הליך פונדקאות בחו”ל מא’ ועד ת’

הזכות להיות הורים אמנם שמורה לכולם, אולם רבים מהזוגות ואף הורים יחידניים נתקלים בקושי של ממש בדרכם לשם. קושי זה עשוי לנבוע מבעיות פיזיולוגיות וקושי של האישה בכניסה להיריון, בעיות פריון אצל הגבר, או מצבים בהם זוגות חד מיניים ויחידניים מעוניינים בהבאת ילד לעולם ומחפשים את הדרך הנכונה לעשות זאת.

הליך פונדקאות היא אחד מבין מספר פתרונות, כאשר יתרונו הבולט בלא מעט מקרים הוא האפשרות לזוגות הטרוגניים להבאת ילד ביולוגי לעולם, וזאת תוך שימוש בביצית של האישה המופרית בזרעו של בעלה. פונדקאות כזאת היא הפונדקאות הבסיסית ולמעשה הופכת את הפונדקאית לאם הנושאת – למי שבחרה לשאת עבור בני הזוג את ההיריון ללא מעורבות גנטית.

במקרים מורכבים יותר ייתכנו בעיות בפריון האישה אשר אינן נוגעות דווקא ליכולת לשאת היריון ברחמה, ועשויות לבוא לידי ביטוי בחוסר בביציות בריאות ותקינות להפריה. במקרה כזה התהליך יצריך גם תרומת ביצית.

החוק בישראל מסדיר ומאפשר הליך פונדקאות, אולם נחשב לשמרני מאוד כאשר הוא מוגבל לזוגות נשואים בלבד וכולל מגוון רחב של מגבלות הנוגעות לגיל, דת והתקשרות עם הפונדקאית. מסיבה זו ומשיקולים נוספים רבים מחפשים פתרונות להליך פונדקאות בחו”ל.

הליך פונדקאות בחו”ל הוא מעט מורכב יותר, בעיקר בשל הצורך להכיר את הבירוקרטיה של המדינה בה מיועד להתבצע ההליך, התנהלות מול אנשי קשר, מוסדות רפואיים, הנפקת דרכון ישראלי לרך הנולד והבאתו לישראל ופרוצדורות נוספות. על מנת לצאת לתהליך רצוי ללמוד ולדעת הכל אודות הליך פונדקאות בחו”ל מא’ עד ת’ ולהיעזר באנשי מקצוע מנוסים לליווי התהליך.

פונדקאות בחו”ל – יתרונות על פני פונדקאות בארץ

את המורכבויות הרבות והעלויות הנלוות לתהליך רפואי המתבצע בחו”ל וכולל טיסות, זמן שעות ותשלום לאנשי מקצוע מלווים בוחרים לספוג ישראלים ממספר סיבות. כאמור בראש ובראשונה החוק השמרני בישראל אשר אינו מאפשר לזוגות חד מיניים להשתלב בהליך פונדקאות כמו גם הכמיהה להורות של יחידנים שאינם בזוגיות. פונדקאות בחו”ל תהיה פחות מחמירה ותכלול פחות בירוקרטיה והתערבות אישית.

סיבה נוספת המביאה רבים לביצוע פונדקאות בחו”ל היא שאלת הזמן. מאחר ובמדינת ישראל משרד הבריאות באמצעות ועדה ממונה אחראי על איתור הפונדקאית ואישור ההליך מדובר בתהליך האורך חודשים ארוכים. הליך פונדקאות בחו”ל מא’ ועד ת’, מהגשת המסמכים והבקשה, החיבור לפונדקאית וביצוע ההליכים הרפואיים ועד ללידה ולרישום הילד, יהיה קצר יותר באופן משמעותי מזה המתרחש בישראל.

עלות – מה יותר יקר, פונדקאות בחו”ל או פונדקאות בישראל?

נושא עלויות הפונדקאות מוסדר בחוק הן בישראל והן במדינות אחרות המאפשרות זאת. מטבע הדברים מדובר בעלויות שאינן מבוטלות ואינן שוות לכל נפש. החלק ההארי של העלות מורכב מתשלום לאם הנושאת – הפונדקאית, בגין המאמץ, תקופת הזמן הארוכה שהיא מקדישה לטובת ההורים, חוסר הנוחות והכאב הפיזי ועוד. תשלום זה עומד בישראל על מאה ושישים אלף ₪. לאלה מתווספים תשלומים רבים נוספים בגין ההליכים הרפואיים המורכבים, בדיקות היריון, הוצאות מיוחדות של האם הנושאת ואחרות. ניתן להעריך את העלות הכוללת בפונדקאות בסיסית (שאינה כוללת תרומת ביצית או זרע) בכמאתיים אלף שקלים, המועברים מראש לקרן המנוהלת על ידי נאמן.

