הפלה טבעית – האם פונדקאית יכולה לעזור?

רוב ההריונות מסתיימים בלידות וטוב שכך, אחרת העולם לא היה יכול להתקיים. אבל יש לצערנו אחוז מסוים מההריונות שמסתיימים בהפלה טבעית, מה שאומר לידה מוקדמת מאוד, כזו שהעובר לא יכול לשרוד בה.

אם ניכנס לסטטיסטיקות, נראה שכ-15% מההריונות בשבועות 4-20 מסתיימים בהפלה טבעית. אחד מכל 5-6 הריונות לא מצליח להגיע לשלב בו העובר הוא כבר בר קיימא, אבל לשמחתנו אצל רוב הנשים זה קורה פעם או פעמיים ולא הריון אחר הריון, מה שאומר שהן מביאות ילדים לעולם.

אך יש נשים שהבעיה אצלן היא חמורה. הגוף שלהן לא מצליח להחזיק את ההריון ופעם אחר פעם הן מפילות. במקרה כזה, הפתרון היחיד שיכול להיות יעיל הוא – פונדקאות. למה? מהסיבה הפשוטה, כי כשפונדקאית נושאת את ההיריון ולא האימא הביולוגית, אם הכול בסדר אצל הפונדקאית אין חשש שהיא לא תצליח להחזיק את העובר במהלך ההריון. הכול יכול לקרות ותמיד יש סיכוי שזה יקרה, אבל הוא נמוך. פונדקאות היא פתרון עבור לא מעט נשים שלא מצליחות להחזיק ברחמן את ההריון.

איך זה עובד?

פונדקאות כאמור היא נשיאת הריון על ידי אישה נוספת, אם בתמורה לתשלום ואם בהתנדבות. בשביל שהיא תישא את העובר של בני זוג, הם צריכים שניהם לתת זרע וביציות, ושני אלו מופרים במעבדה. את הביציות שואבים מהאימא והאבא נותן דגימה של זרע, ולאחר שיש עובר, לאחר שהזרע והביציות מופרים, אפשר להכניס לרחמה של האם הפונדקאית את העובר או העוברים.

זה הליך לא פשוט והוא דורש קודם כל מציאה של מישהי שמוכנה לעשות את זה, להיות אם פונדקאית. זה יכול לקחת זמן וזה יכול לקרות בארץ או בחו”ל, ויכול לעלות גם לא מעט כסף (ברוב המקרים, זו לא פונדקאות אלטרואיסטית) זה דורש סבלנות לא קטנה וגם יכולת רגשית להתמודד עם התקדמות התהליך, ואם זה בחו”ל זה דורש גם הגעה למדינת היעד וכמובן, דאגה לכל הפן המשפטי בכדי שניתן יהיה להביא את הילד לארץ לאחר הלידה.

הסיבות להפלות

יש כמה סיבות שגורמות להפלות טבעיות ומן הסתם זוגות שלא מצליחים להביא ילדים לעולם מחפשים את כל הסיבות האפשריות שסביבם כמו קרינה סלולארית, משהו שהם עשו וכדומה. אבל להפלה טבעית יכולות להיות כמה סיבות פיזיות. הראשונה היא הגורם הגנטי. רוב ההפלות בשליש הראשון הן הפלות שקורות בגלל הפרעות בכרומוזומים. זה נגרם בגלל חלוקה לא שווה של החומר הגנטי בין זוגות הכרומוזומים. אם זו הבעיה, אפשר בהפריה חוץ גופית לבחור את העוברים שאין להם בעיית כרומוזומים ורק אותם להחזיר.

עוד סיבה להפלות טבעיות היא זיהומים. יש חיידקים כמו מיקופלזמה וכלמידיה שעלולים לגרום להפלות, ואצל נשים שיש להן הפלות חוזרות נמצא בדרך כלל שיש להן גם נטייה לזיהומים, ולא תמיד אנטיביוטיקה עוזרת.

סיבה נוספת להפלות טבעיות אצל נשים היא בעיה הורמונאלית. חוסר בפרוגסטרון נמצא אף הוא כגורם סיכון להפלה טבעית, וזו הסיבה שיש רופאים שממליצים על תמיכה הורמונאלית כבר משלב הביוץ.

והסיבה האחרונה והנפוצה ביותר היא אנטומית. יש נשים עם פגמים מלידה במבנה הרחם שלהן, עם שרירנים בולטים או מחיצה והידבקויות כמו גם מבנה לקוי שגורם להפרעה בהשתרשות העובר. כל הנשים הללו עשויות להפיל פעם אחר פעם ופונדקאות יכולה להיות הפתרון עבורן.

פונדקאות מלאה מול פונדקאות חלקית

מי שעוברת הפלות טבעיות פעם אחר פעם ולא מצליחה להחזיק הריון, תרצה מן הסתם שהפונדקאות תהיה פונדקאות מלאה ולא חלקית. מה זה אומר? פונדקאות מלאה היא נטו פונדקאות של האישה, אין לה שום קשר ביולוגי עם העובר והיא לא נותנת כלום מעבר לאחזקת ההריון (עד כמה שאפשר לקרוא לזה ככה)

פונדקאות חלקית לעומת זאת מתאימה יותר למקרים אחרים. פונדקאות חלקית היא לא רק החזקה של ההיריון אלא גם תרומה של ביציות לתהליך. זה  מתאים יותר לנשים שהגוף שלהן לא מייצר ביציות או שהביציות הללו לא יכולות להיות מופרות, מתאים לנשים שיש להן איזו שהיא בעיה שמתחילה עוד לפני היריון עצמו כמו גם לזוגות של גברים שרוצים להביא ילד לעולם אך הם לא יכולים לעשות זאת כמובן בדרך טבעית וצריכים מישהי שתתרום ביציות.

בישראל, פונדקאות חלקית אינה אפשרית מסיבות דתיות, ויש עוד פרמטרים שאין בעולם לאפשרות להריון פונדקאי.

פונדקאות בישראל

בישראל גם כן אפשר לעבור הליך פונדקאות, אך כפי שציינו הליך זה חייב להיות של פונדקאות מלאה. ישראל כידוע היא מדינה יהודית וזו הסיבה שיש כמה תנאי סף שאין במקומות אחרים, כמו גם מסיבות נוספות שעליהם החליט המחוקק. בין הפרמטרים לפונדקאות בישראל יש את עניין המין, כך שרק בני זוג איש ואישה יכולים להיות הורים מיועדים לאחר ההליך, הם צריכים להיות תושבי ישראל ובגירים.

שני ההורים לא יכולים להיות קרובי משפחה משום קירבה שהיא של האם הפונדקאית, והם מצהירים על כך במסגרת ההסכם.

האם הפונדקאית חייבת להיות בגירה וחייבת להיות כזו שכבר הייתה בהריון ויש לה לפחות ילד אחד. היא גם חייבת להיות בין הגילאים 22 ל-38 על מנת לשמש כפונדקאית. מקסימום הליכי נשיאת עוברים שהיא עברה צריכים להיות שניים, וכל הצדדים צריכים לעמוד בדרישות הבריאות הרלוונטיות.

הפלה טבעית חוזרת ונשנית היא בעיה חמורה, אך פונדקאות כאמור יכולה להיות הפתרון הטוב ביותר בשבילה, היא עשויה להיות האפשרות היחידה עבור רבות שלא יכולות להחזיק הריון ועבור זוגות רבים שרוצים ילדים.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...