על הקשר ההדוק שבין אמבריולוגיה להליכי פונדקאות

הפריות החוץ גופיות הולכות ותופסות תאוצה בשנים האחרונות, לצד תחום המחקר העוקב אחר התפתחותו של העובר מרגע ההפרייה. תרומתה המשמעותית של האמבריולוגיה

אמבריולוגיה, מונח שבסיסו במילה Embryo – עובר, הוא למעשה כל תחום חקר התהליך שעובר העובר מרגע יצירתו, הלוא היא ההפרייה של הזרע עם הביצית, ועד הלידה, בה הוא למעשה מסיים את תפקידו כעובר והופך לתינוק. הודות לטכנולוגיה המתקדמת, התחום הזה תופס תאוצה ומתפתח לאין שעור בשנים האחרונות, ובמיוחד בשל הצורך והאפשרות לבצע בהפריות מלאכותיות חוץ גופניות. ככל שנצבר יותר ידע ונערכים יותר מחקרים בתחום המורכב והמרתק הזה, כך עולים שיעורי ההצלחה של הפריות חוץ גופניות, שמסתיימות בלידות של תינוקות בריאים. 

שני תחומי המחקר המשניים שהאמברולוגיה כוללת

אמבריולוגיה מורפולוגית

תחום האמבריולוגיה המורפולוגית עוסק בחקר התהליכים שגופו של העובר עובר מרגע הפריית הביצית ועד אשר הוא מגיע להתפתחות מלאה. תחום המחקר הזה ידוע גם בשם “האנטומיה של ההתפתחות”, אם כי רבים פשוט מכנים אותו “אמבריולוגיה”. 

אמבריולוגיה פונקציונלית

תחום האמבריולוגיה הפונקציונליות, המכונה גם “מכניקת ההתפתחות” או “הפיזיולוגיה של ההתפתחות”, עוסק בחקר ההשפעות החיצוניות, הן הפיזיקליות והן הכימיות, אליהן נחשף העובר כאשר הוא נמצא ברחם, וכיצד הן משפיעות על ההתפתחות הביולוגית שלו.

תחומי מחקר נוספים של האמבריולוגים

שני תחומים נוספים הנחקרים בתוך תחום האמבריולוגיה, עוסקים בהתפתחות שתי מערכות חשובות ביותר בגוף העובר. הראשונה היא מערכת הנשימה, שהתפתחותה מתחילה בשבוע הרביעי בהריון. תת תחום מחקר זה מכונה “האמבריולוגיה של הנשימה”. המערכת השנייה הנחקרת כחלק מתחום המחקר “אמבריולוגיה של הכליה”, היא כשמה – מערכת הכליות, האחראית לתפקודי השתן וסינון הפסולת והרעלים מהדם.

האמבריולוג הוא שמוביל את תהליך ההפרייה החוץ גופית

אם כן, תחום האמבריולוגיה מציע מחקרים מקיפים הבוחנים ולומדים את התהליך שעובר העובר החל ממועד ההפרייה של הביצית עם הזרע. התחום הזה חוקר הן את הסביבה בה העובר מתפתח, והתנאים בהם הוא גדל, את ההשפעות השונות על ההתפתחות – אילו מהן רלוונטיות ואילו חשיבותן פחותה, כאשר גם היבטים של כימיה ומורפולוגיה נלקחים בחשבון. 

לתחום הזה יש חשיבות על במקרים בהם בני זוג אינם מצליחים או אינם מסוגלים להרות באופן טבעי, ובמיוחד כאשר מדובר בבעיית פוריות ספציפית אצל הגבר או האישה. האמבריולוג הוא זה שמוביל את כל תהליך ההפרייה החוץ גופית מההתחלה ועד הסוף. הוא יודע בדיוק אילו בדיקות יש לערוך וכיצד, ואיך לנהל את תהליך ההפרייה על הצד הטוב ביותר, כאשר הוא מסתמך על מדע ומחקר מדויק. 

מדובר בתחום פורץ דרך, המאפשר למגוון רחב של בני אדם להגשים את חלום ההורות.

