הליך פונדקאות בחו”ל

מדינת ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם אשר הסדירו בחוק את הליך הפונדקאות, וזאת לצד בחינה מדוקדקת ומחמירה של הצרכים וההשפעות על ההורים המיועדים, על האם הפונדקאית, על הרך הילוד ועל החברה הישראלית כולה. חוק הפונדקאות (החוק לנשיאת עוברים) נחקק בישראל בשנת 1996, כאשר מטרתו היא מתן פתרון לזוגות מעורבים חשוכי ילדים באמצעות ניצול הקדמה והתפתחות המדע והרפואה (האפשרות לביצוע הפריה חוץ גופית) וזאת מבלי לפגוע בעקרונות הדת במדינת ישראל.

בשל ההתחשבות בציבור הדתי במדינת ישראל מסדיר החוק את הליך הפונדקאות לזוגות מעורבים בלבד ואינו מספק מענה לזוגות חד מיניים או לנשים המבקשות להיות אמהות יחידניות (ואינן יכולות לעשות זאת באמצעות תרומת זרע בלבד), וזאת למרות פניות שנעשו לאורך השנים לבג”צ בנושא.

בעבור אלה, ובעבור זוגות מעורבים אשר ההליך הבירוקרטי הממושך בישראל לצד המיעוט באימהות המבקשות להיות אמהות פונדקאיות בישראל, עולה ופורחת תעשיית שירותי הפונדקאות בחו”ל.

פונדקאות בחו”ל מוסדרת כיום בחוק במספר מדינות בעולם ביניהן:

  • ארה”ב
  • קנדה
  • גיאורגיה
  • אוקראינה
  • בריה”מ

ההבדלים בין המדינות השונות טמונים הן בהליכים הבירוקרטים, הן בהיצע האימהות הפונדקאיות והן בעלויות התהליך כולו.

הליך פונדקאות בחו”ל לעומת הליך פונדקאות בארץ – עלויות:

הכניסה להליך פונדקאות מצריכה מן ההורים המיועדים הצגת חוסן כלכלי וסכומי כסף שאינם מבוטלים כלל.

העלויות כוללות תשלום ופיצוי לאם הפונדקאית בגין מאמציה, תשלומים נוספים בגין מאמצים חריגים (מספר הפריות נדרש, נשיאה ולידה של תאומים, לידה בניתוח קיסרי), עלויות של הוצאות האם הפונדקאית (ביגוד, תזונה, אובדן מקור השתכרות אחר, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים ברפואה משלימה- על פי צורך ובהתאם לתנאי ההסכם. מעבר לשכר הפונדקאית קיימות עלויות נוספות בניהן עלויות השירותים הרפואיים (במדינת ישראל אלו ממומנים ברובם על ידי קופת החולים והביטוחים המשלימים), עלויות השירותים המשפטיים ועלות שירותי סוכנות הפונדקאות.

עלויות הליכי הפונדקאות בחו”ל יכללו גם טיסות ושהות, של ההורים המיועדים למדינת היעד, כאשר נהוג לבצע זאת בשני מחזורים: היכרות והתקשרות ראשונית לצד הליך שאיבת הביציות מן האם המיועדת, וביקור שני לליווי תהליך הלידה, הסדרת רישומי הרך הילוד והבאתו באופן חוקי לישראל.

למרות תוספת העלויות בגין הטיסות והשהות עלויות של פונדקאות בחו”ל, בעיקר כאשר זאת מתקיימת במדינות מזרח אירופה, נחשבות נמוכות יותר מאלה של פונדקאות בארץ, בעיקר בזכות העלויות הנמוכות יותר של השירותים הרפואיים לצד התשלום לאם הפונדקאית.

מבין כלל האפשרויות (פונדקאות בארץ, פונדקאות בחו”ל במזרח אירופה או פונדקאות בחו”ל בארה”ב / קנדה) מזרח אירופה היא האפשרות הזולה יותר. חשוב לדעת כי הליך פונדקאות עומד על 200000-250000 ₪, ועלותו משתנה בהתאם לפרמטרים רבים, בניהם כמות תהליכי ההפריה המבוצעים, מצב ההיריון וצרכי הפונדקאית וההסכם בין הצדדים.

