מהי שאיבת ביציות ולמה היא משמשת?

שאיבת ביציות מתבצעת עבור שלל מטרות בהן הפריות חוץ גופיות (IVF), תהליך פונדקאות ושימור הפוריות כך שהאישה אשר מגופה נשאבות הביציות תוכל להקפיא אותן ולעשות בהן שימוש בעתיד לשם הבאת ילדים לעולם גם כאשר תגיע לשלב בו לא תהיה פורייה יותר. 

בתהליך של שימור הפוריות הביציות נשאבות מגופה של האישה ומאוחסנות בהקפאה עמוקה לשימוש מאוחר יותר. במקרה הצורך ניתן להפשיר ביצית מוקפאת, להפרות אותה בזרע בתנאי מעברה ובכך ליצור עובר אשר יושתל ברחמה של האם או של פונדקאית בתהליך של הפריה חוץ גופית. 

במקרים בהם בני זוג נתקלים בקשיים להרות, מבוצע תהליך של הפריה חוץ גופית בו מעורבת ביצית שנשאבה מהאישה שמעוניינת להרות או לחילופין מאישה זרה שעברה תהליך של שאיבת ביציות למטרת תרומה. 

תהליך פונדקאות משמש זוגות אשר אינם מצליחים להרות מסיבות פיזיולוגיות שונות וזקוקים לעזרה של אישה אחרת אשר ברחמה מושתל עובר שנוצר מביצית וזרע בתנאי מעבדה. בתהליך זה, הביצית יכולה להישאב מגופה של האם או מגופה של תורמת. 

בשונה מתהליך של תרומת זרע, הליך תרומת ביציות אינו עניין פשוט ומצריך תהליך ארוך שבסופו מבוצעת שאיבת הביציות מגופה של האישה.

כיצד מבוצע תהליך שאיבת ביציות?

לאורך כל המחזור החודשי, התורמת מקבלת מספר תרופות. תרופות אלו מעוררות את השחלות לייצור מספר גבוה יותר של ביציות. חלק מהתרופות שניתנות שולטות בהורמונים של התורמת ותרופות נוספות מונעות שחרור של הביציות מהשחלות. ישנם הורמונים אשר מגרים את הזקיקים ומגבירים את ייצור הביציות והזקיקים ואת הבשלתם.

בשלב הראשון התורמת מקבלת מנה של גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG) והרופא מסיר את הביציות באמצעות מחט מיוחדת המחוברת למכשיר אולטרסאונד טרנסווגינלי. המחט מועברת דרך דופן הנרתיק של התורמת לתוך השחלה. לאחר מכן הביציות נשאבות החוצה ונשלחות לאמבריולוג להערכה לפני ההפריה.

מחקר שנערך בשנת 2017 הראה שבדרך כלל יאספו בין 5 ל -24 ביצים בכל מחזור. מספר הביציות שנשאבות מבוסס על כמות ייצור הביציות של המטופלת ועל הנחיות המרפאה.

בדיקות הנדרשות טרם תחילת התהליך

על התורמת או המטופלת לעמוד בקריטריונים מסוימים. נשים אשר מועמדות מתאימות לתהליך של שאיבת ביציות או תרומת ביציות עשויות להידרש לבדיקות ופגישות רפואיות הכוללות בדיקות גופניות, בדיקה גניקולוגית, בדיקות דם ושתן, בחינה של ההיסטוריה הרפואית המשפחתית ואבחון פסיכולוגי. 

האם שאיבת ביציות בטוחה?

תהליך שאיבת ביציות אינו כרוך בסיכונים בריאותיים ארוכי טווח ולכן נחשב בטוח.

סקירת מחקר שנערכה בשנת 2015 הראתה כי בגופן של מרבית הנשים יש כ -400,000 ביציות. בתהליך תרומת ביציות נלקחות עד 24 ביציות למחזור כך שנשארות לתורמת ביציות רבות לעתיד בין אם עבור תרומות נוספות ובין אם עבור הולדת ילדים.

חשוב לדעת כי מחקרים שנעשו עד כה לא הראו עלייה בסיכון למומים מולדים לתינוקות שנולדו כתוצאה מהקפאת ביציות.

