פונדקאות – המדריך המלא!

יש לא מעט נשים שלא יכולות להביא ילדים לעולם. הן לא מסוגלות לשאת הריון וזה יכול להיות מסיבות שונות נפשיות ופיזיות. כך לדוגמא אישה שאין לה רחם מכל סיבה שהיא או שאין לה שחלות, אישה שכבר עברה בעבר הפלות חוזרות ונשנות או שהיא עשתה עוד ועוד טיפולי פוריות אך ללא הצלחה. יש נשים שעברו טיפולים רפואיים כמו טיפולים כימותרפיים והן לא יכולות להיות בהריון, ויש נשים שמכל סיבה שהיא, הריון יכול לסכן אותן. בנוסף לאלו, יש גם זוגות של גברים שלא יכולים להביא ילד לעולם בדרך הטבעית, וכל אלו יכולים לפנות לשירותי פונדקאות.

מהי למעשה פונדקאות?

המילה פונדקאות מגיעה מהמילה “פונדק” שזה מלון, אחסון. מדובר על נשים שמסכימות לשאת הריון בשביל נשים אחרות, נשים שעושות את זה בצורה התנדבותית או נשים שעושות את זה בתמורה לתשלום וזה יכול להיות בארץ או בחו”ל. יש לא מעט שיח ציבורי סביב העניין ולכל מדינה יש את החוקים שלה של מה אסור ומה מותר במסגרת הפונדקאות, אך כלל ניתן לומר שפונדקאות מתחלקת לשניים, פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית.

מה בין פונדקאות מלאה לפונדקאות חלקית?

יש אם כן שתי אופציות לפונדקאות, פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית. פונדקאות מלאה היא פונדקאות בה האם הפונדקאית תורמת רק את הגוף שלה לתהליך. יש תורם זרע או שהאב הוא זה שנותן את הזרע והביצית היא של האם המיועדת, ובסופו של דבר אחרי הליך מלאכותי של הפרייה במבחנה ולאחר מכן החזרה של העוברים לרחמה של הפונדקאית מתקיים הריון. לאם הפונדקאית אין שום קשר ביולוגי לילד וברגע שהוא נולד הוא עובר להוריו הביולוגיים.

לעומת זאת פונדקאות חלקית זו פונדקאות בה האם הפונדקאית לא רק תורמת את גופה לטובת ההיריון אלא תורמת גם ביציות להליך. בפועל זה אומר שהיא לא רק תישא את ההיריון ברחמה אלא גם תהיה האם הביולוגית של הילד. בישראל פונדקאות חלקית אסורה כמו גם במדינות מסוימות נוספות.

ההליך עצמו

  • איתור פונדקאית – הליך הפונדקאות מתחיל עם איתור של פונדקאית פוטנציאלית. יש חוקים שונים שנוגעים לגילה ולמוצאה בישראל ובעולם הקריטריונים פחות מחמירים (בעיקר בגלל שישראל היא מדינה יהודית עם חוקים שחלקם משיקים להלכה)  ובסופו של דבר נמצאת האם הפונדקאית המיועדת ואז היא מתחילה לעבור את כל הבדיקות הרלוונטיות.
  • בדיקות התאמה של הפונדקאית – בשלה הבא הפונדקאית הפוטנציאלית עוברת את כל הבדיקות הרלוונטיות בשביל לוודא שהיא יכולה לשאת ברחמה את העובר וללדת אותו בשאיפה כילד בריא. הוא עוברת בדיקות של הרחם ובדיקות פיזיות בכלל, היא עוברת בדיקה נפשית שמוודאת שהיא יכולה לעמוד ב”פרויקט” מסוג כזה. לאחר שהן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית היא נמצאת כשירה, אפשר להתקדם לשלב הבא.
  • שאיבת ביציות ותרומת זרע – בשלב הבא ולאחר שהאבא והאימא המיועדים נמצאים כשירים ובריאים להליך הזה, האב המיועד נותן דגימת זרע ומהאם המיועדת שואבים את הביציות. נהוג לשמור חלק מהביציות ולהקפיא אותן להפריות הבאות אם תהיינה כמו גם בשביל לתרום אותן לנשים שלא יכולות לייצר ביציות אם האם מסכימה. קודם לזה כמובן הליך של הכנה פיזית לאישה ובסופו של דבר הזרע והביצית מוצאים את עצמם במעבדה. שם הם מופרים ומוחזקים כמה ימים, ולאחר מכן הם כבר בדרך להחזרה אל רחמה של האם הפונדקאית.
  • החזרת עוברים – בשלב הבא מוחזרים העוברים אל רחמה של האם הפונדקאית ומתחיל בהריון.
  • הריון – בגלל שזהו איננו הריון טבעי אלא מלאכותי ובגלל שהאם הפונדקאית נמצאת בסיכון מוגבר כמו גם יש רצון שהכל יצליח, האם הפונדקאית נמצאת במערב צמוד בכל מהלך ההיריון.
  • לידה – בסופו של דבר מגיעה הלידה, ורגע אחרי שהיא קורית ההורים המיועדים מקבלים את התינוק לידיהם. במידה והפונדקאות לא מתקיימת בישראל, מתחיל תהליך האישורים בשביל שניתן יהיה להכניס את הילד למדינת ישראל.

התנאים לפונדקאות בישראל

יש הבדלים רבים בין פונדקאות בישראל ומחוצה לה, הבדלים שנוגעים למי זכאי לפונדקאות, הלאום ואחרים. כך לדוגמא הדבר הראשון שצריך להתקיים בשביל שניתן יהיה לקיים פונדקאות בישראל הוא שבני הזוג יהיו גבר ואישה מה שאומר שזוג גברים לא יכול להביא ילדים לעולם בפונדקאות בישראל.

בנוסף, האם הפונדקאית צריכה להיות בת אותה הדת של ההורים הביולוגיים. היא גם צריכה  להיות מישהו שכבר יש לה ילד אחד משלה לפחות  ובעבר היה צורך גם לוודא שהיא לא נשואה אך היום  גם נשים נשואות בישראל יכולות להיות פונדקאיות.

אסור שיהיה קשר משפחתי בין ההורים המיועדים ובין האם הפונדקאית והפונדקאית צריכה להוות בין הגילאים 22 ל- 39. יש עוד  תנאי סף לפונדקאות אך אלו העיקריים שבהם.

מרכיבי העלות

פונדקאות היא עניין יקר והעלויות בין הליך כזה בישראל לבין הליך כזה בחו”ל שונות. ככלל, יש את הייעוץ המשפטי שחייב להיות כבר מההתחלה כדי שהכול יעבור בשלום מבחינה משפטית. בנוסף, יש את העלות לפונדקאית עצמה על עצם הבריון והלידה. יש את עלויות ההרים הנוספות של הפונדקאית כמו בגדים, אוכל, מגורים בסמוך לבית החולים אם צריך והוצאות נוספות.

יש את עלות החברה המתווכת במידה ומדובר על פונדקאות בחו”ל ויש את עלויות הטיסה והשהייה במדינה הזרה. כמובן שמעל לכל יש את הבדיקות הרפואיות שמתקיימות כל הזמן והוצאות נוספות שאינן מתוכננות.

אין ספק שפונדקאות היא פתרון מצוין עבור זוגות חד מיניים כמו גם עבור זוגות בהם האישה לא יכולה להיות בהריון מכל סיבה שהיא. חשוב רק לעשות את הדברים בצורה נכונה, לקבל את הליווי המתאים מהחברה הנכונה ואת הייעוץ המשפטי המתבקש.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...