דת ורישום תינוק פונדקאות בחו”ל בישראל

על מנת שלא להביא לספקות בנוגע לדת הרך הילוד בהליך פונדקאות חוק נשיאת עוברים בישראל מחייב כי דת האם הפונדקאית יהיה זהה לדתה של האם הביולוגית המיועדת. במקרה של פונדקאות בחו”ל מטבע הדברים הדבר לרוב אינו מתאפשר, ולמרות שהמטען הגנטי של הרך הנולד מגיע מן ההורים הביולוגיים, עצם נשיאת ההיריון על ידי אישה זרה בת דת אחרת מביא לספק. החוק בישראל, לצד החוקים במדינות העולם המאפשרות זאת, מאפשר גיור של הילד ורישומו תחת הוריו הביולוגיים בהליך קצר הכולל ברית מילה לבנים וטבילה במקווה טהרה לבנות.

הליך זה מתקיים כולו במדינה בה בוצע הליך הפונדקאות, כאשר התינוק מגיע לארץ עם הוריו בגיל כשישה-שמונה שבועות, במעמד חוקי מלא כיהודי וכבן/בת להוריו.

אורך הליך פונדקאות בחו”ל לעומת פונדקאות בישראל

הורים המגיעים אל ההחלטה והיישום של הליך פונדקאות עושים זאת לעתים לאחר שנים ארוכות של ניסיונות וחיפוש אחר פתרונות אחרים להבאת ילד ביולוגי לעולם. הכמיהה והרצון בילד לצד השעון הביולוגי המתקתק ומאיים גם על האפשרות של האישה לייצר ביציות איכותיות להפריה הופך את הזמן לגורם מהותי בתהליך.

ההליך המוקדם לפונדקאות בישראל אורך כשמונה חודשים וכולל את איסוף המסמכים הרפואיים, ביצוע כלל הבדיקות, איתור הפונדקאית ואישור הוועדה מטעם משרד הבריאות. איתור הפונדקאית מהווה את המכשול העיקרי להתקדמות התהליך, וזאת בשל מיעוט הנשים המועמדות להיות אמהות פונדקאיות בישראל.

פונדקאות בחו”ל מושכת אליה רבים, בניהם זוגות מעורבים אשר זכאים לבצע את ההליך בישראל ואינם מוגבלים מטעמי מגדר, מין ומצב משפחתי, בעיקר בשל קיצור מהותי של לוחות הזמנים בהליכי פונדקאות בחו”ל, היכולים להסתכם לעתים בחודש אחד בלבד. מאגרים עשירים באימהות המבקשות לעמוד לרשות זוגות ישראלים ואחרים מסייעים בקיצור ההליך, כמו גם בירוקרטיה מקלה ונוחה ליישום ולאישור.

חשוב לדעת כי לוחות הזמנים הללו משוערים ואופטימליים, ובכל מקרה נוגעים לשלבים הראשוניים בתהליך, עד לקבלת האישור ותחילת הטיפולים, כאשר בשלבים אלה לוח הזמנים ישתנה בהתאם למצב הרפואי ולהצלחת ההפריה החוץ גופית.

ליווי סוכנות פונדקאות – יתרונות

הליך פונדקאות הוא הליך מורכב הטומן בחובו התמודדות עם קשיים ואתגרים בתחום הרפואי, בתחום המשפטי ובהיבט הרגשי. פונדקאות בחו”ל מוסיפה לכל הללו גם קשיים בהבנת השפה והתרבות, התמצאות, שליטה והתנהלות בין נבכי הבירוקרטיה המקומית, היכרות עם מוסדות דת יהודיים במדינה האמורה ועוד.

ליווי מקצועי ומקיף של סוכנות פונדקאות אשר מביאה ניסיון רב, ידע וסיפורי הצלחה בתחום, היא הדרך הנכונה ביותר לצאת להליך כזה. מי שחושש מתוספת העלות המתחייבת בעבודה עם סוכנות, בהליך יקר ממילא, צריך להביא בחשבון את העלויות של השירותים הנלווים כאשר אלה מגיעים בנפרד (איתור פונדקאית, ניסוח הסכם משפטי לעבודה מולה, שירותים רפואיים, ייצוג בוועדה ועוד). התנהלות לא מקצועית ולוקה בידע חסר או שגוי עשויה להביא דווקא להאמרת העלויות ועיכוב התהליך.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...