תרומת ביצית לפונדקאות – סיפורי הצלחה

א.נ מנתניה כבר הייתה מיואשת. 10 שנים שהיא נשואה אבל עד היום היא ובעלה לא הצליחו להביא ילדים לעולם. נאמר להם שהבעיה לא אצל הגבר וספירת הזרע שלו תקינה, והבעיה היא אצלה. הביציות שהגוף שלה מייצר לא מספיק איכותיות בשביל להיות מופרות.

כמובן שזה גרם ללא מעט מתח בין שני בני הזוג. שניהם רצו כבר להרחיב את המשפחה אך הבעיה שלה שחשבו שהיא “תעבור” לא באמת עברה… בסופו של דבר הומלץ להם לעבור טיפולי הפריה, טיפולים בהם הביציות יישאבו מתורמת, ולאחר שהן יופרו הם יוכנסו לרחם האישה על מנת שהיא תוכל להחזיק את ההריון.

אבל יש מקרים, בהם האישה גם לא יכולה להחזיק את ההריון. יכולות להיות לכך סיבות שונות אבל השורה התחתונה, היא לא יכולה לייצר ביציות איכותיות וגם לא יכולה שיכניסו לה ביציות של מישהי אחרת שעברו הפריה. במקרה כזה היא תצטרך לפנות לפונדקאית, מישהי שתעבור את ההפריה והיא זו שתחזיק את ההריון אצלה.

הסיבות להפלות טבעיות

חלק מאותן נשים שפונות לפונדקאות, הן נשים שעברו הפלה טבעית פעם אחר פעם ונאמר להן שהן לא יכולות להחזיק הריון. אם הביציות שלהן תקינות, הן תוכלנה לקבל פונדקאות מלאה מה שאומר שהפונדקאית רק תחזיק את ההריון, ואם הן לא תקינות, הן תצטרכנה גם תרומת ביציות. הנה הסיבות הנפוצות להפלות טבעיות שכשאין חוזרות פעם אחר פעם, הן מצביעות על בעיה חמורה.

  • מבנה הרחם – הסיבה הנפוצה ביותר לחוסר יכולת של נשים להחזיק הריון מה שמוביל פעם אחר פעם להפלות הוא מבנה הרחם. אלו יכולות להיות צלקות על שטח רירית הרחם, זה יכול להיות מבנה שלא תומך בהריון, אלו יכולים להיות גידולים שפירים וגורמים נוספים שהופכים את הרחם ללא תקין.
  • הפרעות גנטיות – כחצי מההפלות שמתרחשות בשליש הראשון אלו הפלות שנגרמות מהפרעה כרומוזומלית. כשיש הפרעה בהתפתחות הביצית או הזרע נגרמות בין השאר ההפרעות האלו, והבעיות הכרומוזומליות הללו נמצאות אצל כ-4% מהסובלים מהפלות חוזרות ונשנות.
  • זיהומים – חיידקים שונים עלולים לגרום להפסקה של ההריון. חשוב לדעת שיש נשים שהחיידק עלול לחזור הריון אחר הריון, מכיוון שהן בסיכון גבוה אליו באופן קבוע. זהו אחד הדברים הראשונים שנבדקים אצל נשים שסובלות מהפלות פעם אחר פעם.
  • מחלות אוטואימוניות -יש מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו ולאם יש נוגדנים בשביל להתמודד עם המחלה הזו. זו יכולה להיות מחלת לב, מפרקים, כליות וכדומה ולא פעם הפלות חוזרות הן הסימן הראשון למחלות הללו.
  • הפרעות הורמונאליות – אחד מכל חמש מקרים של הפלה טבעית נגרם בשל הפרעה הורמונאלית מה שהופך אותה לסיבה משמעותית. מי שסובלת מתת פעילות של בלוטת התריס או מפעילות יתר של בלוטת התריס, נמצאת בסיכון גבוה יותר להפרעות הורמונאליות שעלולות להוביל להפלה. גם סוכרת היא קבוצת סיכון וגם חוסר בפרוגסטרון עלול להוביל להפלה.

פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית

כל מי שבררה על פונדקאות שמעה על המושגים “פונדקאות מלאה” ו”פונדקאות חלקית” בפועל זה אומר ההבדל בין מעורבות גנטית של האם הפונדקאית או אי מעורבות שלה. פונדקאות מלאה היא כזו שאין לאם הפונדקאית שום קשר גנטי והיא תורמת רק את הרחם שלה לתהליך הזה, ולעומתה, יש את הפונדקאות החלקית שבה יש גם תרומה של ביציות שמופרות על ידי הזרע של האב ומוכנסות לרחמה של האם הפונדקאית או שהאם הפונדקאית היא זו שתורמת את הביציות. בישראל, אין אפשרות לפונדקאות חלקית אלא רק למלאה.

החוזה בין המרפאה לתורמת ולמקבלת התרומה

תרומת ביציות דורשת איתור תורמת וכשיש תורמת ויש מרפאה, יש כמה חוזים שנחתמים בין המרפאה ובין התורמת כמו גם בין המרפאה ובין הנתרמת. בחוזה יש כמה סעיפים חשובים:

  • מספר המקבלות – בדרך כלל שאיבת ביציות יכולה לספק ביציות לכמה נתרמות. במהלך חתימת החוזה מוסכם בין הצדדים האם רק הנתרמת המיועדת תקבל את התרומה או שהביציות תחולקנה בין כמה נתרמות.
  • מה נשאר אצל התורמת – כפי שציינו, שאיבה של ביציות עשויה להניב מספר גבוה שלהן ולכן, המרפאה מתחייבת בפני התורמת שכמה ביציות איכותיות יישארו שלה וברשותה.
  • הכרה בהורות – בסופו של דבר יש תורמת ונתרמת והנתרמת גם אם היא לא תהיה האמא הגנטית של הילד, היא תהיה בפועל האמא שלו. מרכיב חשוב בחוזה הוא הכרה של הנתרמת בתור האם הבלעדית של הילד, כך שלא יהיו אי אלו אי הסכמות שעלולות לסבך מאוד את העניין בעתיד.
  • מפגש בין שני הצדדים – בדרך כלל, התורמת והנתרמת לא מכירות האחת את השנייה. הן לא רוצות בכך אלא כשהילד גדל והוא רוצה לדעת מי זו שתרמה את הביציות בשבילו. אם שני הצדדים רוצים, אפשר להפגיש ביניהם אם כי לא מומלץ.
  • מידע רפואי – יש מצבים בהם צריך שיימסר מידע רפואי לילד על אימו הביולוגית. כך לדוגמא אם הוא יצטרך השתלת מח עצם, אולי האימא הביולוגית תוכל להיות זו שתורמת. בחוזה מפורט איזה מידע רפואי יהיה לו ואיזה לא.
  • הסדרת התשלום – הליך תרומת ביציות יכול להשתבש בכל שלה, הן מבחינה טכנית, פיזית או התחרטות של מי מהצדדים. בחוזה יהיה מוגדר בדיוק כמה צריך לשלם בכל שלב, כמה ישולם אם לא יצליחו לשאוב ביציות או אם יפסיקו את ההליך מכל סיבה שהיא.

יש לא מעט סיפורי הצלחה של תרומת ביציות לפונדקאות, סיפורים שהם בסופו של דבר ילדים בריאים ומתוקים שכל זוג חולם שיהיו לו.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...