אך כיום יש יותר ויותר הריונות פונדקאים ברחבי העולם, זו כבר עובדה.

פונדקאות חלקית או מלאה

ישנם שני סוגים של פונדקאות – פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית. פונדקאות מלאה כשמה כן היא, הפונדקאית היא רק זו שמחזיקה את ההריון, ואין לה שום קשר גנטי לעובר. היא מקבלת את העובר לרחמה בהפריה חוץ גופית, ולאחר שמסתיים ההיריון היא מעבירה את הילד להורים.

פונדקאות חלקית לעומת זאת זו פונדקאות בה האם הפונדקאית גם תורמת את הביציות להיריון. גם כאן, המפגש בין הזרע ובין הביצית וההפריה עצמה קורים בתהליך חוץ גופי, ופונדקאות כזו היא פונדקאות בה לאם הפונדקאית יש קשר גנטי לעובר. היא האימא הביולוגית שלו.

פונדקאות בישראל

הליך פונדקאות יכול להתקיים בישראל ויכול להתקיים במדינות שונות ברחבי העולם. זהו הליך מורכב שבישראל הוא כולל יותר סייגים מכיוון שישראל היא מדינה יהודית, כך לדוגמא גם האם הפונדקאית וגם ההורים צריכים להיות בני אותה דת. הליך כזה בארץ או בחו”ל מחייב גם ליווי משפטי.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...