הטסת זרע – חוקים בינלאומיים, למה משמשת וידע כללי

סוגיות פריון מסובכות יותר מסוגיות אחרות, בעיקר מכיוון שהן אינן עוסקות בטכני, המכאני, בחוק היבש, אלא טומנות בחובן גם הרבה אמוציות ותקוות. פתרונות לבעיות הפריון השונות, בין אם בזוגות הטרוסקסואלים, זוגות בהם בני הזוג הם בני/בנות אותו המגדר או בנשים חסרות בן זוג משתרעים על טווח רחב של פתרונות מסורתיים או מודרניים, אבל, השורה התחתונה היא אחת – על מנת ליצור היריון, קיים צורך בביצית, בזרע וברחם ש”יארח” את העובר תשעה חודשים. גם אם הטכנולוגיה כיום עובדת על מציאת תחליף לרחם האנושי (ואכן חלה התקדמות נאה בתחום זה בשנים האחרונות), לצורך בביצית ובזרע עדיין לא נמצא פתרון שאינו נראה כאילו נלקח ישירות מסרט אימה מדעי (ע”ע שיבוט – הכבשה דולי).

בנקי זרע בארץ ובחו”ל

​סעיפים 33 ו-34 לפקודת בריאות העם מסדירים את הכללים שעל פיהם יפעלו בנקי הזרע בבתי-חולים בישראל, בעוד חוזר מנכ”ל עדכני מטעם משרד הבריאות מפרסם את הרשימה העדכנית של בנקי זרע בחו”ל הנחשבים למאושרים לצורך יבוא זרע לישראל. רשימה זו, נכון לשנים האחרונות, כוללת כ-10-12 בנקי זרע מדנמרק, ארה”ב, צ’כיה ואוקראינה שמהם ניתן להזמין זרע במידת הצורך, או לאחסן זרע לצורך טיפול.

מיהם המשתמשים העיקריים בהטסת זרע?

קהל המטרה העיקרי של הטסת זרע שהוא תוצאה של תרומה אל ישראל הן נשים שאינן נשואות או כאלה המצויות בזוגיות עם אישה, ואילו המשתמשים העיקריים בהטסת זרע שהוא אינו תרומה הם זוגות הומוסקסואלים וזוגות הטרוסקסואלים המצויים בהליכי פונדקאות. כך שבעצם, שני זרמי פתרונות הפריון המרכזיים המשתמשים בהטסת זרע הם המצויים בהליכי פונדקאות (נשים חסרות בן זוג וזוגות הטרוסקסואלים והומוסקסואלים) ונשים המשתמשות בתרומת זרע (בזוגיות נשית או נשים יחידות).

על פי החוק הישראלי מי זכאי/ת להשתמש בתרומת זרע בישראל?

כל אישה (גם אם היא רווקה) אשר מעוניינת להרות בתרומת זרע מתורם ללא צורך במערכת יחסים עימו

כל אחת משתי בנות זוג בנות אותו המגדר רשאיות לקבל תרומת זרע

אם יחידה הנמצאת בתהליך פונדקאות ואין לה בן זוג

זוגות בהליך פונדקאות, לעומת זאת, אינם זכאים לשימוש בתרומת זרע, כך שהזרע המשמש בהליך יהיו זרעו של האב המיועד.

ישראל לעומת חו”ל

בעוד בנקי הזרע הישראלים מתמקדים בקהל הלוקאלי, והטסת זרע מישראל לחו”ל נעשית, לרוב, לצרכי פונדקאות בלבד, הטסת זרע אל ישראל, בעיקר מדנמרק וארה”ב, נחשבת לנפוצה הרבה יותר, מאחר ובמדינות אלה קיים ההיצע הרחב ביותר, כששני בנקי הזרע השולטים בתחום הם הקליפורניה קריובנק האמריקאי והקריוס אינטרנשיונל מדנמרק, אשר מתחרים ביניהם על תואר מאגר הזרע הגדול בעולם. ביטול אנונימיות תורם הזרע במדינות רבות בעולם המערבי שינה את מפת תרומת הזרע העולמית בשני העשורים האחרונים, ומאחר ובמרבית מדינות אירופה זהות התורם אינה נותרת אנונימית, נפח תרומות הזרע בהן ירד באופן משמעותי. על רקע זה, לא מפתיע כי דנמרק וארה”ב, אשר שתיהן שומרות על אנונימיות זהותו של תורם הזרע נחשבות למדינות הפוריות בתחום תרומת הזרע.

עובדה מעניינת שכדאי לציין, היא כי במדינות המאפשרות פונדקאות מתרומת זרע גם לזוגות הטרוסקסואלים (בניגוד לישראל), זוגות כאלה נוטים להעדיף את תורם הזרע אנונימי ובעל נתונים פיזיים דומים לשלהם, אמהות יחידות וזוגות לסביות (שלגביהן, אין צורך להסתיר/להסוות את השימוש בתרומת הזרע) מעדיפות תורם “פתוח” (שאינו אנונימי) כדי “להכיר” את התורם מבחינה ויזואלית ומבחינת הרקע שלו.

כיצד מתייחסות מדינות אחרות להכנסת ולהוצאת זרע משטחן?

כל נושא הפונדקאות והפריון בעולם נזיל למדי, מאחר וחלים בו שינויים כל העת. מדינות, (לדוגמה, כהודו, שעד לפני זמן לא רב נחשבה כאחד מיעדי הפונדקאות המבוקשים ביותר), יוצאות מקשת המדינות התומכות בפונדקאות של כאלה שאינם אזרחיהן, ואילו אחרות, נכנסות אליה. כמו כן, כמו שהזכרנו קודם, שינויים שחלו בנוגע לתרומת זרע (כאפשרות הישארותו של התורם אנונימי, למשל), הם אף משפיעים על המצב ומשנים את התמונה בלא הרף.

אז מה עושים? כיצד יודעים?

זרע, כמו ביציות או עוברים מוקפאים, זקוק לתנאים האופטימאליים על מנת להפוך, בסופו של דבר לתינוק. אותם תנאים מסופקים על ידי בנק זרע, כך שפעולת הטסת זרע בין הארץ לחו”ל ולהיפך נעשית מבנק זרע אחד לשני. בקצה אחד בנק זרע ישראלי, ובצד השני – בנק זרע בחו”ל המאושר על ידי משרד הבריאות הישראלי. אמנם, ניתן להתמודד עם ההליך בכוחות עצמכם, אולם קל ונכון יותר לצורך כך להיעזר בשירותיה של חברה המתמחה בתחום אשר תלווה אתכם לכל הדרך. חברה כזו, שפועלת בתחום באופן רציף ומלווה מאות זוגות ואמהות יחידות במטרתם להוליד תינוק מיוחל משלהם, מעודכנת כל הזמן בתמונת המצב הקיימת ובחוקים השונים הקיימים במדינות השונות. חברה כזו תדע לומר לכם בדיוק מהן האפשרויות השונות העומדות בפניכם, באיזה בנק זרע בחו”ל עדיף לכם להשתמש, מהם ההליכים הנדרשים לצורך הטסת זרע וכן הלאה.

בשורה התחתונה – חברה מתמחה בתחום תאפשר לכם את השקט הנפשי הנחוץ לכם, כדי לאמץ אל ליבכם תינוק משלכם!

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...