הבדלים עיקריים בין פונדקאית רווקה לפונדקאית נשואה

האם קיימים אי אילו הבדלים בין פונדקאית נשואה לפונדקאית רווקה? מהן ההשלכות? מי קובע למי מותר להיות אם פונדקאית? השאלות הן רבות וכרגיל נושא הפונדקאות מורכב. הוא טומן בחובו היבטים משפטיים, רפואיים, אתיים וכמובן שהוא כפוף לחוק.

מי היא פונדקאית?

כאשר אנו מדברים על הליך פונדקאות, הכוונה היא להפריה בין ביצית האישה לבין זרע הגבר, ולאחר מכן יש להשתיל את הביצית ברחמה של אישה זרה, זו האם הפונדקאית. היא נושאת ברחמה את העובר במשך 9 חודשים, ומן הסתם היא זו שתלד אותו למען זוגות חשוכי ילדים כמו למשל אימהות חד הוריות וזוגות חד – מיניים. לפי החוק בישראל, הפונדקאית לא רשאית להיות קרובת משפחה ובעלת קשר גנטי לעובר.

הגבלות

במדינת ישראל קיימות מספר מגבלות המקשות על ההליך כולו. רק זוגות נשואים דו – מיניים רשאים לפתוח בהליך וזאת לאחר אישור וועדה רפואית מטעם משרד הבריאות. על הזרע להיות שייך לאב הביולוגי (בניגוד לתרומת ביציות).

מה באשר לפונדקאיות נשואות?

כמובן שבמדינת ישראל קיימות מגבלות הלכה. על פיה, קיים חשש שאישה נשואה שהיא גם פונדקאית, תינוקה עשוי להיחשב כממזר. אולם גם כאן חלו שינויים, אנשי דת ורבנים הבינו כי יש להתיר לנשים נשואות להיות אימהות פונדקאיות, שכן הן למעשה מסייעות לזוגות לקיים את מצוות פרו ורבו.

התקדמות גם במישור החוקי

רק לפני 20 שנה חוקק במדינת ישראל חוק הפונדקאות, ומאז גם החלו לצוץ שינויים, לא רק בקרב גורמים דתיים אלא גם עקב הכוונה לערוך שינויים בחוק הקיים, משמע השאיפה היא למצוא נשים רווקות המתאימות להליך פונדקאות.

יתרונות

אמנם אפשר לבחור בין פונדקאית רווקה לנשואה, אולם הבחירה באישה נשואה טומנת בחובה גם כמה יתרונות בולטים. במקרים הללו הפונדקאית איננה מתמודדת עם קשיי ההיריון הרגשיים והפיזיים לבד, בן הזוג אמור לתמוך בה. כמו כן, הורים המעוניינים באם פונדקאית, יודעים כי היא לא לבד ויש מי שדואג לכל צרכיה.

מי רשאית להיות פונדקאית?

נשים המעוניינות להיות אם פונדקאית, חייבות להיות בריאות הן מהפן הנפשי והן מהפן הפיזי, וקיימים גם כמה קריטריונים נוספים: אישה נשואה פונדקאית, מוגבלת בכל הקשור לגיל, היא יכולה לשמש כפונדקאית החל מגיל 22 ועד גיל 38. אלה הן נשים אשר עברו לפחות לידה אחת ועד שלוש לידות ולא מעבר לכך.

בנוסף, בודקים את מהלך ההריונות הקודמים. המדינות בהן מדובר: גיאורגיה, בלארוס, ישראל, רוסיה וארה”ב. אולם, מידי פעם, קיים שינוי חוקתי בכל מדינה ומדינה. בישראל הפרוצדורה מורכבת אף יותר. רק זוגות נשואים והטרוסקסואלים רשאים לפתוח בהליך פונדקאות.

מדוע לבחור בפונדקאיות רווקות?

מרבית הנשים המוכנות להיות אם פונדקאית, פועלות מתוך מניעים כספיים. הכסף שישולם להן יכול לכלכל אותן למשך זמן רב, ולכן ההליך משתלם במיוחד לנשים רווקות. לעיתים הנכונות להיות פונדקאית נובעת מהרצון לעזור לזוגות חשוכי ילדים.

