בארץ ובחו”ל: כל מה שחשוב לדעת על הצד המשפטי של הליך הפונדקאות

החלטתם להגשים את חלום המשפחה ולפנות להליך פונדקאות, בארץ או בחו”ל. תהליך מורכב, רגיש ומסועף שכזה, כמובן טומן בחובו חוקים רבים שכדאי להתמצא בהם. מהם הקריטריונים שכדאי להכיר וכיצד תוכלו למצוא סיוע מקצועי שיעשה עבורכם את העבודה המשפטית הנדרשת

עברתם כברת דרך כזוג, והגעתם לשלב שבו החלטתם, ואולי אף כבר ניסיתם, להביא ילדים לעולם ולהפוך למשפחה. במידה והחלטתם לפנות לדרך של פונדקאות, יש “שיעורי בית” רבים  שעליכם לעשות, שכן זהו תהליך מסועף ומורכב ולפני שיוצאים לדרך, כדאי קודם כל להכיר את הצדדים המשפטיים של פונדקאות בישראל ובחו”ל. 


במסגרת הליך הפונדקאות, אם פונדקאית נושאת את העובר לאורך כל שלבי ההריון, ומיד לאחר הלידה עליה למסור את התינוק להורים. 

בישראל, מדובר בהליך מוסדר ומאושר מתוקף “חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד יילוד) – התשנ”ו, 1996”, שאולי אתם מכירים בשם “חוק הפונדקאות בישראל”.
על מנת להסדיר את הזכויות והחובות של כל הצדדים במעורבים בתהליך רגיש שכזה, נחקק החוק בבית המשפט העליון, וזאת כתוצאה של פסיקה תקדימית, שנעשתה בעקבות מאבק ארוך


החוק השנוי במחלוקת בנוגע לפונדקאות בישראל, מתיר לזוגות הטרוסקסואלים בלבד לעבור הליך פונדקאות, ואילו משאיר מחוץ לתמונה את המשפחות החד הוריות והחד מיניות. למרבה הצער, אלו יכולים לפנות לפונדקאות בחו”ל בלבד. 

חוקי הפונדקאות בישראל לעומת החוקים בחו”ל

הליך פונדקאות, בין אם נעשה בארץ או בחו”ל, הוא עניין רגיש ומורכב, ולכן מצריך חוקים הנוגעים לכל פרט, לכל שלב ולכל אדם המעורב בו. ראשית, החוק בישראל אינו מותיר לכל המעוניין לעבור תהליך שכזה, ישנם קריטריונים ברורים ומוגדרים למי שיקבל את האישור המיוחל. אחד הקריטריונים הראשיים לפי חוקי הפונדקאות בישראל, דורש מהאם המיועדת להוכיח באמצעות אישור רפואי, כי היא אכן אינה יכולה להרות באופן טבעי ו/או שההריון עלול לסכן את בריאותה. ועדה ייעודית, אשר מורכבת מפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אנשי משפט, רופאים ועוד, אמורה לנפק את האישור המיוחל, שבלעדיו לא ניתן להמשיך ולהתקדם בתהליך. במידה ויימצא כי אתם אכן עומדים בקריטריונים הנדרשים, מגיע לכם מימון עבור תהליכי שאיבת הביציות וההפריה.

אותה ועדה, תצטרך לאשר גם את פרטי האם הפונדקאית וההסכם שנחתם בינה לבין ההורים המיועדים. גם בנוגע לאם הפונדקאית ישנם חוקים וקריטריונים, כמו לדוגמא:

עליה להיות ישראלית ותושבת הארץ, בגילאי 22-39 , אם למקסימום של שלושה ילדים, ומצבה הבריאותי חייב להיות מוכח כיציב ותקין, כמו גם מצבה הנפשי. חשוב לדעת, שגם במקרה בו האם המיועדת אינה יכולה לייצר ביציות, החוק לא מאפשר לפונדקאית לתרום ביצית מחשש לקשר לעובר, אשר נושא את המטען הגנטי שלה. במקרה כזה, יעשה שימוש בביציות של תורמת, שהיא איננה הפונדקאית.