על הקשר שבין אמבריולוגיה לפונדקאות

כידוע, הליכי פונדקאות מתבצעים באמצעות הפריה חוץ גופית של הזרע והביצית של אחד או מההורים המיועדים, או של שניהם. הודות לתחום האמבריולוגיה, קיים היום הרבה יותר מידע, ואי לכך גם טכנולוגיה מתאימה ומשוכללת יותר, בכל מה שקשור להפריות חוץ גופיות. האמבריולוגיה וההפריות החוץ גופיות אלו הם שני תחומים ההולכים יד ביד, כאשר האמבריולוגים עוקבים ובודקים את איכות הזרע והביצית כבר מהשלבים הראשונים, כך שהם יכולים לקבל את ההחלטות הנכונות – באילו מהם לבחור לצורך ההפריות.

האמבריולוג למעשה נכנס לתמונה בשלב בו מתקבלות במעבדת ה-IVF הביציות שנשאבו מגופה של האישה. במקביל, מתקבל באותה המעבדה גם הזרע של הגבר, ותפקדיו של האמבריולוג למעשה לנפות את הביצית והזרע האיכותיים והנקיים ביותר (לאחר שניקה מהזרע את התאים הלא פעילים), ובהמשך להזריק את תאי הזרע אל תוך הביצית.

לאחר ההפרייה – מעקב אחר התפתחות העובר 

יום לאחר ההפריה, האמבריולוג הקליני מבצע בדיקות של הביצית המופרית, ולאחר מכן היא מועברת לאינקובטור למספר ימים. בתום מספר ימים, האמבריולוג יבדוק שנית את איכות העוברים, ויבחר  את האיכותיים ביותר מביניהם. \

השתלת העוברים ברחמה של האם הפונדקאית

לאחר שהאמבריולוג בחר את העוברים האיכותיים ביותר, לפחות אחד מהם (לרוב לוקחים יותר מאחד, על מנת למזער סיכונים), יושתל ברחמה של האם הפונדקאית. במרבית המקרים בוחרים יותר מעובר אחד, על מנת להגדיל את הסיכויים שלפחות אחד מהם ישרוד. לעתים, יותר מאחד מהם מחזיק מעמד ומצליח להתפתח, מה שעשוי להסתיים בלידת תאומים או לעתים אפילו שלישיה.

במקרים בהם העובר לא מצליח לשרוד ברחמה של האם הפונדקאית, חוזרים שוב על התהליך ומחדירים עוברים שהוקפאו, באמצעות הביציות שנשאבו מהשחלות של האם, והוקפאו לצורך שימוש בעתיד.

באילו מקרים אנשים יבקשו להקפיא תאי זרע או ביציות לשימוש עתידי?

התהליכים השגורים ביותר של הפריות חוץ גופיות המתבצעות על ידי אמבריולוגים, הם במקרים בהם זוג אינו מסוגל להרות באופן טבעי, ואנשי המקצוע מסייעים להם לבצע את ההפרייה המלאכותית, באמצעות הביצית והזרע של בני הזוג. אך ישנם מקרים נוספים, בהם אנשים רוצים לדאוג לעתיד ומבקשים להקפיא ביציות או זרע. לדוגמא, במקרה של מחלה כמו סרטן, שהטיפול הכימותרפי המקובל, הכרוך בקרינה חזקה,  עלול להזיק לתאי הזרע או לביציות. לא מעט חולים המבקשים לדאוג לעתידם המשפחתי- ההורי, מעוניינים לעבור הקפאה של הביצית או הזרע, וגם את התהליך הזה מבצעים האמבריולוגים.

נסיבות נוספות המביאות נשים לשאוב ביציות ולהקפיאן, היא כאשר נשים רווקות מתבגרות בגילן ובגופן, אך טרם הגיעו לשלב שהן מוכנות להרות, מבחינה רגשית או משפחתית. נשים רבות רוצות להבטיח שבמקרה שירצו להרות באמצעות הביציות שלהן בשלב מאוחר יותר בחיים, הן יוכלו לעשות זאת באמצעות הביציות הצעירות שהוקפאו. כך למעשה, הן “מרוויחות” עוד זמן, שיאפשר להן להתנהל ולקבל החלטות בתזמון המתאים, ולא מתוך לחץ הנובע מכך שגופן לא ייצר ביציות איכותיות בעתיד.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...