הפריה חוץ גופית – מידע חיוני בהקשר לפונדקאות

חושבים על פונדקאות ורוצים לדעת יותר? אנחנו ב”סורמום” נשמח לסייע לכם. כל מה שאתם צריכים זה ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לשוחח איתכם!

מרבית הזוגות מביאים ילדים לעולם בדרך טבעית. אבל לצערנו יש גם זוגות שלא יכולים להביא לעולם ילדים בצורה טבעית, כמו גם יחידים או זוגות חד מיניים שהאופציה היחידה שלהם להביא לעולם ילד היא בתהליך הפריה חוץ גופי. תהליך הפריה חוץ גופי הוא פתרון נהדר שלא היה בעבר, פתרון לבעיות פריון רבות וביניהן גם פתרון שמשתלב עם פונדקאות.

מהי הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית כשמה כן היא, הפריה שלא מתבצעת בדרך הטבעית והמפגש בין הזרע ובין הביצית מתקיים בתנאי מעבדה. במקור, הפריה חוץ גופית נועדה לטיפול באי פוריות מכאנית או חסימתית כתוצאה מבעיה בחצוצרה, אך היא הפכה עם השנים לשיטת טיפול יעילה גם במקרים של בעיות פוריות אחרות.

תחילתה של ההפריה היא בבדיקות מקדימות ואלו נתונות להחלטת הרופא. בין הבדיקות הללו יש את הבדיקות הגנטיות לשלילת מחלות תורשתיות שניתן לאבחן עוד בשלב כזה, יש בדיקות לאיתור של מחלות מין, יש בדיקת איכות של הזרע כדי לוודא שהוא אכן יוכל להפרות את הביצית, יש הדגמה של חלל הרחם על מנת לוודא שהוא כשיר לקבל את העוברים להריון, ויש הערכה של הרזרבה השחלתית.

לאחר שמתבצעות כל הבדיקות והכל נמצא תקין, מה שאומר שההפריה החוץ גופית היא עם פוטנציאל הצלחה גבוה, מתחיל ההליך עצמו. הוא כולל קודם כל את שאיבת הביציות שמצריכה מתן גירוי שחלתי להגדלה של כמות הביציות. לאחר מכן מתבצע דיכוי של ביוץ ספונטני על מנת שניתן יהיה לגרום לביוץ מתוזמן בשביל ההליך וכשהוא מגיע, אפשר לשאוב את הביציות.

לאחר שהביציות נשאבו ניתן להתחיל את ההפריה במעבדה, שזה המפגש בין הזרע ובין הביצית שהיה אמור להתרחש בצורה טבעית, כשבהמשכו העוברים עוברים מעט גדילה בתנאי מעבדה. לאחר שהעוברים גדלים מעט ומתייצבים, ניתן להתחיל הבליך ההחזרה שלהם לרחם שם הם ימשיכו לגדול עד ללידה. במהלך ההיריון מקבלת האישה נושאת ההיריון תמיכה הורמונאלית על מנת שהיא תוכל לשאת אותו ללא בעיה ולא תפיל חלילה.

מתי עושים שימוש בטכניקת הפריה חוץ גופית?

יש מקרים שונים בהם ניתן לעשות הפריה חוץ גופית על מנת לפתור בעיה ספציפית. כך לדוגמא אם האישה לא יכולה לייצר ביציות משום מה והיא מקבלת תרומת ביציות, הליך ההיריון יוכל להתבצע לאחר שתהיה הפריה חוץ גופית. גם כשרוצים לשמר פריון ולהקפיא ביציות, הדרך להפרות אותן היא באמצעות הליך הפריה חוץ גופי.

הליך הפריה חוץ גופי גם קיים כשרוצים לבחור את מין היילוד כמו גם כשיש אי פריון בלתי מוסבר כמו גם כשיש בעיות זרע קלות, וכמדובר על אבות נשאי איידס והדרך היחידה שהאישה לא תסתכן הוא בהפריה חוץ גופית.

אבל יש עוד מקרה בו הפריה חוץ גופית היא פתרון מצוין והוא מקרה הפונדקאות. אך מה הקשר בין פונדקאות להפריה חוץ גופית?

 מהי פונדקאות?

פונדקאות מלשון פונדק, היא נשיאה של עובר במהלך הריון עד לסיומו כשלאחר מכן הוא יימסר להורים המיועדים. יש שני סוגים של פונדקאות, יש פונדקאות מלאה שבו זו שנושאת את ההיריון לא תורמת לעובר מטען גנטי או במילים אחרות, לא עושים שימוש בביציות שלה, אלא הן של האימא המיועדת או של תורמת ביציות.

לעומת זאת, יש פונדקאות חלקית מה שאומר שעושים שימוש בזרע של האב המיועד או תרומת זרע, ואת הביצית תורמת האם הפונדקאית זו שנושאת את ההריון. ומה הקשר בין פונדקאות לבין הפריה חוץ גופית? פשוט מאוד. המפגש בין הזרע ובין הביצית הוא במעבדה ולאחר שהביציות מופרות הן מוכנסות לגופה של הפונדקאית. כשמדובר על אם פונדקאית אין מפגש טבעי בין הזרע ובין הביצית.

מתי יש צורך בפונדקאות ובהפריה חוץ גופית כחלק מההליך?

פנייה לפונדקאות יכולה להיות מסיבות שונות ומגוונות, סיבות שיכולות להיות גופניות או נפשיות. מה שמשותף לכל הסיבות הללו הוא שהאישה לא יכולה לשאת את ההריון בעצמה והיא צריכה להיעזר ב”שירותיה” של אישה אחרת וברחמה. בין הסיבות לפונדקאות יש נשים שאין להן ביציות או שחלות, נשים ללא רחם שלא יכולות להיכנס להיריון, נשים שעברו טיפולי פוריות רבים ולא הצליחו להיכנס להריון או נשים שכן הצליחו להיכנס להיריון אבל הפילו פעם אחר פעם את עובריהן. היום יש גם לא מעט זוגות גברים שפונים לשירותי פונדקאות על מנת להביא ילד לעולם.

ההליך עצמו

הליך הפונדקאות כולל אם כן בתוכו את ההפריה החוץ גופית. הוא מתחיל עם בדיקות של האם הפונדקאית כמו גם בדיקות של מי שנותנים את הזרע והביצית, ולאחר מכן מתקיים מפגש בין הזרע ובין הביצית במעבדה שם הוא מפרה אותה. בשלב הבא מגדלים מעט את העוברים בתנאי מעבדה ולאחר מכן מחזירים אותם לגופה של האם הפונדקאית. האם הפונדקאית מחזיקה את ההריון ולאחר הלידה הילד או הילדים עוברים לרשותם של האימא והאבא המיועדים.

אין ספק שהקדמה הביאה איתה לא מעט בשורות בעולם הרפואה בתוכו בעולם הפריון. האפשרות להביא ילד לעולם גם במצבים שבעבר לא היה סיכוי היא מדהימה. הפריה חוץ גופית יחד עם פונדקאות יכולים לעשות את זה.

שיתוף :

מתעניינים בפונדקאות? נשמח אם תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם במהרה...