קשיים על רקע רגשי

נשים פונדקאיות גם הן עוברות תקופה לא קלה, בין אם הנושא קשור לתופעות רבות מהן סובלות נשים בהיריון כמו: בחילות, עייפות, ההורמונים משתוללים, ועדיין הן מודעות לכך שלא תינוקן הוא זה שאחראי על הקשיים הללו, אלא תינוק של מישהו אחר, ואכן קיימת סכנה שהאם הפונדקאית תייצר קשר רגשי לעובר, אולם לשם כך נחתמים הסכמים בין ההורים לבין הפונדקאית.

כאשר מדובר בנשים רווקות, הן זקוקות להרבה יותר תמיכה. לעומת זאת נשים נשואות, לא רק נושאות בנטל ההיריון, עליהן לטפל גם בילדיהם הביולוגיים, מה שמקשה במקצת.

פונדקאות ללא קשר לסטטוס משפחתי

למרות החוקים הנוקשים בארץ המאפשרים רק לאישה נשואה להיות פונדקאית, במדינות אחרות המצב שונה. בהחלט ניתנת האפשרות לנשים שאינן נשואות לשמש כאם פונדקאית, אולם יש לדעת לפני כן למי לפנות. בסוכנות פונדקאות מכירים את כל ההליכים האפשריים הקשורים לנושא, הם יודעים באילו מדינות כדאי שההליך יבוצע, ולתמיכה הרגשית שהן מעניקות אין מחיר.

ברירת מחדל

נשים רווקות המעוניינות להיות אימהות פונדקאיות, ראויות ליחס שונה מזה אותו מעניקה להם המדינה, נוצרת כאן אפליה שאיננה מוצדקת הנובעת גם משמרנות והיבטים הלכתיים. גם נשים חד הוריות, נשואות או רווקות, זכותן להתפרנס מפונדקאות וכמו כן לעשות מצווה – לסייע לזוגות להם אין ילדים להגשים את חלומם.

ערך הפריון

פוריות והבאת ילדים זהו נושא שיש להיות גאים בו, גם אם עושים זאת למען מישהו אחר, בהחלט ניתן להגדיר זאת כמצווה. לכן במקרים הללו, אין זה כלל משנה אם הפונדקאית היא רווקה או נשואה, המטרה היא זהה.

איזו החלטה מומלץ ליטול?

כפי שניתן להבין, בבחירת פונדקאית רווקה או פונדקאית נשואה, קיים הבדל משמעותי. כאשר מדובר באישה נשואה, היא מקבלת הרבה יותר תמיכה רגשית, נפשית ופיזית גם מבני משפחתה, היא איננה חשה מבודדת. לעומת זאת, נשים רווקות ראויות לקבל גם הן תמיכה, אך לא מעט פעמים הן  מתמודדות עם קשיים לבדן. כמובן ישנן גם רווקות הזוכות לתמיכה משפחתית, אולם לא תמיד, בהתחשב במדינות בהן מתבצע ההליך. חלקן שמרניות ואינן מעניקות תמיכה רגשית.

יתרונות

עדיין, לרווקות זמן פנאי רב, אין מוטלת עליהן המטלה לטפל בילדים קטנים, לבצע את עבודות הבית הרבות כאשר מתגוררים בו כמה אנשים, וככלל, אישה לה יש ילדים, נדרשת למאמצים פיזיים משמעותיים יותר. אולם הן כבר מורגלות להליך ההיריון, מנוסות יותר, וגם לכך יש יתרון.

לסיכום

על כל זוג לפעול על פי שיקוליו הוא. בכל מקרה לא ניתן לבצע את ההליך בארץ, וכאשר מחליטים לבצע אותו בחו”ל, בהחלט ניתנת להורים זכות החלטה איזו אם פונדקאית לבחור, כאשר קיימים חסרונות ויתרונות בבחירת רווקה או אישה נשואה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...