עם זאת, ישנם כמה סיכונים לטווח קצר אשר שחשוב לדעת טרם תחילת תהליך שאיבת הביציות לצורך תרומה או לצורך שימור פוריות. הסיכונים כוללים:

הריון לא רצוי

חשוב לדעת כי לקיחת התרופות הדרושות לתהליך שאיבת ביציות משפרות את פוריות האישה ומעלות את הסיכוי להיקלט להריון בזמן התהליך. לכן במקרים בהם המטופלת אינה רוצה להיכנס להריון, חשוב לנקוט באמצעי זהירות קפדניים ולעשות שימוש באמצעי מניעה לאורך כל החודש על מנת להימנע מהריון לא רצוי ועל מנת שהמטופלת תוכל להמשיך את תהליך שאיבת הביציות. 

עלייה במשקל 

השימוש בתרופות הנדרשות לתהליך שאיבת ביציות עשויות לגרום לעלייה במשקל בתקופת הטיפול. לרוב לאחר סיום הטיפול, הנשים שעברו את הטיפולים משילות את המשקל העודף שהצטבר בתקופת הטיפול. 

תופעות לוואי של תרופות הניתנות בזריקה:

  • כאבי ראש
  • שינויים במצב הרוח
  • נפיחות
  • עייפות

תסמונת גירוי יתר בשחלות (OHSS)

עשוייה לכלול גם תופעת לוואי נדירה של נפיחות בשחלות.

סימפטומים של OHSS כוללים:

  • כאבים ליד השחלות
  • בחילה
  • כאבי בטן
  • שלשול
  • סיבוך נדיר של פיתול שחלות שכרוך כאבים

למה משמשות הקפאת ביציות?

הקפאת ביציות עשויה להיות אלטרנטיבה טובה עבור שלל מצבים והיא אינה מצריכה הפריה מיידית. אם המטופלת אינה מעוניינת להיכנס כעת להריון אך רוצה לשמור לעצמה את האפשרות הזאת לעתיד, ניתן לבצע תהליך שאיבת ביציות והקפאתן שנעניק למטופלת שימור של הפוריות ואת האפשרות להרות בהמשך. 

באילו נסיבות ניתן לשקול שאיבה והקפאת ביציות?

  • כאשר קיימות נסיבות שיכולות להשפיע על הפוריות כגון אנמיה חרמשית, מחלות אוטואימוניות כגון זאבת ושינוי מגדרי. 
  • כאשר המטופלת זקוקה לטיפול בסרטן או בטיפולים אגרסיביים אחרים אשר יכולים להשפיע על פוריותה.
  • כאשר המטופלת עוברת תהליך של הפריה חוץ גופית (IVF) ומעדיפה מסיבות שונות הקפאת ביציות על פני הקפאת עוברים.
  • כאשר קיים רצון בתרומת ביציות לזוג או לאנשים אחרים. 
  • כאשר קיים צורך בביצוע תהליך פונדקאות לשם הולדת ילדים.

כיצד מקפיאים את הביציות שנשאבו?

זמן קצר לאחר שאיבת הביציות, הן מוכנסות לקירור בטמפרטורות נמוכות במיוחד על מנת שיוכלו להישמר לשימוש עתידי.

התהליך הנפוץ ביותר להקפאת ביציות נקרא ויטריפיקציה. ריכוזים גבוהים של חומרים המסייעים למנוע היווצרות גבישי קרח במהלך תהליך ההקפאה (קריופרוטקטנטים) משמשים בקירור מהיר.

שאיבת ביציות משמשת לשלל מצבים וכרוכה בטיפול מקדים ובתהליך פולשני אך היא נחשבת בטוחה ומעניקה יתרונות רבים הן עבור נשים אשר מעוניינות לשמור על הפוריות שלהן והן עבור נשים המעוניינות לתרום ביציות ובכך לסייע לזוגות ולאנשים אחרים הזקוקים לתרומת ביציות על מנת שיוכלו ללדת ילדים.

מרכז סורמום מעניק לזוגות ולאנשים רבים סיוע מקצוע ואיכותי על מנת שיוכלו להביא ילדים לעולם באמצעות ארבעה מסלולי פונדקאות המבוצעים בארץ ובעולם וכוללים פונדקאות עם ביציות של האם הביולוגית, פונדקאות עם תרומת ביציות, פונדקאות עם עוברים מוקפאים ופונדקאות עם שתי נשים פונדקאיות. 

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...