הליך הפונדקאות בחו”ל מתבצע בצורה דומה תוך הפרדת עלויות התשלום לפונדקאות, ההוצאות הרפואיות וההוצאות הנוספות, כאשר במדינות דוגמת גיאורגיה במזרח אירופה עשויות להיות מעט נמוכות יותר ואילו בארה”ב גבוהות יותר. מחיר הפונדקאות בחו”ל נקבע הן לפי המדינה ואופן התשלום לפונדקאית המוגדר על ידה בחוק, והן ביחס לעלויות הטיסות והשהות, שאלה תלויים גם בבחירות ההורים המיועדים.

באילו מדינות בעולם ניתן לבצע הליך פונדקאות?

חוקי הפונדקאות בעולם עדיין מוסדרים במדינות רבות, כאשר ישנן מדינות האוסרות לחלוטין על האפשרות, יש כאלה המאפשרות זאת בהתנדבות בלבד וללא העברת כספים בין הצדדים וישנן כאלה אשר בדומה לישראל הבינו הן את הצורך והן את המורכבות ופתחו את האפשרות כחוק, תוך קביעת מסגרות תשלום על מנת שלא ליצור שוק פרוץ וסחר אנושי.

חלק מהמדינות בהן התהליך מוסדר בחוק וניתן לביצוע גם בעבור ישראלים הן גיאורגיה, ארה”ב וקנדה ואוקראינה.

היעדים אשר מושכים אליהם יותר ישראלים למטרה זו הם גיאורגיה ואוקראינה – מדינות במזרח אירופה המציעות נוחות וקרבה גאוגרפית יחסית לצד עלויות נוחות.

כיצד ניתן להתחיל ולבצע הליך פונדקאות בחו”ל?

פונדקאות בחו”ל, בכל אחד מן היעדים הנבחרים, מתבצעת באמצעות סוכנות מורשית הפועלת בישראל ועובדת אל מול גורמים רפואיים ומשפטיים במדינות המיועדות.

בפניה אל סוכנות כזאת יקבלו ההורים המיועדים הכוונה והדרכה מדויקת, הכוללת את כל המידע על הליך פונדקאות בחו”ל מא’ ועד ת’. ההורים יבינו את אורך ההליך, השלבים והעלויות, המעמד החוקי והסיכונים ויבחרו האם הם מעוניינים להיכנס להליך פונדקאות בארץ או בחו”ל.

עם הבחירה וההתקשרות הרשמית עם הסוכנות יוצג בפניהם מאגר של אמהות פונדקאיות מיועדות, מידע הכולל תמונה, מידע רפואי ואישי, השכלה ועוד. לאחר שיבחרו במספר אפשרויות יישלחו הפונדקאיות הללו לסדרת בדיקות נוספת ומעמיקה יותר ולאחר מכן תתבצע ההתאמה הטובה והמדויקת ביותר, הן על סמך העדפת ההורים המיועדים והן על סמך המלצת הסוכנות.

הדרך הנכונה ביותר להתחלת התהליך הוא טיסה של ההורים אל מדינת היעד, היכרות אישית עם הפונדקאית, חתימה על חוזה פונדקאות מוסכם ותחילת ההליכים הרפואיים. שלב זה אינו מחייב וההתקשרות יכולה להתבצע באמצעות מתם סמכות החתימה לעורך הדין, בתקשורת וידאו וטלפון ובאמצעות ניהול ההליך הרפואי בישראל ושינוע הביציות המופרות בתנאי אינקובטור ומעבדה אל מדינת היעד.

לאורך כל תקופת ההיריון תשמור הסוכנות על קשר עם ההורים המיועדים, תספק להם מידע מלא אודות הליווי לו זוכה האם הנושאת ותוצאות הבדיקות אותן היא מבצעת, כאשר ההורים יגיעו לתהליך הלידה, קבלת הילד וניהול הפרוצדורה להבאתו ארצה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...