אימוץ או פונדקאות?

למרות הקושי הרב הכרוך בגידול ילדים, שלא לדבר על שלבי ההיריון, הלידה ועל כל מה שכרוך בכך, כמעט ואין זוג בעולם שיוותר על הדבר. רוב רובם של הזוגות הנשואים אכן מצליחים להגשים את חלומם ללא הרבה קושי והם משיגים היריון ולידה תקינים, עם תינוק בריא ושלם ההופך את החיים שלהם למלאי אושר. מנגד יש את הזוגות שאינם מצליחים להשיג היריון באופן טבעי. עבורם ישנם הפתרונות כמו טיפולי ההפריה השונים ובמקרי קיצון ממש אפשר לפנות להליכי פונדקאות. המוצא האחרון יהיה בדרך כלל אימוץ.

ננסה ללמוד מעט על שני הנושאים הללו ונבדיל בין אימוץ לבין פונדקאות.

תהליך הפונדקאות

תהליך הפונדקאות נעשה באופן כזה אשר בו משתילים ביצית של האם המיועדת אשר מופרית מזרעו של האב המיועד, ברחמה של אם פונדקאית. ההיריון כולו יתנהל ברחמה של האם הפונדקאית כאשר לאחר הלידה יקבלו ההורים את התינוק לידיהם.

‏ת‏הליך הפונדקאות בארץ‎

על פי החוק הישראלי, מותר הדבר אך ורק לזוגות הטרוסקסואליים ונשואים. אין חוק הקובע את הסכום אותו יהיה על ההורים לשלם לאם הפונדקאית. ועדה רפואית מטעם משרד הבריאות היא זו שממונה על הנושא ובין היתר נתון גם הנושא הכספי לשיקול דעתה.

הוועדה הרפואית אמורה לקבל הסכם כתוב ומפורט בין הצדדים, קרי בין האם הפונדקאית לבין ההורים בכדי לוודא כי מדובר בישראלים וכי האם הפונדקאית אינה נשואה. ישנם מקרים אשר בהם תאשר הוועדה הסכם התקשרות עם אם פונדקאית שהיא כן נשואה במקרים והאם הפונדקאית שאינה נשואה נמצאה לא כשירה לעבור את ההליך.

מלבד זאת אמורים שני הצדדים להשתייך לאותה דת אך במקרה ומדובר בכאלה שאינם יהודים, אין את ההגבלה הזו.

ברור כי האם הפונדקאית תצטרך למסור את התינוק להוריו מיד עם לידתו.

ישנם מקרים רבים אשר בהם האם הפונדקאית מבקשת לחזור בה מן ההסכם והיא מבקשת לעצמה את התינוק. במקרים מעין אלו יהיה צורך לפנות אל בית המשפט ועל פי רוב בית המשפט לא יאשר את הדבר. אך כמו בכל דבר אמורים גם להיות מקרים יוצאים מן הכלל. גם כאן ייתכן ובית המשפט כן יאשר את הדבר במקרה וצצו נסיבות אשר אכן מצדיקות את זה. חשוב לציין כי לאורך כל התהליך יהיה חיסיון מלא על זהותם של כל הצדדים.

תהליך הפונדקאות בעולם

בעולם ישנן מדינות אשר מרככות מעט את הדרך עבור הזוגות המבקשים להיכנס להליך כזה של היריון באמצעות אם פונדקאית. הדרישות החוקיות שם אינן שרירותיות כל כך והתהליך עשוי להתבצע בקלות רבה יותר ללא בירוקרטיה סבוכה ומתישה. מסיבה זו אנחנו עדים לעובדה כי ישראלים רבים פונים דווקא למדינות אלו, למרות הקושי הכרוך בטיסות ובשהייה במרחק למשך פרקי זמן ארוכים אשר לעיתים אינם ממש צפויים מראש. הם יודעים כי זוהי הדרך היחידה אשר תוכל להוביל אותם להגשמת החלום הנכסף.

דוגמא מובהקת לכך היא גיאורגיה. שם מתבצעים התהליכים במהירות רבה יחסית עם מינימום פרוצדורה, כאשר התינוק שנולד יירשם על שמות הוריו בלי שיוזכר כלל כל הנושא של הפונדקאות. כך תוכל המשפחה לצאת לדרכה כמשפחה ‘חלקה’ ורגילה ללא כל חריגות יוצאות דופן.

תהליך האימוץ

אין ספק כי תהליך הפונדקאות הוא עדיף כאשר ישנו סיכוי להביא ילד שיהיה לו קשר ביולוגי אמתי עם הוריו. אך כאשר כלו כל הקיצין ומסיבות שונות אין לבני הזוג כל סיכוי להביא לעולם ילד משלהם, עדיין יש דרך בה יוכלו לפחות לגעת באושר הזה ששמו גידול ילד. הם יכולים לפנות להליך של אימוץ.

אך בדומה לתהליך הפונדקאות בישראל, דורש גם הליך האימוץ מסע בירוקרטי מפרך.

התהליך מתחיל בהגשת מועמדות לאימוץ ארצי. רק זוג ישראלי יוכל להגיש בקשה לאימוץ של ילד ישראלי. בנוסף אמורים בני הזוג להיות נשואים.

אדם יחיד המבקש לאמץ ילד, של בן זוג או בת זוג שלו יוכל גם כן לעשות זאת כמו כן במקרים אשר בהם מדובר בילד אשר הוריו נפטרו והמבקש הינו קרוב משפחתו של אותו ילד.

על פי  חוק האימוץ, אימוץ של ילד ממדינה זרה כרוכה באישור של העמותה בישראל העוסקת באימוץ בין ארצי.

חשוב לדעת לפני שמתחילים בתהליך, כי מדובר בהוצאה כספית לא קטנה כמו כן יידרשו ההורים המבקשים לעבור תהליך ארוך של בדיקות רפואיות על מנת לאשר את כשירותם לאמץ את הילד.

הקו המשותף בין שני התהליכים

עולה מהדברים כי מה שבכל זאת משותף בין שני התהליכים, זה הקושי הבירוקרטי כמו גם העלות הכספית הגבוהה של כל אחת מהפרוצדורות הללו.

ההבדל הקל הוא כי כשמדובר באימוץ, אין למעשה מניעה לאמץ ילד ממדינה אחרת מה שאינו יכול לקרות במקרה של פונדקאות, שם חשוב ששני הצדדים יהיו שייכים לאותה דת. אך מלבד זאת מדובר בהחלט בתהליך מורכב מכל הבחינות.

סיכום

כפי שכבר ציינו למעלה. אין תחליף לילד ביולוגי שלנו, ילד שהוא בשר מבשרינו, דם מדמינו. כל המאמצים שווים את הדבר. על כן, כאשר ישנה האפשרות בכל זאת ללכת על פונדקאות וכך לזכות להביא ילד לעולם שיהיה שלנו ממש, הדבר כדאי ורצוי.

מנגד, לא נתכחש להיבט העומד במקרים רבים מאחורי האימוץ, כאשר מדובר במעשה מוסרי מדרגה ראשונה אשר בו מעניקים לילד אומלל בית חם עם הורים תומכים. משהו שלא היה לו קודם האימוץ.

ברור שמדובר בנושא הרה גורל שדיני נפשות תלויים בו ולא נוכל לקבוע כאן עבור אף זוג מה יהיה טוב יותר עבורו. אך בכל זאת העלינו את הנושאים בפרוטרוט על הקשיים והעלויות שלהם וכל זוג יעשה את שיקוליו האישיים.

המטרה בסופו של דבר הוא גידול ילד. וילדים זו שמחה – על זה אין חולק!

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...