אבל איך זה עובד בחו”ל? בניגוד לישראל, ישנן מדינות, כמו לדוגמא גיאורגיה, אוקראינה וארה”ב,  בהן הקריטריונים גמישים יותר. כך, גם זוגות שבארץ אינם עומדים בתנאים הנדרשים כדי לקבל אישור לעבור את התהליך, כמו משפחות חד הוריות או חד מיניות, יכולות בכל זאת להתחיל תהליך פונדקאות ולהפוך למשפחה כפי שחלמו. 

איך מתמצאים ומתנהלים בתוך החוקים המורכבים של תהליך פונדקאות

בהנחה שאינכם עורכי דין ואתם לא מגיעים מתחום המשפט, ואינחם מומחים בתחום הפונדקאות, מערכת החוקים והביורוקרטיה המסועפת הכרוכה בתהליכי הפונדקאות, הן בארץ והן בעולם, עלולים להרתיע אתכם, ובצדק. חוסר ההתמצאות והבקיאות בכל אלו עלול לא רק להכניס מקלות בגלגלי התהליך הזה, אלא גם לעלות לכם ביוקר מבחינה כלכלית.

תשמחו לשמוע, שקיימות היום חברות המעניקות ייעוץ מקצועי וליווי בכל שלב ושלב בהליך הפונדקאות, הן בארץ והן בחו”ל. כדאי מאוד לפנות למרכז המתמחה בפונדקאות, על כל גווניה והיבטיה, ומאגד בתוכו אנשי מקצוע מכל התחומים הרלוונטיים, לרבות תחום המשפט. 


חברת סורמום, ליוותה וסייעה כבר לאלפי זוגות לעבור תהליך פונדקאות מוצלח, ומותאם לצרכים בישראל ובעולם, ועזרה לרבים להגשים את חלום המשפחה. את פעילות המרכז מלווה שדולה של עורכי דין, בניצוחו של עו”ד מתן חודרוב, המתמחה בדיני משפחה בכלל ובדיני פונדקאות בפרט. עו”ד חודרוב בעצמו עבר תהליך פונדקאות שהביא אותו להגשמת חלום האבהות, כך שניסיונו האישי, לצד ניסיונו המקצועי, הופכים אותו ליועץ אידאלי בתחום, והוא מעניק ליווי משפטי מקצועי צמוד לזוגות הפונים למרכז. 

לדעת שאנשי המקצוע המובילים בתחום מלווים אתכם

אבל לא רק בגלל ההיבטים המשפטיים כדאי לכם להסתייע במרכז סורמום. מדובר בסל שירותים מלא במקום אחד, שיחסוך לכם, לצד כסף, גם זמן ומאמצים רבים בדרך להגשמת חלום המשפחה:

מעבר לעורכי הדין,  תמצאו בחברה הזו שורה של אנשי צוות מקצועי – החל מרופאים מומחים (ישראלים ובינלאומיים) ועד יועצים אישיים ואנשי לוגיסטיקה. במרכז הזה יבחרו עבורכם בקפידה את האם הפונדקאית ובמידה ויש צורך, גם את תורמת הביצית, זאת כמובן על פי הקריטריונים הקבועים בחוק. כמו כן, ידאגו לכל הבדיקות הגינקולוגיות הדרושות, זאת על ידי הגינקולוגים המומחים מהמובילים בישראל ובעולם ועוד ועוד… .

בנוסף, וזה לא פחות חשוב, לצד הייעוץ וההדרכה המקצועיים, תזכו גם ליחס חם ולליווי אישי, שכה חשובים במהלך מסע רגיש ומיוחד שכזה. צוות המרכז מודע לאורך כל הדרך לתהליכים הריגשיים המורכבים העוברים על הזוגות שבתוך תהליך הפונדקאות, ויעשה הכל כדי להתאים כל שלב לצרכים המיוחדים לכם. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...